سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قسمت های جوانی و بعثت رسول اكرم(ص) در فیلم محمد رسول الله(ص) ساخته شود


به گزارش ایرنا از مركز خبر حوزه، وی روز یكشنبه در دیدار حجت الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن ابراز امیدواری از ساخت فصل های بعدی فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) اظهار داشت: آموزه‌های پیامبر(ص) مربوط به زبان مشترك همه افراد جهان است و فیلم محمد رسول الله(ص)، پاسخی محكم به شبهات و تحریفات مطرح شده توسط سلمان رشدی و امثال اوست؛ چرا كه تنها ابزاری كه می‌تواند با زبان زنده، پاسخ سلمان رشدی‌ها را بدهد، همین هنر است.
محمد رسول الله(ص) فیلمی است به كارگردانی مجید مجیدی كه داستان زندگی كودكی حضرت محمد(ص) را روایت می ‌كند. این فیلم در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار اكران شد. اكران سراسری محمد رسول ‌الله(ص) از روز پنجم شهریورماه سال گذشته در ایران آغاز شد.
وی همچنین با بیان روایتی از رسول اكرم(ص) در خصوص اجازه ورود مسیحیان به مسجد جهت عبادت، ابراز داشت: برخی تنگ ‌نظری‌ها در محدوده سینما كاری از پیش نمی‌برد؛ چرا كه آن وسعت نظر پیامبر(ص) بود كه سبب شد مسیحیانی كه جهت عبادت با اجازه پیامبر(ص) وارد مسجد مدینه شدند، پس از مدتی ناقوس خود را كنار گذاشته و به اسلام متمایل شوند.
آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود با تاكید بر این نكته كه هنر به ویژه سینما، باید محل تجلی حق و حقیقت باشد؛ اظهار داشت: باید توجه داشت كه سینما، یك رسانه مجازی نیست؛ چون هرجا كه فكر، اندیشه و هنر در جریان است، فضای حقیقت است؛ لذا همه ما در این فضا زندگی می كنیم و اشخاصی كه از برخی هنرها و رسانه ها به «مجازی» یاد می كنند اگر راه اندیشه را راه مستقیم می‌دانستند، هرگز آن را مجازی نمی دانستند.
وی اضافه كرد: بسیاری از جوامع بشری با حس و تجربه حسی زندگی می‌كنند و نه تجرید؛ چراكه تجرید به حكما تعلق دارد و بشر در یك قرن گذشته با گذراندن جنگ جهانی اول، دوم و جنگ‌های نیابتی اخیر، تجربه كرده و فهمیده است كه با جنگ، كشتار و زور نمی‌توان جهان را اداره كرد؛ اما در مقابل راه جایگزین آن را نیز بلد نیست.
این مرجع تقلید بشر امروز را موجودی در جستجوی گمشده حقیقی خود معرفی كرد و افزود: غربی ها خیال كردند كه سرگرمی های بشری می‌تواند خلا معنوی مردمان امروز را پر كند؛ در حالی كه بشر یك گمشده‌ای دارد و آن گمشده مشتركات فطرت است؛ همه انسان‌های جهان یك زبان مشترك دارند.

* سینما در نهادینه سازی فرهنگ وحیانی تاثیرگذار است
آیت الله جوادی آملی با اشاره به تاثیرگذاری بسیار رسانه سینما در نهادینه سازی فرهنگ وحیانی افزود: قرآن كریم زبان مشترك تمام انسان‌های جهان را كاملا بیان كرده و می فرماید من همه جهان را با عنصری مشترك آفریده‌ام كه آن «حق» است؛ یعنی مصالح ساختمانی همه جهان، حق و حقیقت است و هاضمه جهان، باطل را قبول نمی‌كند.
وی تصریح كرد: از طبیعت كه به مرحله بالاتر یعنی مرحله فطرت برسیم دیگر دروغ، فریب، خیانت و ترك وفای عهد را هیچ كس نمی‌پذیرد.

* سینما این قدرت را دارد كه پیمان و وفای به عهد را در جامعه متعالی نماید
وی همچنین گفت: زبان مشترك بشر، زبانی است كه پیمان و وفای به عهد را تحكیم می‌كند و سینما این قدرت را دارد كه این مباحث را در جامعه متعالی كند و این را همه افراد جهان می‌پذیرند؛ لذا زبان سینما باید زبان مشترك همه جهانیان یعنی زبان فطرت باشد.
آیت الله جوادی آملی، فرهنگ اصیل و غنی كشور را یادآور شد و اذعان داشت: فرهنگ غنی كشور به وسیله زبان مشترك میان همه افراد جهان قابل انتقال به دیگر تمدن هاست؛ اكنون بسیاری از سخنان اسلام را جهان به راحتی می‌پذیرند؛ مانند وفای به عهد و حفظ حریم شخصی افراد و اگر این زبان مشترك به یك زبان معقول تبدیل شود و ما بتوانیم این معقول را هنرمندانه محسوس كنیم، جامعه استقبال می‌كند و هنر این قدرت را دارد تا در جامعه تاثیر بگذارد و آن را به جامعه ‌ای بدون دروغ، خیانت، اختلاس و فریب تبدیل نماید.
وی در توصیه به عموم هنرمندان به ویژه سینماگران افزود: هنر باید با فقه و اخلاق تعاملی مشترك داشته باشد؛ چراكه هنرمندان باید با كتب عمیق علمی همچون آثار عطار، مولوی، سنائی و غیره آشنا بوده و مایه هنری خود را از آنها دریافت كنند.
آیت الله جوادی آملی، هنر را ابزار بیداری انسان از خواب غفلت دانست و تصریح كرد: در مقام مثال، سینمای غرب مانند برخی از آهنگ‌هاست كه انسان را به خواب فرو می‌برد؛ اما برخی از آهنگ‌ها انسان را بیدار می‌كند؛ ممكن است آهنگی كه جلوی خواب انسان را می گیرد در ابتدا برای او ناخوشایند باشد؛ اما بعد از مدتی انسان از این بیداری و هوشیاری خرسند خواهد شد؛ پس سینمای ما باید همانند اینگونه آهنگ ها باشد كه خوابیده‌ها را بیدار می كند.
وی گفت: هنر اگر توانست ما را به آن مقصد اصلی رسانده؛ خوابیده‌ها را بیدار كرده و هنر معقول باشد، خواهد توانست جامعه را احیا نماید.
وی تناسب بین محتوا و فرم را از الزامات آثار هنری و بلكه تمام آثار علمی دانست و بیان داشت: اگر محتوا غنی باشد؛ اما خط خوانا نباشد، كسی رغبت نمی‌كند به محتوا توجه كند؛ اما اگر خط زیبا بود، انسان رغبت می‌كند تا محتوا را نیز بررسی كند؛ لذا هنر حرف اول را می‌زند؛ چراكه به همه حواس عنایت می‌كند.
وی با بیان این مطلب كه سینما همه حواس ها را تامین می‌كند، اظهار داشت: حیف است كه این رسانه مانند هنر غرب فقط خیال انسان را تامین ‌كند؛ ما باید مرز هنر حقیقی را از هنر سطحی كاملا جدا كنیم؛ لذا هنرمندان باید در پی هنر كوثری بوده و توجه داشته باشند كه فرق جوهری هنر حقیقی و هنر كاذب این است كه هنر كاذب انسان را می‌خواباند؛ اما هنر حقیقی انسان خوابیده را بیدار و هوشیار می‌كند و در جامعه تاثیر مثبت می‌گذارد.
1175 /1772

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
قسمت هایی از پشت صحنه فیلم محمد رسول الله (ص) - (2)