سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



مهریه به رنگ طلا، زندگی به رنگ فنا


مهریه به رنگ طلا، زندگی به رنگ فناباشگاه خبرنگاران/ در هرحال وضعیت مهریه و مشکلات ناشی از آن در کشور تا بدانجا رسیده که مسئولان مربوطه برای کاهش مشکلات ناشی از آن تمهیداتی می‌اندیشند اما، به نظر می‌رسد به‌رغم تمام این نگرانی‌ها هنوز این مساله به عنوان یکی از مشکلات اجتماعی در جامعه مطرح است.
تعیین مهریه ازدواج از سنت های نبوی است و نشانه صداقت، علاقه و محبت مرد به همسرش قلمداد می شود. اما در سال های اخیر شاهدیم که مهریه ها روندی دیگر به خود گرفته و به شکل نامتعارف در قباله ازدواج جوانان مطرح می شود.حال این سوال مطرح می شود که تعیین مهریه های نامتعارف و سنگین چه پیامدهایی می تواند به همراه داشته باشد؟
ناصر قاسم زاده روان پزشک در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ما ایرانیان قدیم و بنابر آداب و رسوم ازدواج و همچنین باورهای دینی مقوله‌ای به نام مهریه را قبل از ازدواج مهمترین بحث بین دو خانواده قرار می‌دهیم! اما بد نیست خانواده‌ها بدانند مهریه در واقع شرایطی را فراهم می‌کند که تمام عشق و مسئولیت مرد نسبت به زن تثبیت شود و یک زن به این باور برسد که همسرش سایه سرش خواهد بود! هر چند سالیان درازی است که تعیین مهریه‌های سنگین به عنوان یک مد روز به روز در حال افزایش است که حتی مهریه‌های سنگین هم نمی‌توانند تضمینی برای دوام و بقای یک زندگی نوپای مشترک باشد.
مهریه را هم داده و هم گرفته‌اند
در اطراف همه ما هستند زنان و مردان جوانی که هنوز مهر ازدواجشان خشک نشده بر طبل جدایی کوبیده‌اند. این شاید همان طبل باشد که شب جشن ازدواجشان به زیبایی می‌نواخت اما حالا نوایی دلخراش را به گوش زوج سابق و خانواده‌هایشان می‌رساند. همان‌هایی که با شعار "مهریه‌ را کی داد و کی گرفته" پیوند زناشویی شان را با خوشحالی امضا کرده‌اند و با آرزوی ساختن آینده‌ای شیرین با پشت وانه ای به گرمی طلا وارد کاخ خوشبختی شده‌اند کاخی که از قبل هم نشانه‌هایی از پایه‌های سست روی آن دیده می‌شود.
قاسم زاده در خصوص مهریه‌های سنگینی که خانواده‌ها خصوصا خانواده دختر برایی خوشبختی فرزندانشان تعیین می‌کنند تصریح کرد: متاسفانه برخی خانواده‌ها به غلط تصورمی‌کنندبا بالا بودن میزان مهریه می‌توانند زمینه‌ها و زیر ساخت‌های تضمین و پایداری ازدواج فرزندانشان را مهیا کنند اما امروزه شاهد آن هستیم که این تفکرات علی رغم گسترش که دارند نقشی در خوشبختی نداشته و دوام و بقای یک ازدواج با داشتن مهریه سنگین قابل تصمیم نیست علاوه بر آن به فراوانی دیده می‌شود که برخی خانواده‌ها با در نظر گرفتن ویژگی‌های مثبت و یا حتی عادی دختر خود مهریه‌های بالا را تعیین می‌کنند و با خود تلقین می‌کنند لیاقت فرزندانتان بیش از اینهاست.
آمارها چه می گوید؟
بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که در سال‌های اخیر میانگین مهریه زنان ایرانی بین 260 تا 450 سکه طلاست، البته ناگفته نماند آمارها هم حاکی از آن است که این رقم به تعداد سال تولد شمسی یا میلادی دختران رسیده است!
همچنین بر اساس آماری که قوه قضاییه منتشر کرده است تعداد زیادی از زندانیان، همان مردانی هستند که بدون توجه به آینده نامعلوم مهریه زنان ایرانی بین 260 تا 450 سکه طلاست البته ناگفته نماند آمارها هم حاکی از آن است که این رقم ره تعداد سال تولد شمسی یا میلادی دختران هم رسیده است!
همچنین بر اساس آماری که قوه قضاییه منتشر کرده است تعداد زیادی از زندانیان، همان مردانی هستند که بدون توجه به آینده نا معلوم زیر بار پذیرش مهریه‌هایی بخصوصی رفته‌‌اند و حالا سهم‌شان از زندگی حبس شدن پشت میله‌هایی نشسته که معلوم نیست قرار است و چه کسی و چه روزی به رویشان گشوده شوند.
از قدیم گفته‌اند مهریه عندالمطالبه است
