خواندنی ها با برترین ها (60)


برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی از جان استاین بک، کتابی درباره ی آشپز و آشپزخانه، فیلم نامه هتل بزرگ بوداپست و... آشنا شوید.

خدایا آن جایی؟ منم مارگارت

جودی بلومترجمه ی مهری محمودینشر قطرهچاپ اول: 94خواندنی ها با برترین ها (60)مارگارت سایمون که حدودا دوازده ساله است، عاشق موی بلند، ماهی تن، بوی باران و چیزهای صورتی رنگ است. او که از نیویورک سیتی به حومه شهر نقل مکان کرده است. وقتی با صحبت کردن در یک کلوب با دوستان جدیدش وارد اولین عرصه زندگی خود می شود. این جا ست که مارگارت با خوشحالی احساس وابستگی به آن هایی می کند، اما هیچ یک از آن ها نمی توانند باور کنند که مارگارت هیچ ایده و عقیده ی خاصی ندارد و مارگارت هم نمی تواند این حقیقت را که او می تواند هر چیزی را که در ذهنش به آن ها بگوید، مثلاً درباره ی دوستش که با خداوند صحبت می کند. مارگارت با نمک و اصیل است و افکار و احساساتش به خوبی بخش عمده ای از شخصیت او را نشان می دهد.آشپز و آشپزخانه (پژوهشی انسان شناختی در تاریخ اجتماعی هنر آشپزی)علی بلوکباشینشر فرهنگ جاویدچاپ اول : 92خواندنی ها با برترین ها (60)آشپزی ویژگی متمایز کننده ی «انسان هوشمند» از جانداران دیگر است. هیچ حیوانی به جز انسان نمی تواند آشپزی کند آشپزی در جوامع انسانی، بنا بر ماهیت اقلیمی هر سرزمین، و نظام فرهنگی و معیشتی مردم آن در برگیرنده ی مجموعه ای از ظرافت های فنی و هنری است که انسان با به کارگیری آن ها فرایند آشپزی را سازمان می دهد. مواد خام غذایی پس از ورود به آشپزخانه، مراحل گوناگونی را در فرایند آمادگی، طبخ و استحاله طی می کند. آشپز در آشپزخانه نقش استحاله دهنده ی مواد غذایی را ایفا می کند.

در آشپزخانه یا مسلخ آشپزان، مواد غذایی بنا بر ماهیت وجودی شان در فرایند آمادگی، به روش هایی گوناگون تغییر صورت می دهند: نخست سرشان بریده، پوست شان کنده، کالبدشان قطعه قطعه، گوشت شان تکه وپاره یا کوبیده و نرم. اندام و استخوان هایشان ساطوری و ریز و خرد می شوند. سپس، برای گذراندن فرایند طبخ به روی آتش اجاق مسلخ می روند و به شیوه های رایج آشپزی مانند آب پز کردن، جوشاندن، تنوری و بریان کردن، بخار دادن و سرخ کردن پخته می شوند و با تغییر هویت پیشین خود به شکل غذاهایی خاص و با هویتی دیگر و نام و رنگ و طعم و بویی تازه، از آشپزخانه بیرون می آیند و با جلوه گری و دلربایی روی سفره ی غذا می نشینند.

شلوغیآفاق مسعودترجمه ی محمود مهدوینشر شورآفرینچاپ اول: 94خواندنی ها با برترین ها (60)«شلوغی» مجموعه ی چهار داستان بلند و کوتاه است از آفاق مسعود، که با نثر و زبان شاعرانه، سعی در ایجاد و خلق فضای سورئال دارد. در داستان های این مجموعه، زمان و مکان هایی است که نفس مخاطب را می گیرد و او را به ستوه می آورد. بیش تر حوادث معمولاً در یک خانه، و طی یکی- دو روز اتفاق می افتد. شخصیت ها در خانه ای مشترک دور از هم به سر می برند و در هر تماسی چیز اندکی از یکدیگر می گیرند، به طوری که دیگری چیزی عایدش نمی شود؛ عشق و محبت این ها بیشتر از خشم و نفرت شان ویران کننده است. آفاق مسعود در شلوغی نیز چون دیگر آثارش، از روان شناسی برای اهمیت دادن به ترجبه قهرمانانش استفاده می کند؛ قهرمان هایی که تقریبا همه زن هستند و مشکلاتی که با آن روبرو می شوند نیز مخصوص جنس زن است.

آفاق مسعود از بزرگ ترین نویسندگان معاصر جمهوری آذربایجان است که با نوشتن «شلوغی» گام بلندی را در ادبیات جمهوری آذربایجان برداشت.

هتل بزرگ بوداپست (فیلم نامه)وس اندرسون و دیگرانترجمه ی نیلوفر شاندیزانتشارات سفیدسارچاپ اول: 94خواندنی ها با برترین ها (60)«هتل بزرگ بوداپست» بر اساس رمانی به همین نام، نوشته ی نویسنده ی مشهور اتریشی – استفان تسوایگ- ساخته شده است. تسوایگ در جریان جنگ جهانی دوم و با قدرت گرفتن هیتلر در منطقه، از کشورش فرار کرد و به انگلستان و سپس امریکا و برزیل مهاجرت کرد. این نویسنده شهیر در نهایت با خودکشی به زندگی اش پایان بخشید. البته روایتی که اندرسون از داستان «هتل بزرگ بوداپست» ارائه داده، با رمان اصلی تفاوت هایی دارد و بیشتر شبیه به یک اقتباس آزاد است.

یک هتل بزرگ و اشرافی، یک مدیر داخلی سخت گیر و شاعرپیشه، یک پادوی محافظ، جانیان بی رحم، پیرزنان ثروتمند، جاده های برفی، زندان های مخوف و ... همگی در یک فضای کمدی و پرهیجان و مرموز گرد آمده اند تا یکی از بهترین فیلم های سال های اخیر را شکل دهند. فیلم نامه ی «هتل بزرگ بوداپست» در سال 2014 نوشته شده است. این فیلم کاندید اسکار بهترین فیلم نامه و برنده ی اسکار بهترین طراحی لباس و صحنه و بهترین موسیقی فیلم در سال 2015 شد.

سبزه زار های بهشتجان استاین بکترجمه ی مهرداد وثوقیانتشارات مرواریدچاپ اول: 94خواندنی ها با برترین ها (60)استاین بک در کتاب حاضر که شامل دوازده داستان به هم پیوسته است. ماجرای شکل گیری دهکده ای به نام سبزه زارهای بهشت را روایت می کند و سپس به سراغ اهالی آن می رود و در زندگی دهقانان سرک می کشد. تقریبا بیش تر شخصیت های این کتاب هنرمندانه به تصویر کشیده شده اند. استاین بک معمولا محیط اجتماعی و تاثیر آن بر انسان ها را هدف قرار می دهد، در کتاب سبزه زارهای بهشت ناتوانی ها، لغزش ها، توهم ها و رفتارهای متظاهرانه انسان را به تصویر کشیده است. قلم زیبای نویسنده در بازنمایی لحظه های خرد اما حیاتی که زندگی های عادی را به مسیر پر تلاطم می افکند، خواننده را به دنیایی می برد که اگر خود را در آن محیط نبیند. دست کم با تمام وجود درکش می کند.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

[email protected]

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.


ویدیو مرتبط :
برترین ناک اوت های UFC - شماره 60