سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چابهار، میزبان 30 كشور حاشیه اقیانوس هند- رستم كریمی نژاد *


در این نشست بزرگ علاوه بر اعضای آیورا و كشورهای ناظر، پنج تا هفت شركت خصوصی چند ملیتی از كشورهای مختلف و حدود 100 مهمان خارجی از مقامات كشورهای مختلف برای نخستین بار شركت می كنند و به نوعی مهمترین اجلاس بین المللی پس از توافق هسته ای در كشور است كه در منطقه آزاد چابهار برگزار می شود.
این اجلاس می تواند دستاوردهای بزرگی جهت تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین كشورهای عضو برای استان سیستان و بلوچستان و ایران اسلامی داشته باشد.
دبیرخانه مناطق آزاد كشور، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان، سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی، قشرهای مختلف مردم، مدیران كل و مسئولان دستگاههای اجرایی شهرستان چابهار از چند ماه قبل تمام امكانات را برای استقبال از مهمانان اجلاس اقیانوسیه مهیا كرده اند.
هماهنگی و بالا بردن همكاری های فی مابین و استفاده بیشتر از نعمت خدادادی دریا و حمایت از فعالیت های شیلاتی و صید آبزیان، ایجاد تعامل فرهنگی و گردشگری و تقویت همكاری ‌های آموزشی و زیست محیطی، توسعه روابط در زمینه های تجارت، لجستیك، ایجاد مركز علوم و انتقال فناوری و ایجاد پارك های فناوری، امنیت دریایی، تشكیل شورای حمل ‌ونقل دریایی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری در بخشهای شیلات، افزایش تعاملات اكادمیك و علمی از اهداف برگزاری این اجلاس است.
بندر چابهار از طریق دریای عمان به آبهای اقیانوسی متصل است و به دلیل نزدیكی به كشورهای آسیای شرقی و كشورهای محصور در خشكی می تواند نقش مهمی در توسعه تجارت، سرمایه گذاری و ترانزیت برای كشورهای حاشیه اقیانوسی هند داشته باشد.
وجود منطقه آزاد در چابهار این بندر را به یكی از قطب های ترانزیتی مطرح كرده است و فرصتی طلایی را برای دولت ها و سرمایه گذاران جهت فعالیت تجاری و اقتصادی فراهم نموده است.
چابهار برای كشورهای اقیانوس هند به دلیل موقعیت راهبردی حائز اهمیت است و آنان می توانند از طریق چابهار ارتباط‌ تجاری بین پنج قاره و دهها كشور را داشته باشند.
بندر چابهار به عنوان دروازه‌ تجارت آزاد و سرمایه‌ گذاری خارجی مطرح است و می تواند نقش مهمی در توسعه همه جانبه كشورهای اقیانوس هند داشته باشد.
در حاشیه اقیانوس هند بیش از دو ‌میلیارد نفر سكونت دارند و نیمی از كشتی‌ های جهان از این مناطق عبور می كند.
همچنین بیش از دو سوم نفت جهان و یك ‌سوم حمل ‌و نقل دریایی از این مناطق انتقال می یابد.
برگزاری اجلاس آیورا در پسا تحریم برای ایران و به ویژه توسعه چابهار و استان سیستان و بلوچستان بسیار حائز اهمیت است و می تواند به خوبی توانمندیهای این منطقه را برای كشورهای حاضر در اجلاس معرفی كند.
تشكیل (آیورا) توسط 'نلسون ماندلا' برای تعامل و همكاری های بهتر كشورهای اقیانوس هند برای نخستین ‌بار در سال 1995 در سفر به كشور هند پایه گذاری شد و اتحادیه همكاری‌ های منطقه‌ ای حاشیه اقیانوس هند تاسیس شد.
در سال 1997 این سازمان با 21 كشور عضو اصلی و هفت كشور ناظر و طرف گفت ‌وگو رسما تاسیس شد.
اتحادیه همكاری‌ های منطقه‌ ای حاشیه اقیانوس هند ابتدا با حضور هفت كشور در كشور موریس آغاز به كار كرد و با تشكیل گروه‌ های كاری متعدد و در جلسات فشرده كارشناسان، مدیران و وزرا در دو سال خط مشی‌ های اتحادیه با تاكید بر سرمایه‌ گذاری، تجارت آزاد و همكاری‌ های اقتصادی و تكنولوژیك بین اعضای اتحادیه به تصویب رسید و اتحادیه همكاری‌ های منطقه‌ ای حاشیه اقیانوس هند سال 1997 رسما آغاز به‌ كار كرد.
ایران در سال 2005 میلادی به مدت سه سال ریاست دوره‌ ای این اتحادیه را بر عهده داشت و امسال نیز نخستین كنفرانس رئیسان مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی ایران در منطقه آزاد چابهار برگزار می ‌شود.
مسئول ایرنا در چابهار

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
همکاری هند در توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار