سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لغت‌نامه فارسی به سه لهجه ایرانی، افغانستانی و تاجیک تدوین می‌شود


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس در نشست تخصصی که با حضور جمعی از مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران و مدیران وزارت معارف افغانستان برگزار شد، مدیران و کارشناسان به تبادل و انتقال تجربیات در حوزه آموزش پرداختند.

در پایان این نشست نیز به پیشنهاد معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ایران قرار شد که هیأت افغانستانی با اولویت قرار دادن برنامه‌هایشان از تجربیات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران بهره‌مند شوند.

در این نشست تخصصی «حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان» معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش  و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران و «سید احمد اشرفی» مشاور ارشد وزارت معارف افغانستان و جمعی از مدیران ارشد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مدیران ارشد وزارت معارف افغانستان حضور داشتند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران، تلاش برای فراهم کردن بورسیه‌ها، تعلیم کارشناس آموزشی افغانستانی، برنامه‌ریزی به همراه انتقال تجربیات، برگزاری نمایشگاه کتاب و تجهیز کتابخانه، فعال‌سازی آزمایشگاه‌ها را از برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران در جهت گسترش با وزارت معارف افغانستان برشمرد و گفت: لغت نامه فارسی به سه لهجه ایرانی، افغانستانی و تاجیکی را به زودی راه‌اندازی خواهیم کرد.

مشاور ارشد وزارت معارف افغانستان با تأکید بر همکاری مشترک طرفین جهت توسعه در بخش آموزش و پرورش، بیان کرد: با وجود مشکلات فراوان اما ما شاهد تحولات خوبی در حوزه آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بوده‌ایم لذا این آمادگی را داریم که در بحث آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت با ایران به عنوان یک همسایه خوب که از نظر فرهنگ، زبان و دین مشترک هستیم در زمینه برنامه‌ریزی آموزشی همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم.

 

***مشروح این نشست به شرح زیر است***

در ابتدای این نشست «حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان» معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ایران و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ضمن تشریح برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران جهت همکاری و تعامل با وزارت معارف افغانستان، خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌های سازمان تربیت معلم دینی و قرآن و زبان فارسی بوده که دوره‌های مشارکتی در استان خراسان رضوی در شهر مقدس مشهد برگزار کرده و در زمینه تجهیز کتابخانه فعالیت‌های انجام شده است.


ویدیو مرتبط :
تاجیک یعنی ایرانی - دوست داران زبان فارسی حتما گوش کنید