درست است تعیین مهریه آن هم در حد معقول می‌تواند پشتوانه زندگی دختری شود که سالیان سال در ناز و نعمت و در دستان پدر و مادری دلسوز پرورش و رشد یافته است، اما گاهی این تفکرات معقولانه هم به نتیجه نمی‌رسد چرا که برخی مردان آن چنان عرصه زندگی را بر همسرشان تنگ میکنند که وی مجبور می‌شود عطای پشتوانه‌ را به لقایش ببخشد و برای رهایی خود از زندگی یا بهتر بگوییم جهنمی که برایش به وجود آمده به دون گرفتن مهریه و تنها با چمدان و خاطراتی به خانه پدری‌اش بازگردد.
قدم برای شناخت شروع یک زندگی مشترک شناخت جامع و کامل از طرف مقابل و خانواده‌ای است که در دامان آن رشد کرده‌اند علاوه بر آن باید سطح طبقاتی . سطح فرهنگی خانواده‌ها نیز مدنظر قرار داده شود، البته قابل چشم پوشی نیست دلیل تعیین مهریه‌های بالا ترس خانواده‌ها از بد رفتاری‌ها، بد اخلاقی و مشکلاتی باشد که آقای داماد از بدو ورودش به خانه عروس خانم سعی بر پنهان کردن آن داشته است و شاید عندالمطالبه شدن مهریه هم به همین دلایل باشد هر چه که باشد مهریه هم مثل موارد با عنوان باورهای دینی برای عصر حاضر به رسم و رسوم تبدیل شده است.
چشم و هم چشمی تا کجا سوقمان می‌دهد؟
مهریه دختر خاله‌ام به اندازه سال تولدش بود پس مهریه من هم نباید کمتر باشد، شنیدی خانم احمدی چقدر سکه مهر دخترش کرده؟اگر ما مهر دخترمان را کم تعیین کنیم مردم فکر می‌کنند دخترمان عیب و ایرادی داشته! اینها همان جملاتی است که خانواده‌ها قبل از شروع مراسم و برداشتن قدم‌های اولیه ازدواج بین خودشان مطرح می‌کنند جملاتی کودکانه و بی پایه که بهانه آن فقط و فقط کم نیاوردن از اطرافیان بوده و ادامه دار خواهد بود و تنها به بحث مهریه ختم نمی‌شود و خدا به داد خانواده‌ی داماد بیچاره‌ای برسد که باید با هر سازی که خانواده عروس خانم می‌زند بر قصد! "جشن نامزدی مان باید بالای شهر باشد" "لبای عروس من باید مطابق با آخرین ژورنال‌های فلان کشور باشد و ...!
قاسم زاده پیرامون بحث چشم و هم چشمی نیز بیان داشت: تمام اقداماتی که قبل از ازدواج و برای برپایی یک جشن با شکوه و بی نظیر انجام شود، از مهریه گرفته تا تاریخ و زمان و مکان برگزاری مراسم همه و همه قطعا ریشه عمیقی در چشم و هم چشمی خانواده‌ها خواهد داشت طبیعی است زمانی که جامعه ها نتوانند فرهنگ خود را تغییر دهد بر تبع سلیقه ی جامعه و افراد آن تغییر خواهد کرد و در پی آن ناهنجاری های بسیاری هم چون طلاق‌های زود هنگام، بریز و بپاش‌های بیش از حد به بار خواهد آمد قابل ذکر است از هر 10 طلاقی که ثبت شده 3طلاق مختص چشم و هم چشمی است که منجر به بروز اختلافات بیشتر و شدیدتر در طول زندگی مشترک شده است.
ناصر قاسم زاده با اذعان به این که با مهریه کم و بسیار پایین هم می‌توان پایه‌های یک زندگی نوپا را میخکوب کرد بیان کرد: خانواده‌هایی که تمایل بسیار بالایی به داشتن و تعیین مهریه‌های سنگین‌ نشان می‌دهند خود به خود باعث می‌شوند تا زوج با یک انرژی منفی زیر سقف به اصطلاح آرامش بخش خود بروز علاوه بر آن خانواده رو طرف نیز از همان ابتدا با بد بینی نگرانی و نبود دلی خوش با یکدیگر وصلت نمایند.
وی ادامه داد: گاهی اوقات همین کم بود میزان مهریه هم مشکل سار خواهد بود چرا که بحث توانایی مالی و قدرت چرخاندن ارابه‌ زندگی مشترک بیش از هر چیز دیگری مباحث مالی باید مد نظر قرار بگیرد درست است که عمل به آداب و رسوم امری غیر قابل چشم پوشی است و به هر حال باید انجام شود، اما شایسته تر از هر موضوعی در ابتدای امر مهم ازدواج این است که همان قدر به امور مالی و اقتصادی توجه می‌شود در شناخت و افزایش آگاهی لازم هم اهتمام ویژه شود همچنین الگو سازی مناسب در بین خانواده‌ها باعث می‌شود حس کمبودی در افراد به حداقل میزان خود برسد چرا که چشم و هم چشمی زمانی رخ می‌نماید که فرد خواسته‌ها و نیازها و کمبود های گذشته خود را با بالا بردن و افزایش هزینه های مالی خود بپوشانند.





با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
رنگ، رنگ، زندگی