علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



بی‌تدبیری سیب‌زمینی‌کاران را ضربه فنی کرد/ردپای غریبه‌ها در بازار


خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن سیب‌زمینی بنا به اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از یک سو و از سویی دیگر ۱۵۰ هزار تن محصول مازاد تولیدشده در استان زنجان چالش‌هایی را برای سیب‌زمینی‌کاران زنجانی ایجاد کرده است.

پیش‌بینی‌ها در حوزه کشاورزی درست از آب در نمی‌آید

هرسال کشاورزان با فروش نرفتن یا کاهش شدید قیمت در نوعی از محصولات کشاورزی مواجه می‌شوند ولی گاهی هم کمبود اتفاقی یک نوع محصول خاص در یک سال باعث افزایش قیمت آن محصول می‌شود و در این شرایط برخی کشاورزان به امید فروش محصول تولیدی خود به قیمت مناسب در سال آینده زمین‌های خود را زیر کشت آن محصول می‌برند. در این حالت بازار دوباره با فراوانی محصول مواجه شده و به‌تبع آن باز هم کاهش قیمت را تجربه و تحمل می کنند.

در این میان طی سال‌های گذشته شاهد افزایش تولید محصول گوجه‌فرنگی، پیاز و امسال محصول سیب‌زمینی در استان هستیم، سیب‌زمینی که سال گذشته دارای بازار خوبی بود و باقیمت مناسب به فروش می‌رفت امسال آن‌قدر افت قیمت دارد که حتی برخی سیب‌زمینی‌کاران راضی نیستند محصول خود را برداشت کنند.

برخی سیب زمینی کاران به دلیل آنکه دستمزد کارگر و همچنین فرایند برداشت محصول بیشتر از  قیمت محصول فروخته شده می شود از برداشت محصول سیب زمینی خود امتناع می کنند تا سیب زمینی ها در زیر خاک پوسیده شود.

کاظمی از کشاورزان سیب‌زمینی‌کار روستای «بلگه شیر» استان زنجان در این خصوص می گوید: بیش از ۲۲۰۰ تن سیب‌زمینی برداشت کردم ولی به خاطر نبود بازار در خانه‌های روستایی انبارشده است.

وی ادامه می‌دهد: محصول سیب‌زمینی را از اول مهر برداشت کردیم و نگهداری این‌همه محصول بسیار مشکل است حال اما انتظار داریم با خرید این محصول ما را از مشکلات موجود نجات دهند.

منصوری از اهالی روستای نعل‌بندان هم بابیان اینکه امسال کشاورزان سیب زمینی‌کار و آنهایی که هندوانه کشت کردند به دلیل نبود بازار مصرف و خرید فلج شدند، تصریح می کند: برخی ها به خاطر پرداخت بدهی‌هایشان مجبور به فروش دارائی‌های خود شدند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر برخی کشاورزان سیب زمینی کار به دلیل نبود بازار فروش مناسب و قیمت پایین حتی سیب زمینی ها را برداشت نکردند.

کشاورزان شهرستان خدابنده سال خوبی را تجربه نکردند

سلیمی از کشاورزان سیب زمینی کار شهرستان خدابنده هم با اعلام نارضایتی از بازارخرید سیب زمینی گفت: متاسفانه کشاورزان شهرستان خدابنده سال خوبی را تجربه نکرده و بازاری برای عرضه محصولات خود پیدا نکردند.

وی افزود: سیب زمینی های تولیدی شهرستان هنوز در انبارها نگهداری می شود و خیلی از کشاورزان بدلیل نداشتن انبار محصولات تولیدی خود را دور ریختند.

موسوی جوان سیب زمینی کار خدابنده ای هم با انتقاد از عدم حمایت دولت از سیب زمینی کاران در سالجاری گفت: اگر کنار جاده های خدابنده سری بزنید سیب زمینی ها را با گونی کنار جاده خالی کرده اند.

وی افزود: غیر بومی ها بعد از برداشت سیب زمینی سریع به استان خودشان انتقال می دهند در حالی کشاورزان خدابنده گرفتار محصول تولیدی خود شده اند ونمی توانند آن را به فروش برسانند.

