سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نامه نوشت: تکیه زاکانی بر کرسی تندروی رسایی، کوچک زاده، کریمی قدوسی و ...


نامه نوشت: تکیه زاکانی بر کرسی تندروی رسایی، کوچک زاده، کریمی قدوسی و ...

نامه نیوز/ متن پیش رو در نامه نیوز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

زاکانی بعد از دور خوردن در ماجرای تصویب طرح مجلس و بررسی آن در کمیسیون امنیت ملی بر اساس نظر هیئت رئیسه مجلس به هر شکل ممکن می‌خواهد بازی را به نفع خود تغییر دهد.

زاکانی به عنوان رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام اعتقاد دارد فعالیت‌های این کمیسیون ادامه دارد و کارش با پایان مجلس به پایان می‌رسد. این سخنان نشان می‌هد که زاکانی و دوستانش به دنبال پذیرفتن نقش در دوران پسا برجام هستند. اعضای مخالفت دولت کمیسیون برجام این انتظار را داشتند که نظارت بر برجام بر عهده آنها گذاشته شود. سخنان محمد دهقان از اعضای هیئت رئیسه مجلس و از مخالفان دولت در مورد اینکه «تنها مرجعی که اختیار نظارت بر روند اجرای توافق هسته‌ای را دارد کمیسیون ویژه برجام است» به خوبی حکایت از این معنا دارد.

زاکانی بعد از دور خوردن در ماجرای تصویب طرح مجلس و بررسی آن در کمیسیون امنیت ملی بر اساس نظر هیئت رئیسه مجلس به هر شکل ممکن می‌خواهد بازی را به نفع خود تغییر دهد. برجام و نحوه بررسی و نظارت آن باعث شد تا زاکانی از یک منتقد آرام دولت روحانی تبدیل به یک دلواپس تمام عیار شود. زاکانی که این روزها از رفتار لاریجانی عصبانی است و آن را سیاسی می‌داند تصمیم گرفته است به تمام جریان اعتدال از روحانی و هاشمی تا لاریجانی حمله کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اولین تیر عصبانیت خود را درست بعد از نامه روحانی به رهبرانقلاب در مورد تایید برجام، به سوی رئیس جمهور پرتاب کرد و گفت:« نامه روحانی نشان داد دولت به نامه رهبری در برجام عملا بی توجه است. بند 2 و 3 و 4 نامه روحانی از بنیان نادرست است. این نامه می‌خواهد قضیه را در حد کلیات و تعارفات نگه دارد. دولت باید تجدیدنظر کند. مردم اجازه نمی‌دهند با منافع ملی برخورد انتخاباتی و جناحی شود، دولت نامه رهبری را جدی بگیرد.»

او بعد از حمله به روحانی تصمیم گرفت به پدر معنوی اعتدال یعنی هاشمی رفسنجانی حمله کند و در مورد او بگوید:ـ«به‌نظرم وی توانمندی‌هایش را از دست داده و اشکال در این بخش پیدا شده است که محل طمع واقع شده است و ما باید به درگاه خدا توبه و استغفار کنیم که چرا تا به حال درباره آقای هاشمی با مردم حرف نزدیم و بنده تصمیم دارم با مردم درباره وی حرف بزنم و بگویم وی چه خطاهای فاحشی داشته و دارد که هزینه‌های سنگینی را به نظام تحمیل کرده و می‌کند»

این رفتارها و سخنان نشان می‌دهد که زاکانی به عنوان یکی از نمایندگان مخالف دولت در مجلس، به دنبال تغییر روند بازی سیاسی ایران است. زاکانی و دوستانش تصمیم گرفته‌اند بعد از کنار گذاشته شدن از مسئله برجام، به دنبال دو هدف مهم و بزرگ هستند. آنها ابتدا می‌خواهند بدون توجه به دولت و بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس، نظارت از برجام را در کمیسیون ویژه در دستور کار خود قرار دهند و با این شیوه دوباره پای جلیلی و مخالفان اصلی دولت در زمینه برجام را به این ماجرا بازکنند. در کنار این آنها با حمله به روحانی و هاشمی می‌خواهند رئیس جمهور و دولت را وارد درگیری‌های سیاسی داخلی کنند.نمونه بارز این معنا کنار کشیدن برخی از رسانه‌ها از نمایشگاه مطبوعات است.

به عبارت بهتر می‌شود گفت که علی رضا زاکانی در مخالفت دولت در مجلس امروز تکیه بر صندلی زده است که تا قبل از او رسایی، کوچک زاده، حسینیان و ... به آن تکیه زده‌اند. این همان روشی است که پایداری‌ها به دنبال آن هستند. این نحله سیاسی به دنبال پیدا کردن شریک برای مخالفت تند با دولت روحانی هستند و چه کسی بهتر از علی رضا زاکانی. کسی که هم مورد احترام جریان اصول گراست و هم دارای رسانه‌های مختلف مجازی و نوشتاری است. بدین ترتیب می‌توان گفت که در آستانه انتخابات مجلس دهم پیوندی میان زاکانی و جبهه پایداری خورده است و می‌تواند رئیس کمیسیون برجام را از دیگر اصول گرایان اعتدالی جدا کند.

باید منتظر نشست بعد از اجرایی شدن کامل برجام و آغاز نظارت شورای عالی امنیت ملی بر این توافق، زاکانی و دوستانش چه برخوردی با این مسئله می‌کنند.

*مصطفی داننده


ویدیو مرتبط :
شعارهای کریمی قدوسی برای رای آوردن در انتخابات چه بود ؟