سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چرا در تهران با هر باران، خيابان‌ها قفل مي‌شود و بحران بوجود مي‌آيد؟


چرا در تهران با هر باران، خيابان‌ها قفل مي‌شود و بحران بوجود مي‌آيد؟

خبرآنلاين/ متن پيش رو در خبرآنلاين منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت که مردم نگران وقوع سيل در تهران با وجود بارندگي هاي شديد و مکرر نباشند.
به مدت پنج روز، موج بارندگي کل ايران را فراگرفت. اين بارش ها در بسياري از استان ها موجب وقوع سيل و سيلاب شد و در کلانشهر تهران هم مشکلاتي را پديد آورد. البته در تهران بزرگ، با يک بارندگي چند ساعته جوي هاي بزرگ آب طغيان مي کنند و آب گرفتگي معابر موجب کندي تردد مي شود. درواقع عدم مديريت مناسب، يک بارندگي ساده چند ساعته را تبديل به بحران مي کند.

ماندن در ترافيک هاي چندساعته، بسته شدن برخي معابر و سخت شدن امکان تردد عابرين، همه و همه نشان مي دهد که مديريت به درستي انجام نمي شود. اين که چرا يک باران کوچک در تهران تبديل به بحران مي شود و مشکلات زيادي را براي شهروندان ايجاد مي کند، موضوع گفتگوي خبرآنلاين با رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران است.

دکتر احمد صادقي معتقد است که باران و آب‌گرفتگي در تهران موجب ترافيک و قفل شدن معابر نمي شود.

متن اين گفتگو را در ادامه بخوانيد:

آقاي دکتر، چند روزي است که شاهد بارش باران مستمر هستيم. اين بارش ها در شهر تهران مشکلات زيادي ايجاد مي کنند. ترافيک هاي سنگين که حاصل از آب گرفتگي معابر و لغزندگي سطوح است مردم را کلافه کرده و وقتي مردم مي بينند يک باران ساده نظم کل شهر را به هم مي ريزد، اين تصور برايشان پيش مي آيد که دستگاه هايي که در مديريت شهري نقش دارند، کارشان را به درستي انجام نمي دهند و براي پيشگيري از اين وضع برنامه اي ندارند. نظر شما در اين باره چيست؟

البته من اين گزاره که ترافيک هاي سنگين به خاطر آب گرفتگي معابر هستند را اصلا قبول ندارم. بحث ترافيک ارتباطي با آب گرفتگي ندارد. در روز پاياني بارندگي، طي گزارشي که به بنده داده شده، غير از دو منطقه در تهران که آب گرفتگي جزئي در چند خيابان فرعي وجود داشت، ديگر ما شاهد آب گرفتگي در شهر تهران نبوديم. ترافيک تهران دو دليل دارد. اول اين که سرعت متوسط خودروها در اتوبان ها در روزهاي عادي 60 کيلومتر است. در زمان بارندگي به دليل کم شدن ديد و لغزندگي و مراعات رانندگان، اين سرعت به 40 کيلومتر مي رسد. به همين دليل بحث تخليه ماشين از يک نقطه سي درصد کاهش پيدا مي کند و ما شاهد کندتر شدن حرکت خودروها و در نتيجه تراکم بيشتر نسبت به زمان عادي هستيم. دومين دليل اين که وقتي باران مي آيد، شهروندان تمايل بيشتري به استفاده از خودروي شخصي پيدا مي کنند. چرا که وسايل نقليه عمومي کم مي شود و سرماي هوا و سختي هاي ديگر موجب مي شود که اتوموبيل شخصي بيشتري در خيابان ديده شود. همين باعث مي شود حجم ماشين ها بيشتر شود. پس مي بينيم که بخش کوچکي از ترافيک به آب گرفتگي و مسائل اين چنيني ربط پيدا مي کند. همانطور که گفتم، در 24 ساعت گذشته در مناطق 22 گانه تهران تنها دو منطقه که يکي در منطقه 21 و ديگري در منطقه 13 بود آب گرفتگي جزئي داشتيم که بلافاصله رفع شد.

