سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سریال‌های ترکیه به دنبال رواج بی‌بندو‌باری و ابتذال در جامعه افغانستانند


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «رزاق مهرا» نویسنده و خبرنگار افغانستانی با ارسال یادداشتی به بررسی آسیب‌های اجتماعی پخش سریال‌های ترکی پرداخته و ترویج افکار سکولاریستی و تغییر روش زندگی را مهم‌ترین پیامدهای آن دانسته است.

از چند سال بدین‌سو، بازار سریال‌های ترکی در افغانستان گرم است و هر روز گرم‌تر می‌شود و کم‌تر رسانه تصویری را شاهد هستیم که این سریال‌ها از پرده‌ای آن به مشاهده نشود.

در این یادداشت آمده است: در یک بررسی و مطالعه‌ای کلی محتوایی رسانه‌های دیداری، چنین بر می‌آید که در واقع، بیشترین محتوای تلویزیون‌های افغانستان را برنامه‌های تولید شده‌ خارجی به‌ویژه سریال‌های ترکی تشکیل می‌دهد که شب‌ها هزاران خانواده در شهرهای مختلف افغانستان، پای تلویزیون‌ها نشسته و سریال‌های ترکی را که حاوی پیام‌ها و اهداف عجیب و غریبی‌ است و از چند تلویزیون پخش می‌شوند، دنبال می‌کنند. 

ترویج بی‌بند‌وباری در جامعه افغانستان با سریال‌های ترکیه‌ای

اگر به محتوای این سریال‌ها دقیق نگریسته شود، به‌ وضوح دیده می‌شود که محتوای اکثر سریال‌های ترکی که از طریق تلویزیون‌ها نشر می‌شوند، شبیه هم هستند؛ آن‌هم ترویج بداخلاقی، تجمل‌گرایی، مدگرایی، ابتذال، آزادی مطلق انسان و هم‌چنین، پیام‌ها و اهداف این سریال‌ها ترویج چندهمسری برای زنان، روابط نامشروع قبل از ازدواج برای دختران و پسران جوان، بدآموزی‌های ویران‌گر به کودکان مانند؛ هتاکی به بزرگان، عدم احترام به والدین، خودمحوری است.

بدون شک، محتوای سریال‌های ترکی، آموزه‌های سازنده و مثبت برای کودکان و خانواده‌ها ندارد، فقط آموزش و یاد دادن فساد اخلاقی به شکل مدرن و وقت‌تلف‌کردن بییندگان میخ‌کوب‌شده‌ای این سریال‌هاست.

سریال‌های ترکیه؛ مخالف با ارزش‌های جامعه‌ افغانی

هر جامعه‌ای انسانی، دارای ارزش‌ها و باورهای منحصر به‌ فرد است که با آن‌ها زیسته‌اند و در مرور زمان، در افکار آن‌ها نهادینه شده است.

در واقع، رفتارها و نگرش‌هایی را که سریال‌های ترکی ترویج می‌کنند، مخالف باورهای جامعه‌ای افغانستانی است و به شدت در تضاد و تناقض با ارزش‌های مردم است. ارزش‌هایی کشور ترکیه، برگرفته از قرائت سکولاریستی است، اما ارزش‌های جامعه افغانستان بیشتر رنگ و بوی دینی و مذهبی دارد.

پخش این سریال‌ها هر از گاهی انتقادهای تند و تیزی شورای علمای افغانستان، مجلس نمایندگان و خانواده‌ها را به دنبال داشته و محتوای این سریال‌ها را «غیراخلاقی و غیراسلامی» خوانده و خواستار وضع محدویت بر پخش آنها شده‌اند که برخی از این سریال‌ها به دلیل مخالفت شدید، از نشر آن‌ها جلوگیری شده‌است.

آسیب‌های سریال‌های ترکیه‌ای

مهم‌ترین آسیب‌های سریال‌های ترکیه به جامعه افغانستان به طور خلاصه به شرح ذیل است:

1- گرایش به سمت ارزش‌های سکولاریستی

جدی‌ترین و خطرناک‌ترین آسیبی را که می‌توان در مرور زمان در نگرش‌ها و باورهای بینندگان میخ‌کوب‌ شده‌ این سریال‌ها شاهد بود، همانا گرایش به سوی ارزش‌های سکولاریستی و نمود پیداکردن فرهنگ سکولار در جامعه‌ افغانستانی است.

سکولاریست، نوعی قرائت از زندگی منهای دین است، یعنی زندگی را تافته جدا بافته از دین دانسته و باورمند به این‌ هستند که دین را نباید در زندگی‌ نقش داد و برای آن ارزش قایل شد.