بهرامی از اهالی دوتپه سفلی بیش از ۱۵۰هکتار سیب زمینی کاشته و در هر هکتار۷۰تن برداشت کرده ولی بخاطر نبود بازار تمامی محصول خود را انبار کرده است. او در این خصوص می گوید: باتوجه به شرایط موجود وکوچک بودن انبار هر روز مقداری از سیب زمینی خراب را دور می ریزیم.

استان زنجان یکی از استان‌‌های مهم در تولید محصول سیب ‌زمینی است و همه ساله عمده محصول تولیدی استان در شهرستان‌های سلطانیه و خدابنده تولید می‌شودمدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به تولید سیب زمینی در این استان، گفت: ۱۵۰ هزار تن مازاد بر نیاز استان سیب زمینی تولید می شود.

حسین جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر به خرید تضمینی سیب زمینی از کشاورزان در استان زنجان اشاره کرد و افزود: بر اساس پیش بینی کارشناسان امسال ۲۲۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید می شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان خرید تضمینی سیب زمینی را ۳۶۰ تومان اعلام کرد و گفت: این کار در شهرستان خدابنده و سلطانیه شروع شده است.

جعفری تاکید کرد: استان زنجان یکی از استان‌‌های مهم در تولید محصول سیب ‌زمینی است و همه ساله عمده محصول تولیدی استان در شهرستان‌های سلطانیه و خدابنده تولید می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه اولویت خرید با محصولات با کیفیت است، تصریح کرد: براساس توافقی که صورت گرفته دو هزار تن سیب زمینی از استان به کشور ترکمنستان صادر خواهد شد.

شهرستانهای سلطانیه و خدابنده دو قطب تولید سیب زمینی استان هستند که بر اساس برآوردهای صورت گرفته در این دو شهرستان حدود ۲۰۰ هزارتن محصول سیب زمینی برداشت تولید شده است که ۱۴۰ هزارتن آن مازاد نیاز استان است.

نیازهای استان زنجان به محصول زمینی احصا نشده است و نمی توانیم در این خصوص آمار دقیقی ارائه دهیمدر این میان مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با توجه به اینکه این منطقه بیشترین تولید محصول سیب زمینی را دارد گفت: در سال زراعی جاری ۱۴۰ هزار تن محصول سیب زمینی در مزارع شهرستان خدابنده تولید شده است.

علی عیوضی ادامه داد: نیازهای استان زنجان به این محصول احصا نشده است و نمی توانیم در این خصوص آمار دقیقی ارائه دهیم.

رییس سازمان تعاون روستایی استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خدابنده عنوان کرد: شهرستانهای سلطانیه و خدابنده دو قطب تولید سیب زمینی استان هستند که بر اساس برآوردهای صورت گرفته در این دو شهرستان حدود ۲۰۰ هزارتن محصول سیب زمینی تولید شده است و ۱۴۰ هزارتن آن مازاد نیاز استان است.

محمود نوری افزود: سه مرکز درشهرستانهای خدابنده(یکی در مرکز این شهرستان و دیگری در زرین رود ) و شهرستان سلطانیه (مرکز این شهرستان) برای خرید این محصول از کشاورزان درنظر گرفته شده است. این خریدها بر اساس دستورالعمل ابلاغی و استاندارد تعیین شده و وزن هر غده از ۴۰ تا ۲۰۰ گرم با حضور و تایید نماینده سازمان تعاون روستایی و سازمان جهاد کشاورزی تا آخر آذر ماه امسال صورت خواهد پذیرفت.

نوری از توافق صورت گرفته باصادر کنندگان این محصول خبرداد و گفت : براساس این توافق یک محموله ۲هزارتنی سیب زمینی ازاستان زنجان به کشور ترکمنستان صادرمی شود.

وی از ادامه پیگیریها برای صادرات بیشتر این محصول خبر داد.

