فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



بهمنی: با نگاه به یاور دوباره متولد می‌شوم/ آهی: انجمن‌های ادبی بی‌تردید بیشتر از دانشگاه‌ها به شعر کمک کرده‌اند


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پنجاه و دومین عصرانه ادبی فارس پاسداشت احمد نیک‌طلب متخلص به یاور همدانی، عصر امروز در خبرگزاری فارس، با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی برگزار شد.

*انجمن‌های ادبی بی‌تردید بیشتر از دانشگاه‌ها به شعر کمک کرده‌اند

حسین آهی در این برنامه ادبی، گفت: از آنجا که استاد یاور به انجمن ادبی ایران تعلق دارند، باید بگوییم که در صد سال اخیر، بزرگانی در این انجمن حضور داشته‌اند و این انجمن‌های ادبی بی‌تردید بیش‌تر از دانشگاه‌ها به شعر و ادبیات کمک کرده‌اند.

وی افزود: از آنجا که ما تنها یک هویت ملی داریم که آن هم شعر است، بزرگان به شیدایی از آن سخن گفته‌اند. در شعر کلاسیک اگر صنایع و آرایه‌های ادبی و زبانی را از آن بگیریم، چیزی از آن نمی‌ماند، حال این اتفاق در ترجمه شعر کلاسیک رخ می‌دهد و با این وصف می‌بینیم که گوته به شیدایی از حافظ یاد می‌کند. درحالی که ترجمه اصل سخن شعر را منتقل نمی‌کند، زیرا 200 سال پیش مترجم به آن معنای امروز وجود نداشته و مترجمان اغلب دیپلمات بودند، از همین رو عرض می‌کنم که بزرگان برکشیده از انجمن‌های ادبی هستند.

آهی در پایان گفت: قصیده الوندیه یاور که برخاسته از جانش است، به شدت دشوار است. دشوار از این جهت که از بیت اول تا بیت آخر، به تمام حروف فارسی التزام دارد.

*نگاه به یاور انسان را دوباره متولد می‌کند

محمدعلی بهمنی در حاشیه این مراسم گفت: هر وقت به یاور نگاه می‌کنم‌،‌ انگار تازه متولد شده‌ام، یاور فردی است که به همه چیز دقت دارد و مانند مرحوم مشفق همیشه در اول وقت در جلسات حاضر می‌شود. او خوبی‌های بسیاری دارد و در توانایی شعری او هم تردیدی نیست، یاور یک فرد انسان‌شناس است.

*ماجرای پابوسی اوستا از شهریار

حسین اسرافیلی با اشاره به اینکه یکی از معضلات امروز در جوامع فرهنگی این است که جوانان کم‌تر اهل حضور در محضر اساتید هستند، گفت: این مسئله در گذشته وجود داشته و همین روش موجب تربیت افراد می‌شده است. در دیداری که به محضر مرحوم شهریار رفته بودیم، یک لحظه متوجه شدم که مرحوم اوستا به پای مرحوم شهریار افتاده است.

وی با اشاره به اینکه استاد یاور همدانی، یکی از آخرین حلقه‌های انجمن‌های ادبی است، گفت: به نظر من یاور تاریخ شفاهی انجمن‌های ادبی است. در طول این 30 سال که در شورای شعر در محضر او بوده‌ام، کلامی از او نشنیده‌ام که بوی غیبت و بدگویی از آن به مشام برسد. همچنین افتادگی و تواضع از ویژگی‌های یاور است.

*جوانان امروز اهل زانو زدن در محضر اساتید نیستند

اسرافیلی در پایان گفت: جوانان امروز اهل تلمذ و زانو زدن در محضر اساتید نیستند و همین موجب پرخاشگری و بی‌حرمتی برخی شاعران به یکدیگر می‌شود که این خارج از شأن یک شخصیت فرهنگی است.

*یاور همدانی بخش زیادی از عمرش را صرف انجمن‌های ادبی کرده است

مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به تسلط و احاطه شعری یاور، گفت: نکته اولی که با شنیدن نام یاور همدانی به ذهن متبادر می‌شود، همان انجمن‌های ادبی است که بخش زیادی از عمر او را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بخش دیگری از عمر ایشان مربوط به دوره پس از انقلاب است که در همان سال‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در شعر ایفا کرد. شاعرانی چون مرحوم مشفق، لاهوتی و... که پیش از انقلاب هم شاعران بزرگی بودند، پس از انقلاب هم چراغ شعر و ادبیات را روشن نگه داشتند.

محدثی خراسانی در پایان گفت: انجمن‌های ادبی جدا از اینکه کارکرد آموزشی دارند، اما باید یادآوری کرد که بنیان فرهنگ و هنر ما بر سیر و سلوک است، یعنی درک حضور استاد اهمیت ویژه‌ای دارد و این درک استاد جز در انجمن‌های ادبی رخ نمی‌دهد که البته امروز جوانان کم‌تر از این محضر استفاده می‌کنند.

