سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رضایت ناشران حوزه تاریخ از فضای شهرآفتاب


رضایت ناشران حوزه تاریخ از فضای شهرآفتابخبرگزاری کتاب ایران/ بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نخستین بار در شهر آفتاب برگزار شد تا بعد از مدت‌ها این نمایشگاه صاحب فضا و مکانی باشد که به طور اختصاصی برای برپایی نمایشگاه ساخته شده است.
در نمایشگاه بیست و نهم نیز مانند سال‌های پیش ناشران حوزه تاریخ آثار متنوعی را به مخاطبان عرضه کردند. آثاری که شامل تاریخ دوره باستان، میانه (اسلام)، معاصر بود و برخی ترجمه‌های کتاب‌های تاریخ جهان نیز مشاهده می‌شد.
اگرچه در این نمایشگاه پیدا کردن غرفه‌های ناشران تاریخ قدری وقت بیشتری می‌خواست و نشانی آنها به سرراستی گذشته نبود اما این باعث نشد تا پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان به تاریخ سراغ غرفه‌های این حوزه نروند.
در نمایشگاه کتاب شهرآفتاب، انتشارات بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با کتابخانه طهوری به صورت مشترک در یک غرفه آثار خود را ارائه دادند. آثاری که طبق اظهارنظر مسئولان غرفه کتاب «فرهنگ اساطیری شرق باستان» و جلد بیست و دوم «دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» بیشترین فروش را به خود اختصاص داده بودند.
ناشران تخصصی تاریخ مانند نشر تاریخ ایران، پژوهشکده تاریخ اسلام، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز بررسی اسناد تاریخی که تنها کتاب‌های تاریخی را عرضه کردند، روزهای چندان شلوغی را در نمایشگاه سپری نکردند اما ناشرانی مانند ققنوس، ثالث، مرکز، بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه که کتاب‌هایی در حوزه ادبیات، سیاست و علوم اجتماعی نیز عرضه کردند، از مراجعان بیشتری برخوردار شدند.
پژوهشکده تاریخ اسلام کتاب‌های چاپ نخست «زندگی، آثار و اندیشه‌های تاریخ‌نگارانه دکتر عبدالرحیم حائری»، «مقدمه‌ای بر تاریخ‌نگاری» و «جغرافیا و تاریخ (پیوند مرزها)» را در غرفه خود عرضه کرد.
انتشارات توس (جوانه توس) مجموعه کتاب‌های «هزاره‌های گمشده»و «سفرنامه شاردن»، «یونانیان و بربرها» و «آتوسا» را بیش از سایر آثار خود در معرض نگاه مخاطبان قرار داده بود.
انتشارات امیرکبیر بخش آثار تاریخی خود را با مجموعه کتاب‌های «تاریخ کمبریج» از سایر آثار جدا کرده و در میان این کتاب‌های آبی‌رنگ، «سلاح هسته‌ای»، «لبخند و شمشیر» و «دانشنامه جهانی شدن» و «تاریخ پس فردایی عالم» خودنمایی می‌کرد.
نوع چیدن کتاب‌ها در انتشارات علم در قفسه‌هایی با پوشش شیشه‌ای بود و زیر شیشه می‌شد آثار زنده‌یاد دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، زنده‌یاد محمود طلوعی و دکتر رسول جعفریان را در حوزه تاریخ مشاهده کرد. قفسه مربوط به آثار باستانی‌پاریزی یکی از پربازدیدترین بخش‌های این انتشارات و محل توقف و تامل افراد بسیاری بود و حتی اگر اثری خریداری نمی‌شد اما حتما فهرست کتاب‌های وی را از نظر می‌گذارندند.
پردیس دانش معمولا آثار کاوه بیات به همراه برخی دیگر از پژوهشگران تاریخ را منتشر می‌کند. از جمله کتاب‌های این ناشر می‌توان به «فساد و دولت»، «زمین و انقلاب در ایران 1340- 1360»، «ملیت و بلشویزم» و «مرجعیت در عرصه سیاست و اجتماع» اشاره کرد. کتاب‌هایی که اغلب به تاریخ معاصر ایران می‌پردازد و نگاهی نیز به حوزه قفقاز و ترکیه دارد.
نشر ثالث با کتاب‌های متنوع در حوزه تاریخ مانند «امید علیه امید»، ««بن‌لادن‌ها»، «چنگیزخان»، «استالین جوان»، «لنین»، «پل بوت»، «استالین در دربار تزار سرخ»، «گاندی»، ««سیدضیا عامل کودتا: گفته‌ها و ناگفته‌ای تاریخ معاصر ایران از زبان سیدضیاءالدین طباطبایی‏‫» و «آمدیم خانه نبودید» یکی از پر رفت و آمدترین غرفه‌های نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود.
انتشارات ققنوس که تا روز پایانی نمایشگاه نیز سیل مخاطبان خود را داشت، در حوزه تاریخ آثاری همچون «تاریخ ملل»، چهار مجلد «شوالیه»، «سامورایی»، «لژیونر»، «گلادیاتور» از تاریخ جنگاوران و «ظهور ژاپن مدرن» را به نمایش گذاشته بود، ضمن اینکه دو کتاب «خاورمیانه باستان گهواره تمدن» و «تاریخ ملل» با پوسترهای بزرگ، مخاطبان را به سوی خود فرامی‌خواند.
امسال نشر تاریخ ایران نیز پس از غیبت سال گذشته با موسسه ندای تاریخ در یک غرفه آثار خود را در معرض تماشای مخاطبان نمایشگاه گذاشته بود و کتاب‌های «مکاتبات داخلی و خارجی»، «تاریخچه مالی و مالیاتی ایران عصر صفوی تا پایان قاجاریه»، «خشونت مشفقانه، روایتی از مردم‌سالاری دوران ناصری»، «تاریخ فراموش شده» و «نقاشی قهوه خانه‌ای» و «اطلس تاریخی نقشه‌ها و تصویرهای جغرافیایی آذربایجان»، «تاریخ ایران» و برخی آثار دیگر را به علاقه‌مندان تاریخ عرضه کردند.
در مجموع طی گفت‌وگوهایی که در طول برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب با ناشران و مراجعه‌کنندگان به غرفه‌های تاریخ داشتیم حاکی از این بود که ناشران در روزهای نخست فروش چندانی نداشتند و در روزهای پایانی به فروش بهتری دست یافتند. مخاطبان نیز در روزهای نخست نمایشگاه به دلیل تسلط نداشتن به محیط قادر به پیدا کردن غرفه‌های موردنظر نبودند اما در روزهای بعد با در دست داشتن نقشه نمایشگاه و قرار دادن فهرست ناشران در ابتدای راهروهای سالن‌ها توانستند ناشران تاریخ را بیابند و آثار مورد نظر خود را خریداری کردند. نکته حائز اهمیت در رابطه با ناشران این حوزه، رضایت نسبی از فضای نمایشگاه بود که آن را به مصلی ترجیح می‌دادند.

پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه تاریخ در شهرآفتاب
کتاب‌های «توپ‌های ماه اوت» اثر باربارا تاکمن ترجمه محمد قائد، «فرهنگ اساطیری شرق باستان» از گوندولین لیک برگردان رقیه بهزادی، «تاریخچه مالی و مالیاتی ایران عصر صفوی تا پایان قاجاریه» تالیف ویلم فلور با ترجمه حسین کاظمی‌یزدی، «ماچگونه ما شدیم» اثر صادق زیباکلام، «آستانه تجدد» از داوود فیرحی و «ایران فرزند، خاطرات امیرشاپور زندنیا» به کوشش کاوه بیات پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه تاریخ را در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خود اختصاص دادند.

توپ‌های ماه اوت/ باربارا تاکمن/ نشر ماهی
این کتاب به موضوع جنگ جهانی اول و حمله آلمان به فرانسه و بلژیک می‌پردازد و مرور زمینه‌های آغاز این جنگ و توجه به اولین ماه جنگ یعنی اوت ۱۹۱۴ محور کتاب تاکمن است. وی در کتابش باور رایج درباره چگونگی آغاز جنگ جهانی اول را به چالش می‌کشد.

فرهنگ اساطیری شرق باستان/ گوندولین لیک/ کتابخانه طهوری
کتاب حاضر فرهنگنامه‌ مختصر از ایزدان، الهه‌ها، شخصیت‌ها و موجودات اساطیری بین‌النهرین و خاورمیانه‌ی باستان (سومر، اکد، بابل و آشور) است و بر اساس حروف الفبا تنظیم شده و توضیحات هر مدخل معمولا مختصر است.

تاریخچه مالی و مالیاتی ایران/ ویلم فلور/نشر تاریخ ایران
اثر حاضر در تعریف و تحلیل سیاست‌های مالیاتی و دستگاه مالی فراگیر از دوره صفوی تا پایان قاجاری کوشش پرارزشی به جا گذاشته است. چگونگی تعیین درآمدهای کشور، وصول این درآمدها و هزینه و مصرف شدن آنها که در واقع رفتار اقتصادی نهفته در هر کشور است.

ما چگونه ما شدیم/صادق زیبا کلام/ نشر روزنه
حکایت این کتاب به تعبیری تلاشی برای پاسخ به پرسشی است که از یک مسابقه 200 ساله برخوردار است. آن‌جا که عباس میرزا به ژوبر می‌گوید: مشکل در کجاست؟ چرا شما، شما شدید و ما، ما شدیم؟ آیا آب و خاک اروپا با آب و خاک ما متفاوت است؟ آیا خدا خواسته که شما آن گونه شدید و ما این گونه؟ واضح است که عباس‌میرزا همه این‌ها را به طعنه می‌گوید.

آستانه تجدد/ داوود فیرحی/ نشر نی
این کتاب شرحی بر کتاب «تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله» از منابع سنتی است و با تمرکز بر دو متن «آیت‌الله طالقانی» که حاشیه‌هایی بر این اثر داشت و همچنین تصحیحی که «سید جواد ورعی» بر تنبیه الامه انجام داد، سعی شده تا در وهله نخست، لغات دشوار کتاب نائینی استخراج شود و سپس مفردات تئوری آن را توضیح دهد.

ایران فرزند، خاطرات امیرشاپور زندنیا/ کاوه بیات/ نشرنامک
این کتاب به بیان ماجراهایی خواندنی از فردی سیاسی می‌پردازد که جزو حزب سومکا بوده و زندگی سیاسی پرماجرایی داشته و این ماجراها پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه پیدا کرده است. در این اثر به زندگی فراز و نشیب زندگی سیاسی امیرشاپور زندنیا پرداخته شده است.






منبع: خبرگزاری کتاب ایران


ویدیو مرتبط :
0021 آموزش برنامه نویسی سی شارپ - بخش اول: مقدمات - قسمت بیست و یکم: حوزه و فضای تعریف نام scope and declaration space