سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وزیر بهداشت: نیروهای مسلح بیمارستان بسازند


تسنیم/ وزیر بهداشت با درخواست از نیروهای مسلح برای ساخت بیمارستان و اعلام تخت‌های خالی‌شان برای خرید خدمت از طرف وزارت بهداشت گفت: همیشه وقتی به دفترچه‌های بیمه نگاه می‌کنم خجالت می‌کشم که نتوانستیم دغدغه رهبر انقلاب درباره کاهش رنج بیماران را کاهش دهیم.

سیدحسن هاشمی در ششمین همایش بهداشت، امداد و درمان نیروهای مسلح با تشکر از همراهی ستاد کل نیروهای مسلح برای برداشتن بار عمده‌ای از دوش دولت طی 2 سال اخیر در حوزه سلامت اظهار داشت: طرح تحول سلامت برای مردم شیرینی بسیاری داشت کما اینکه برای نیروهای مسلح نتوانستیم کار خاصی انجام دهیم ولی مسلماً رضایتمندی مردم برای نیروهای مسلح از اهمیت بالایی برخوردار است کما اینکه در کشور در مقوله حوزه سلامت قوای سه‌گانه مبنایی ندارد و همه این رضایتمندی‌ها افتخار نظام خواهد بود.

وی تصریح کرد: تاکنون در اجرای طرح تحول سلامت 2 هزار خانه بهداشت ساخته و دسترسی به دارو نیز افزایش یافته است، همچنین پزشک در شهر 20 هزار نفر دچار کمبود نیست و 7 تا 8 هزار متخصص توزیع شده است و در نهایت متخصصان مقیم در بیمارستان‌های 64 تختخوابی مستقر شده‌اند.

وزیر بهداشت همچنین به تصویب تعرفه‌ها برای کاهش تراز منفی اداره بیمارستان‌ها در نیروهای مسلح گفت: امیدواریم با تعیین تکلیف این تعرفه‌ها در سال آینده نیز بیمارستان‌ها بدون بدهی اداره شوند.

هاشمی عنوان کرد: دولت افتخار می‌کند در حوزه آموزش و پژوهش به نیروهای مسلح کمک کند، از طرفی هم می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه نیروهای مسلح کمک‌های زیادی به مردم کرد و هنر ما این است که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: بنابراین بخش‌هایی از بیمارستان‌ها و تخت های خالی بیمارستان‌های نیروهای مسلح توسط وزارت بهداشت برای خرید خدمت امکانپذیر است و ما نیز بارها اعلام کردیم هر کجا ظرفیت خالی اعلام کنید در زمینه خرید خدمت اقدام می‌کنیم و حتی آنجا را تجهیز نیز خواهیم کرد مثلا سال‌هاست که در اهواز در بیمارستان شهید بقایی چند صد تخت بیمارستانی می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: براین اساس از نیروهای مسلح نیز تقاضا دارم در ساخت بیمارستان اقدام کنند همان طور که هم‌اکنون قرارگاه خاتم‌الانبیا پروژه‌هایی را با ما شروع کرده است.

هاشمی تصریح کرد: واقعاً مناطق محروم خط مرزی از جمله 4 استان خوزستان، هرمزگان، سیستان و بوشهر باید در حوزه سلامت بیشتر مورد توجه قرار گیرند، کما اینکه همین توجهات در برخی استان‌ها مانند کردستان نیز باید صورت پذیرد زیرا بخش خصوصی در این نقاط سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

وی با تأکید مجدد برای خرید خدمت از نیروهای مسلح در حوزه سلامت گفت: ما نیز برای صدور مجوز و ایجاد دانشگاه‌های نیروهای مسلح از هرگونه همکاری دریغ نخواهیم کرد و هر چقدر نیروهای مسلح در این حوزه‌ها استعداد داشته باشند مجوز به آنان ارائه می‌شود زیرا نیروهای مسلح برای کل کشور هستند و اگر نیروهای مسلح نباشند کشور فلج می‌شود بنابراین از توسعه آموزشی و پژوهشی نیروهای مسلح در حوزه سلامت استقبال می‌کنیم.

وزیر بهداشت با تأسف از انحلال جهاد سازندگی و تبدیل آن به یک وزارتخانه گفت: خوشبختانه روحیه آن دوران یعنی روحیه بسیجی هنوز پابرجاست ما نیز سعی می‌کنیم در طرح‌های ملی از ظرفیت‌های نیروهای مسلح استفاده کنیم.

هاشمی با تشریح طرح‌های ملی در حوزه سلامت گفت: یک زمانی اپیدمی فلج اطفال وجود داشت که اکنون نیست که بخواهیم از کمک نیروهای مسلح در این زمینه بهره‌مند شویم، کما اینکه امروز برخی‌ به دلیل فروش واکسن‌های خود اپیدمی آنفلوانزا را بر ما تحمیل کردند.

وی با بیان اینکه در حوزه بحران‌ها بعد از خدا امید ما به بسیج و نیروهای مسلح است، افزود: خدا را شکر که در این دولت پس از چند دهه، سلامت جزء اولویت‌ها قرار گرفت، خدا پدر و مادر آقای روحانی را بیامرزد و از مجلس نیز برای حمایت‌ها تشکر می‌کنم کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز چه در خفا و چه آشکارا توصیه و سفارشات موکدی برای حوزه سلامت داشتند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در این دو سال با اجرای طرح تحول سلامت شرایط خوبی به وجود آمد، گفت: البته برخی‌ها که واردکننده بودند نیز ضرر کردند زیرا 400 میلیون دلار کاهش واردات اقلام حوزه سلامت را داشتیم از طرفی دیگر نیز قیمت تجهیزات پزشکی کاهش یافت مثلا یکی سی‌تی‌اسکن با قیمت 5 میلیارد می‌توان امروز با یک میلیارد وارد کنیم و اقلام دیگری نیز مثل MRI با 50 درصد کاهش قیمت می‌توان آنها را وارد کرد. بنابراین شما نیروهای مسلح نیز به ما در عرصه‌های دارو و تجهیزات پزشکی کمک کنید.

