سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تحلیل روزنامه روسی کامرسانت از نتایج انتخابات هفتم اسفند


تحلیل روزنامه روسی کامرسانت از نتایج انتخابات هفتم اسفندانتخاب/ روزنامه کامرسانت چاپ روسیه نوشت: ایرانیان میانه روی را در انتخابات برگزیدند.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آورده است: روز جمعه هفتم اسفند، در ایران، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد که منجر به پیروزی میانه روها و اطلاح طلبان شد. در حقیقت، اینجا از کمترین پیروزی سخنی در میان نیست.

در روز ٢٦ ماه فوریه در ایران، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبر برگزار شد. در جهان، نتایج این انتخابات را پیروزی تاریخی میانه رو ها و اصلاح طلبان خواندند که به اصول گرایان ضربه جدی وارد کرده است.

ناظرانی که این رویداد را چنین تفسیر می کنند، توجه شان بیشتر به پیروزی بسیار جدی آن دست از افراد جلب شده که میانه رو و اصلاح طلب خوانده می شوند. برای نمونه، از میان ١٦ کرسی متعلق به نمایندگان تهران در مجلس خبرگان، ١٥ کرسی از آن هواداران آیت الله هاشمی و حسن روحانی، رئیس جمهور میانه روی کشور، شده است. و چند نفر از اصول گرایان برجسته و از جمله، محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان، جایگاه خود را در این مجلس از دست دادند.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح طلبان اکثریت کرسی ها را کسب نکردند، اما به طور چشمگیری تعداد نماینده های خود را افزایش دادند و ساکنان تهران (از پایتخت ایران، ٣٠ نماینده انتخاب شده است) نیز نمایندگان خود را فقط از میان هواداران رئیس جمهور میانه رو انتخاب کردند.

اما، این فقط بخشی از این تصویر است. بسیاری از ناظران بدون توجه به دیگر مسائل، پیروزی اصلاح طلبان را ظفر اعلام کردند. برای نمونه، هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم در انتخابات مجلس خبرگان، نامزدهایی شرکت کردند که با دقت تمام انتخاب شده بودند.

افزون بر آن، در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نمایندگان متنفذی از میان محافل اصول گرا راه یافته اند که البته برخی از آنان از حامیان آیت الله هاشمی تلقی می شوند. در میان آنان، دو نفر از وزیران اطلاعات سابق ایران حضور دارند – قربانعلی دری نجف آبادی و محمد ری شهری.

و اما در خصوص این انتخابات نیز باید گفت که برگزاری آن به نوعی معنای نظرسنجی را یافته که توافقنامه منعقده اخیر مربوط به برنامه هسته ای ایران را تأیید می کند و از این جنبه نتایج آن قابل پیش بینی بوده است - در ایران این توافقنامه را به عنوان پیروزی کشور تلقی کرده اند.

منبع: انتخاب


ویدیو مرتبط :
نتایج انتخابات ترکیه