ورود کشاورزان غیر بومی به خدابنده و اجاره زمین

از سویی دیگر ورود کشاورزان غیر بومی به شهرستان خدابنده و اجاره زمین های کشاورزی نیز عامل مهمی در وضعیت پیش امده برای  سیب زمینی کاران شهرستان خدابنده است.

بخشدار بخش سجاس اظهارکرد: جلسات توجیهی متعددی با کشاورزان مبنی بر اجاره ندادن زمین های کشاورزی به غیربومی ها تشکیل شده است.

عبدالله خمسه یادآورشد: علاوه بر این مشاوران املاک، نیز توجیه شده اند که هیچ قراردادی مبنی بر اجاره زمین های کشاورزی به غیربومی ها منعقد نکنند.

کشاورزان غیربومی از استان های همجوار با اجاره زمین های کشاورزی شهرستان خدابنده از هر هکتار ۷۰ تن محصول سیب زمینی برداشت می کنندوی ادامه داد: متاسفانه کشاورزان غیربومی از استان های همجوار اقدام به اجاره زمین های کشاورزی شهرستان خدابنده می کنند و از هر هکتار ۷۰ تن محصول سیب زمینی برداشت می کنند که این مقدار خارج از ظرفیت زمین است.

بخشدار بخش سجاس گفت: برخی از کشاورزان منطقه به دلیل کهولت سن و نداشتن توانایی لازم برای فعالیت های کشت و زرع زمین های خود را برای تولید محصولات کشاورزی به خصوص سیب زمینی به غیربومی ها اجاره داده اند.

خمسه تاکید کرد: جهاد کشاورزی باید برای جلوگیری از ورود کشاورزان غیربومی و از بین بردن کیفیت خاک و برداشت مازاد از آب های کشاورزی اقدام به ارائه الگوی کشت به جوانان منطقه کند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خدابنده در این خصوص به خبرنگار مهر  گفت: هیچ قانونی در ایران مبنی بر منع فعالیت های کشاورزی و اقتصادی افراد در خارج از استان محل سکونت خود وجود ندارد.

عیوضی تاکید کرد: اجاره زمین های کشاورزان شهرستان خدابنده توسط غیربومی ها چندین بار مورد بررسی قرار گرفته است و هیچ راهکاری از نظر حقوقی برای ممانعت از فعالیت آنان وجود ندارد.

وی ادامه داد: کشاورزان غیربومی برای انجام فعالیت های کشاورزی در اراضی آبی شهرستان خدابنده زمین های کشاورزی را اجاره می کنند و کشت در اراضی دیم توسط خود کشاورزان این شهرستان می شود.

استفاده از آب در زمین های کشاورزی مازاد بر پروانه بهره برداری است

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خدابنده گفت: با توجه به اینکه استان های همجوار با افت بیش از حد آب مواجه شده اند کشاورزان این استان ها برای انجام فعالیت اقدام به اجاره زمین های کشاورزی در این شهرستان کرده اند و از این طریق اقدام به تولید می کنند.

علی عیوضی اظهارکرد: در صورتی که کشاورزان اقدام به مصرف سموم در خاک کنند این سموم در خاک جذب نمی شود و این موضوع جای نگرانی ندارد و فقط مصرف بی رویه آب نگران کننده است.

وی ادامه داد: استفاده از آب در زمین های کشاورزی مازاد بر پروانه بهره برداری است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با بیان اینکه استفاده از اسید سولفوریک عوارضی برای زمین های کشاورزی ندارد، گفت: با توجه به وجود آهک در خاک و جذب نشدن آب به ریشه گیاه از این اسید استفاده می شود تا آب به ریشه گیاه جذب و مانع خشک شدن گیاه شود.

حال کشاورزان سیب زمینی کار خدابنده ای و سلطانیه ای که عمده محصول سیب زمینی استان زنجان در این دو شهرستان تولید می شود، منتظر هستند مسئولان عملا وارد عرصه شودند و نسبت به حمایت از کشاورزان سیب زمینی کار اقدام کنند.


ویدیو مرتبط :
‫سیب زمینی تنوری فرانسوی ترد و خوشمزه . خیلی سالم و بدون روغن، بجای سیب زمینی سرخ کرده .‬‎