علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کهکشان راه شیری چه رنگی است؟


کهکشان راه شیری چه رنگی است؟ بیگ بنگ/ کهکشان ما از داخل تلسکوپ موجودات بیگانه فضایی چه رنگی به نظر می رسد؟به نظر می‌رسد اسم کهکشان ما برگرفته از رنگش است ولی به دلایل نادرستی.
تصویری دوم از کهکشان SDSS J083909.27+450747.7 که شبیه به کهکشان راه شیری است و به نام شناخته می شود. رنگ ترکیبی سفید که در مرکز کهکشان زرد رنگ و در قسمت بازوهای مارپیچی آبی رنگ به نظر می‌رسد.

مطالعات ستاره شناسان روی این مسئله متمرکز شده است که از بیرون کهکشان ما چگونه و با چه رنگی دیده می شود، محققان رنگ سفید را پیشنهاد کرده اند که البته در مواقع طلوع یا غروب خورشید طیف های خاصی به سفید اضافه می شود. به گفته دکتر جفری نیومن (Dr. Jeffrey Newman) بهترین رنگ برای کهکشان راه‌شیری بدلیل سن متوسط این کهکشان و قرار گیری در بین کهکشان های جوان و پیر سفید است. اجداد ما هنگامی که در آسمان نوار کهکشان ما را که به چشم انسان به رنگ شیری دیده می‌ شد را می‌دیدند، این اسم را به آن دادند. چون چشم انسان در طول‌موج های بلند حساسیت کمی به تشخیص رنگ دارد. قسمت‌هایی از کهکشان راه‌شیری به رنگ زرد یا قرمز است و در بعضی قسمت‌ها آبی، ولی چشم نمی‌تواند شدت رنگ قرمز دیده می شود.

ما از روی کهکشان‌های دیگر می‌توانیم به طور کامل رنگ و درخشندگی آن‌ها را بسنجیم. رنگ و درخشندگی ابزار خوبی در ستاره‌شناسی است چون به ما کمک می‌کنند تا اطلاعاتی را از ستاره‌ها و کهکشان‌‌های مشابه راه شیری به دست آوریم. متاسفانه ما تصویر کلی کهکشانمان را از بیرون نمی‌بینیم، به همین دلیل به روش‌های دیگری متوسل می‌شویم. نه تنها ما از داخل کهکشان به آن می‌نگریم بلکه دید ما توسط غبار ابری و غبار میان‌ستاره‌ای مسدود می‌شود، چون غبار میان‎ستاره‌ای نور را پراکنده می‌کند. ما قادر به دیدن ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال‌نوری در هر جهت از کهکشان هستیم در صورتی که کهکشان راه‌شیری ۱۰۰,۰۰۰ سال‌نوری وسعت دارد. در عوض بجای اینکه مستقیما به کهکشان راه‌شیری نگاه کنیم، کهکشان‌هایی را بررسی می‌کنیم که شبیه راه‌شیری هستند و می‌توان رنگ و درخشندگی آن را تعیین کرد. رنگ راه‌شیری می‌تواند جزو دسته کهکشان‌های آبی تلقی شود و هم می‌تواند جزو دسته کهکشان‌های قرمز باشد. کهکشان‌های قرمز متشکل از ستاره‌های پیر است، در حالی که کهکشان‌های آبی شامل ستاره‌های جوان هستند.
تصویر موزائیکی کهکشان راه‌شیری از دید ما در روی زمین سومین عکس می‌باشد.





منبع: بیگ بنگ


ویدیو مرتبط :
آیا برخورد کهکشان راه‌شیری و کهکشان اندرومدا نزدیک است؟ + زیرنویس