سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چند هزار ایرانی در جنگ تحمیلی بار گاز «خردل» مسموم شدند؟


برنده جایزه بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های شیمیایی گفت: در حال حاضر حدود 50 هزار نفر در ایران به مسمومیت‌های ناشی از گاز خردل دچار بوده و تحت درمان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر مهدی بلالی مود، امروز 22 آذر ‌ماه در مراسمی که به پاس تقدیر از وی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر 50 هزار ایرانی به علت مسمومیت‌های ناشی از گاز خردل در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تحت درمان هستند، اظهار کرد: تا کنون بیش از 100 هزار نفر به مسمومیت‌ با گازهای جنگی مبتلا شده‌اند، اما این مسمومیت‌ها به نسل‌های آینده منتقل نمی‌شود زیرا موروثی نیست و به‌گونه‌ای نیست که مبتلایان به مسمومیت‌های شیمیایی فرزندان ناقص‌الخلقه داشته باشند.

وی افزود: از دو سال گذشته تصمیم بر آن شد تا جایزه نوبل به افرادی که مشارکت مشخص و بالایی در ارائه خدمات به مجروحان شیمیایی و منع سلاح شیمیایی دارند اختصاص داده شود که در سال گذشته این جایزه به یک پیشکسوت شیمیایی از استرالیا و یک زن از فنلاند تعلق گرفت و در سال جاری این جایزه به بنده اهدا شد.

بلالی ادامه داد: این جایزه به دلیل خدماتی که در ارتباط با مجروحان شیمیایی، خلع سلاح شیمیایی و نیز تالیفات و انتشاراتی که در زمینه سلاح‌های شیمیایی و درمان مجروحان شیمیایی داشته‌ام به بنده تعلق گرفت.

دیپلماسی قوی ایران موجب تاسیس سازمان منع سلاح شیمیایی شد

وی در خصوص جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، گفت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلاح‌های شیمیایی و تاسیس سازمان منع سلاح شیمیایی در صدر است و شاید دیپلماسی قوی ایران موجب تاسیس این سازمان شده باشد زیرا به دنبال بمباران‌های شیمیایی بر علیه کشورمان، ایران واقعا مظلوم واقع شده بود و در حقیقت ایران تنها کشوری بود که پس از جنگ جهانی اول به این شدت و در حد وسیعی مورد حمله شیمیایی واقع شده بود.

این برنده جایزه بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های شیمیایی خاطرنشان کرد: در همان زمان جنگ بنده به همراه اساتیدی از دانشگاه شهید بهشتی با ماموریت وزارت امور خارجه به ژنو اعزام شدیم که در آنجا کنفرانس غیردولتی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در مورد تولید، گسترش و منع سلاح‌های شیمیایی برگزار شده بود که از همان زمان به‌ عنوان دبیر انتخاب شدم و تمام پیش‌نویس برنامه قطع‌نامه سمینار را آماده می‌کردم.

بلالی اضافه کرد: در آن قطع‌نامه آمده بود که باید سازمانی مانند سازمان بین‌المللی هسته‌ای تاسیس شود که در این سازمان از تولید،‌ گسترش و کاربرد سلاح‌های شیمیایی به شدت جلوگیری شود که در این راستا در سال 1993 در فرانسه 60 کشور این موضوع را تصویب کردند و در نهایت در سال 1998 این سازمان کار خود را آغاز کرد.

وی اظهار کرد: از همان هنگام کشور ایران یکی از اعضای فعال این سازمان بود و اکنون که 192 کشور عضو این سازمان هستند باز هم جمهوری اسلامی ایران از اعضای بسیار فعال و تاثیرگذار است البته ما باید فعال باشیم زیرا مورد حمله شیمیایی وسیعی‌ قرار گرفته‌ایم و تاکنون نیز از نظر دیپلماسی، بین‌المللی و از نظر علمی و پزشکی بسیار در این زمینه کار کرده‌ایم.

این برنده جایزه بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های شیمیایی گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از بنیان‌گذاران اصلی سازمان منع سلاح شیمیایی است که در زمینه دیپلماسی نیز فعالیت خوبی داشته است و در ایران هر دولتی که روی کار آمده باز هم وزارتخانه پیگیری این موضوع را داشته است.

بلالی اضافه کرد: همچنین از زمانی که سازمان مرتبط با آن تاسیس شده است افرادی از ایران به عنوان اعضای شورای مشورتی برگزیده شده‌اند و اکنون نیز که 192 کشور عضو این سازمان هستند و تنها 25 نفر عضو شورا دارند باز هم شاهد حضور ایرانیان در بین این 25 نفر هستیم.

پروفسور 'مهدی بلالی مود' فوق تخصص سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

امسال دو دانشمند جهان شامل دکتر مهدی بلالی از ایران و دکتر 'الستر هی' متخصص سم شناسی بالینی از انگلستان موفق به دریافت جایزه سازمان جهانی منع گسترش سلاح های شیمیایی شدند.

طی مراسمی در سازمان جهانی منع سلاح های شیمیایی واقع در لاهه هلند در تاریخ 30 نوامبر برابر با نهم آذرماه، جایزه این دو دانشمند جهان با حضور نمایندگان رسمی عضو این سازمان به آنان اهداء شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
استفاده از گاز خردل توسط داعش در سوریه