احتمال داده شده که پاييز پرباراني در پيش باشد. هواشناسي بارها اعلام کرده که بارندگي ها در فواصل مختلف تکرار خواهند شد و گاها شدت هم خواهد داشت. با توجه به اين که شهر تهران از شهرهاي آسيب پذير از سيل است، تمهيدي براي جلوگيري از وقوع سيل در پايتخت انديشيده شده؟

ما مرتبا از سازمان هواشناسي استعلام مي گيريم. در اين استعلام ها، سازمان اعلام کرده که باران هايي که در سطح شهر تهران مي بارد، باران هاي مستمر با دبي پايين هستند و منجر به سيل نخواهند شد. ولي با اين حال با توجه به تذکراتي که سازمان مديريت بحران کشور درباره وضعيت تغييرات جوي که در سطح دنيا اتفاق افتاده مي دهد، ما کارگوه سيل و شريان هاي حياتي تشکيل داديم و جلساتي تخصصي برگزار مي کنيم و روي يک سناريو فرضي وقوع سيل در تهران بحث خواهيم کرد. قرار است که کارگروه ها پيشنهاداتشان را بياورند تا در جلسه اي که امروز بعداز ظهر در شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران با حضور 14 کارگروه داريم، در اين مورد بحث کنيم و تمهيداتي را بيانديشيم.

ولي طبق آن چه که سازمان هواشناسي به ما اعلام کرده، بارندگي هاي تهران جزئي است و منجر به سيل نخواهد شد و سيل براي تهران محتمل نيست و ما تنها بر روي سناريوي فرضي تهران کار مي کنيم.

چه کارگروه ها و چه دستگاه هايي در اين جلسه پيشنهاداتشان بررسي مي شود؟

نتايج کارگروه هايي مثل آب منطقه اي استان تهران، شرکت آب و فاضلاب، کارگروه شريان هاي حياتي و سيل شهر تهران به بحث گذاشته مي شود و نتايج مصوبات ما را به تمهيدات مي رساند. شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران متشکل از 14 کارگروه است که هر کدام از اين کارگروه ها سازمان هاي مختلفي را در اعضايشان دارند و جمعا مي توان گفت 70 الي 80 سازمان دست اندرکار هستند.

وقوع سيل در چند استان کشور از يک طرف و بارش هاي مستمر از طرف ديگر مردم را نگران کرده. به عنوان يک مسئول در سازمان مديريت بحران شهر تهران چه توصيه هايي براي پيشگيري از آسيب هاي احتمالي بارندگي ها و تغييرات جوي به مردم داريد؟

در استان هاي ديگر پيش از اين هشدار و تذکرات لازم داده شده بود. اما الان براي تهران سيل محتمل نيست و مردم نگران سيل نباشند. حتي اگر احتمال اين اتفاق باشد، در جلسه اي که امروز بعد از ظهر تحت عنوان بررسي سناريوي سيل فرضي تهران داريم، مصوبات خوبي خواهيم داشت که پيشگيري از آسيب ها را ممکن مي کند. به اين دليل که هر پديده الزامات خاص خودش را دارد، ما از مردم تقاضا مي کنيم در هواي سرد و باراني که روان بودن ترافيک اهميت زيادي دارد از ترددهاي غيرضروري خودداري کنند و ما شاهد خودروهاي تک سرنشين در سطح شهر نباشيم.

در بارندگي ها و طغيان جوي ها چيزي که بسيار اهميت دارد بحث زباله هاست. خدمات شهري شهرداري به عنوان يکي از فعاليت هاي روتين از معابر و کانال ها لايروبي مي کند و به هنگام بارش هم اين فعاليت بيشتر مي شود. اما اگر مردم در درجه اول نظافت را رعايت کنند و در هنگام بارندگي و مشاهده گرفتگي کانال ها با 137 فورا تماس بگيرند، شاهد بالا آمدن آب جوي ها و سرازير شدن آن به خيابان و کوچه نخواهيم بود. ولي در مورد وقوع سيل، باز هم تاکيد مي کنم که مردم نگران نباشند و با اين وضع بارش، وقوع سيل در تهران منتفي است. سازمان هواشناسي به ما قول داده که از دو هفته جلوتر نقشه ها را در اختيار ما قرار دهد و ما هم هر وقت که احساس خطر کرديم، از دو هفته جلوتر اخطار به شهروندان خواهيم داد که الان چنين چيزي اتفاق نيفتاده.

اما در کل از شهروندان خواسته مي شود تا در کنار رودخانه ها و در بستر و حريم آن ها در هنگام بارندگي هاي شديد تردد نکنند و از مکان هايي که در زمان عادي تفرجگاه است، در هنگام بارندگي دوري کنند و از ارتفاعات هم در زمان باران و برف و بوران فاصله بگيرند.

*زهرا مهاجري


ویدیو مرتبط :
اصفهان جانشین مدیریت بحران تهران