هاشمی در ادامه با پرداختن به معضلات الکترونیکی نبودن دفترچه‌های بیمه گفت: مسلماً وقتی دفترچه‌های بیمه الکترونیکی نباشد خطا نیز کم نخواهد بود ولی تا آخر امسال با کمک بیمه‌ها و شما نیروهای مسلح به سمتی پیش می‌رویم که نظارت‌ها در این عرصه بهتر شود و از آن طرف نیز از مصرف بی‌رویه دارو جلوگیری و کنترل کنیم. به هر حال منابع مالی حوزه سلامت به نوعی در اختیار بیمه‌هاست.

وی با انتقاد از برخی سیاستگذاری‌ها نسبت به ساخت خودرو، ریل و پالایشگاه افزود: کمبودهای حوزه سلامت بسیار جدی است، هم‌اکنون 100 هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم، یعنی به اندازه تخت‌های کنونی کشور کمبود وجود دارد، همچنین 200 هزار پرستار کمبود وجود دارد یعنی 2 برابر آمار پرستاری کشور، بنابراین با ذکر مصیبت نمی‌شود این مشکلات را برطرف کرد باید برنامه داشت و از تجربه دنیا در این زمینه که کارها را دست مردم سپرده‌اند استفاده کنیم تا بتوانیم بخش خصوصی را جذب کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: هم‌اکنون مشاهده می‌کنید که دیگر دولت به سمت ساخت نیروگاه‌ها به طور مستقیم نمی‌رود بلکه بخش‌های خصوصی در این حوزه به طور مثال در عرصه صنعت گاز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

هاشمی با گلایه از یک نگاه غلط در سیاستگذاران کشور، گفت: از کودکی همیشه می‌گفتند خدا نکند پولت را خرج دارو و درمان کنی، حالا هم برخی‌ها می‌گویند چرا باید درمان که یک چاه ویل است پول خرج کنیم و بعضی مواقع دنبال یک لکه لباس سفید می‌گردند.

وی گفت: بنابراین همان‌طور که عوارض اتوبان‌ها اضافه می‌شود باید برای حوزه سلامت نیز اعتبارات پایدار لحاظ شود، واقعاً چرا برای تعرفه یک آزمایش جزئی هیئت دولت با حضور رئیس‌جمهور تصمیم‌ بگیرد و شرایط وقتی بدتر می‌شود که این تعرفه مربوط به بخش خصوصی باشد بنابراین در این نوع سیاستگذاری‌ها باید تجدیدنظر شود.

وزیر بهداشت با پرداختن به اجرای گام سوم طرح تحول سلامت که همانا اصلاح تعرفه‌ها بود، گفت: در این گام کم‌لطفی‌هایی صورت پذیرفت که گفتند پول اعتبارات به پزشکان داده شده است در حالی که به دلیل درست عمل نکردن نرم‌افزارهای‌مان علی‌الحساب 1.7 درصد به پرستاران و 1.4 درصد به پزشکان پرداخت کردیم در حالی که در نهایت با وجود 40 درصد افزایش پرداختی به پزشکان آنها مجبور شدند 60 درصد آن را برگردانند کما اینکه این مسئله درباره پرستاران صدق نداشت زیرا در هیچ جای ایران پرستاری نداریم که 70 درصد کارانه آن افزایش یافته باشد ولی بخواهد پولی را برگرداند.

هاشمی در ادامه توضیح داد: در گام سوم طرح تحول سلامت تراز بیمارستان‌های دولتی دیگر در شرایط منفی قرار نداشت و اگر به همت شورای عالی بیمه و هیئت دولت حمایت‌های بیشتری صورت پذیرد، بیمارستان‌های کشور هیئت امنایی می‌شود و به سمت خرید خدمت پیش خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه تا پایان این دولت 200 هزار تخت بیمارستانی ساخته می‌شود، گفت: علی‌رغم تمام این تلاش‌ها سالی 2 هزار تخت بیمارستانی نمی‌توانیم بسازیم یعنی 50 سال طول می‌کشد کمبود تخت‌های بیمارستانی جبران شود از طرفی هم اگر بتوانیم بسازیم نمی‌توانیم آن را اداره کنیم یعنی همیشه مدیریت دولت‌ها ناکارآمد و پرهزینه بوده است و باید در قالب خرید خدمت و جذب مشارکت‌های بخش خصوصی و نیروهای مسلح این کار صورت پذیرد.

وزیر بهداشت در خاتمه با بیان اینکه بنده هر وقت به پشت دفترچه‌های بیمه نگاه می‌کنم خجالت می‌کشم زیرا نتوانستیم براساس دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب از رنج بیماران بکاهیم از طرفی نگران عدم اعتبارات ناپایدار هستیم و همچنین نگران آن هستیم که سلامت در دولت‌های آینده دیگر اولویت قرار نگیرید. بنابراین مجلس و دولت هزینه‌های تمام شده را بپردازد زیرا کارهای زیادی داریم و باید طبق سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت عمل کنیم.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
بازدید وزیر بهداشت و درمان از بیمارستان های شهریار