نکته قابل عطف در فرهنگ سکولار این است که درون‌مایه‌ آن را آزادی مطلق و بی‌قیدوشرط انسان، یا اومانیسم «انسان‌گرایی» تشکیل می‌دهد که اینگونه آزادی از نظر اسلام، مردود و ممنوع شمرده شده است.

2- تغییر در شیوه یا سبک ‌زندگی

اینگونه معلوم می‌شود که یکی از اهداف این سریال‌ها، تغییر در سبک زندگی مردم است. سبک زندگی در عموم کشورها مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران رسانه‌ها است.

این رشته، معین می‌کند که مردم چه بپوشند، چگونه بپوشند، چه بخورند و بالاخره چطور زندگی کنند؟ گفته می‌شود که مهم‌ترین اهداف تهاجم فرهنگی، در تغییر و دگرگونی سبک زندگی مردم است.

اگر دقت شود، واضح دیده می‌شود که یکی از آموزه‌‌های این سریال‌ها، در حقیقت تغییر و واژگونی در سبک و شیوه‌ زندگی مردم است، به خصوص تغییر در مدل لباس‌پوشیدن و چگونه آزادزیستن.

همچنان،‌ ترویج زندگی تجمل‌گرایی، مدگرایی و پشت پا زدن معنویت و جوهر اصلی زندگی، از آن‌جایی که متأسفانه بیشتر مردم ما سواد کافی و درکی از مسائل ندارند و از سوی دیگر، کشور ما مصرفی است، برنامه‌ریزان به دقت علاقه‌مندی مردم، به ویژه زنان را کشف می‌کنند و دیری نمی‌پاید که لباس و پوششی که ستاره‌ها و بازیگران این سریال‌ها به تن کرده بودند، تولید می‌کنند و با قیمت هنگفت به فروش می‌رسانند.

حتی دیده ‌شده است که برخی‌ از خانواده‌ها، خیلی زود تحت تاثیر این سریال‌ها قرار گرفته‌‌اند و آگاهانه یا ناآگاهانه در بعضی از رفتارها و مسائل زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها، بدون در نظرداشت ارزش‌های جامعه‌ اسلامی و دینی، از این سریال‌ها پیروی و تقلید کرده‌اند.

به‌ عنوان مثال لباس‌هایی که در عروسی‌های افغانستان، عروس به‌تن می‌کند، کاملاً متفاوت است با لباسی که ترک‌ها در عروسی‌های خود می‌پوشند. اما دیده‌ می‌شود که برخی از خانواده‌ها در جامعه افغانستانی، لباسی لخت و برهنه‌ را بی‌باکانه و بی‌شرمانه به‌تن عروس کرده و عده‌ای هم افتخارانه پوشیده‌اند یا داماد که در شب عروسی‌اش، شراب نوشیده و خود را مست کرده‌ است. این رفتارها بیشتر در سریال‌هایی ترکی که از تلویزیون‌های افغانستان پخش می‌شود، مشاهده می‌‌شود.

بدتر از همه این است که انجام این‌ اعمال را تمدن و پیشرفت و ارزش می‌دانند، درحالی‌که این اعمال تمدن نه؛ بلکه بی‌تمدنی و بی‌هویتی و بی‌ارزشی است که هم، دال بر بی‌هویتی و بی‌فرهنگی‌اش را می‌نمایاند و هم جامعه را به‌سوی تباهی، بدرفتاری و برمنشی می‌کشاند.

نکته قابل تأمل این است که اگر شیوه‌ و مدل عروسی‌ که در سریال‌های ترکی بازتاب می‌یابد؛ به‌ویژه آن‌گونه آزادی‌هایی که در عروسی‌های خود دارند، در جامعه‌ افغانستانی جا باز کند و متأسفانه بعضی از خانواده‌ها و جوانان آن‌ را نوعی از نماد متمدن‌شدن و پیشرفت تلقی کنند، بدون شک آسیب جدی و شکننده‌ای در پیکر جامعه‌ افغانستانی و اسلامی افغانستان خواهد زد که دیری نخواهد پایید که شالوده و نهاد خانواده‌ها را درهم و برهم خواهد کرد.

پس باتوجه به آنچه اشاره شد، چنین بر می‌آید که این سریال‌ها در تضاد با فرهنگ اسلامی و افغانستانی بوده و تأثیرات ناگوار و شکننده‌ای در افکار و ذهنیت‌های توده‌ای مردم ایجاد می‌کند که تبعات و پیامدهای مخرب و ویران‌گر این سریال‌ها، سال‌ها بعد نمایان خواهد شد و تأثیرات بیشتری بر نسل امروز کشور بر جای خواهد گذاشت.

انتهای پیام

http://fna.ir/JP9UHQ


ویدیو مرتبط :
بی بندو باری در ایران