علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



بسیاری از بیماران قادر به خواندن دستور دارویی داروخانه ها نیستند


به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشكی اصفهان روز دوشنبه اعلام كرد: بر اساس نتایج رساله دكترای عمومی با عنوان «بررسی خوانا بودن و قابل فهم بودن دستور دارویی توسط داروخانه های شهر اصفهان»، دلیل اصلی این ناتوانی، ناخوانا بودن دست نوشته هاست.
بر اساس نتایج این رساله، علاوه براین، بیشتر بیماران توضیح های شفاهی كاملی را در باره داروهایشان از داروخانه دریافت نمی كنند.
در این تحقیق، خوانا و قابل فهم بودن دستور دارویی در داروخانه های شهر اصفهان بررسی و متغیرها در دو روش تایپی و دستنویس مقایسه شده است.
شهر اصفهان دارای 15 منطقه شهرداری و 326 داروخانه است كه در این تحقیق، داروخانه ها بصورت تصادفی انتخاب و از هر داروخانه 28 قلم دارو تا سقف دو قلم برای هر بیمار مورد بررسی قرار گرفته است.
مصاحبه شوندگان در هر داروخانه به روش آسانی، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفته اند و از آنان خواسته شده است تا دستور نوشته شده دارویی را بخوانند و تفسیر خود را از آن دستور در باره مصرف دارو شرح دهند.
این تحقیق حاكیست كه بیش از 78 درصد از اشخاص تحویل دهنده دارو، داروساز بودند و در 5/11 از درصد موارد نیز دستور دارویی وجود نداشت.
22 درصد از دستورات درج شده را بیماران نمی توانستند بصورت كامل بخوانند و در 25 درصد از موارد نیز برداشت صحیحی از دستور دارویی نداشتند.
در 57 درصد موارد دستور مكتوب به صورت شفاهی برای مصاحبه شوندگان تكرار و تنها در 7 درصد موارد، توضیحی فراتر از دستور مكتوب ارائه شد.
دستورهای تایپی در 89 درصد از موارد بصورت كامل خوانده می شد و از این لحاظ با دستورهای دستنویس تفاوت معنی داری داشت.
در این تحقیق یكهزار و 400 قلم دارو از 727 نفر بررسی شد.
رساله دكترای 'بررسی خوانا بودن و قابل فهم بودن دستور زدن های دارویی توسط داروخانه های شهر اصفهان'توسط محمد نظری به راهنمایی دكتر امیر هوشنگ زرگرزاده در دانشكده داروسازی دانشگاه اصفهان انجام و با موفقیت دفاع شد.
د/3011 / 6027/1339

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
وقتی آنتی ویروسها قادر به تشخیص ویروس نیستند چکار باید کرد