*پدرم پیش‌بینی کرد که یاور شاعر بزرگی می‌شود

مفتون همدانی دیگر شاعری بود که در این مراسم سخن گفت. وی با اشاره به سابقه 60 ساله دوستی او با یاور، گفت: در بسیاری از محافل ادبی همدان در آن روزها که شعرای بزرگی شرکت می‌کردند، حضور می‌یافتیم. در روزگاری که آرامگاه بوعلی‌سینا را نساخته بودند، ما در اطراف آن در جلسات مختلف شرکت می‌کردیم.

وی افزود: در خاطرم هست حتی پدرم به دوستی با یاور توصیه می‌کرد و می‌گفت که روزگاری شاعر بزرگی خواهد شد و امروز این مسئله را دریافتم. حسن خلق یاور همدانی همیشه زبانزد بوده و در خاطرم نیست که گفتگویی خارج از ادبیات داشته باشد. از منظر ادبی نیز یاور همدانی جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد.

*یاور همدانی هرکاری کرده برای خدا بوده است

علی‌اکبر کنی‌پور در بخش دیگری از پنجاه و دومین عصرانه ادبی فارس، گفت: یاور تنها شاعر نیست، بلکه شاعرانگی او فرع بر انسانیت اوست. او یک مرتبه من نگفته و هر کاری کرده برای خدا بوده است و خودش را ندیده است.

وی افزود: من حدود 40 هزار بیت سروده‌ام که 20 هزار بیت آن را سوزاندم و 20 هزار بیت آن را چاپ کردم، اما با این حال خود را مدیون یاور می‌دانم.

کنی‌پور در پایان گفت: میوه تا از درخت نیفتد، یعنی نرسیده است و هنرمند نیز تا نیفتد، نخواهد رسید و یاور هم افتاده است.

*اضافه‌کاری که به ضد انقلاب‌های تعلق می‌گرفت به انقلابی‌ها نه!

کاظم جیرودی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به نحوه آشنایی خود با یاور، گفت: در جلسه شعری که هیچ‌کس ما را تحویل نمی‌گرفت، استاد یاور شرکت می‌کرد، در سال‌های جنگ در اداره‌ای که ما با یاور همکار بودیم، به ضد انقلاب‌ها اضافه‌کار می‌داند، اما به انقلابی‌ها نمی‌دادند، وقتی علت را جویا شدیم، گفتند: «شما که در مسیر انقلاب هستید و نیازی ندارید، اما آنها نیاز دارند».

وی در پایان گفت: بارها به استاد یاور گفته‌ام که خاطرات خود را بنویسد تا منتشر کنم، ولی همیشه ممانعت می‌کند. یاور همدانی در شعر یک استاد تمام است و تواضع او مثال‌زدنی است. سلوک او ناشی از ادبیات است و ادبیات او را این‌گونه بار آورده است.

*اسم یاور همدانی را از شاعران مختلفی پیش از انقلاب شنیده بودم

جواد محقق در بخش دیگری از این مراسم گفت: در یک تقسیم‌بندی شاعران، ما با دو گونه شاعر روبه‌رو می‌شویم. یکی شاعرانی هستند که تهرانی بودند و در تهران فعالیت می‌کردند که از همین رو به رسانه‌ها دسترسی داشتند و به‌عنوان شاعران ملی معرفی شدند، اما این نحوه تقسیم‌بندی شایسته نیست و ما شاهد شاعران خوبی در شهرستان‌ها هستیم که کارهای ارزشمندی هم خلق می‌کنند که اگر دسترسی به رسانه‌ها داشتند، حتماً شهرت بیش‌تری از برخی افراد کسب می‌کردند. مثلاً صغیر اصفهانی، دیوانش به چاپ 40 رسیده بدون اینکه دسترسی به رسانه‌های جمعی داشته باشد.

وی افزود: این مسئله در همدان نیز مصداق دارد، یاور همدانی یکی از شاعران همدانی است که در سال‌های پیش از انقلاب، اسمش را از شاعران مختلف شنیده بودم تا بعد از انقلاب توانستم او را ببینم.

محقق گفت: اشتغال فرزندان هر فرد به شغل خود یکی از توفیقات هر پدر و مادری است که یاور همدانی این توفیق را داشته است، درحالی که برخی نسبت به شغل پدر یا مادر خود زدگی دارند.

*یاور همدانی استاد مسلم من است

بابک نیک‌طلب فرزند یاور همدانی در این مراسم گفت: استاد یاور همدانی، استاد مسلم من است که توفیق داشتم سال‌ها شاگردی او را بکنم. عرصه شعر، عرصه پاکی، درستی و صداقت است که اساتید حاضر در این جمع در آن فعالیت می‌کنند.

دیهیم فرزند محمد دیهیم دبیر انجمن ادبی دیهیم در این مراسم با اشاره به اینکه نه ادیب است و نه شاعر، گفت: من فقط یک توفیق داشتم، آن هم اینکه از کودکی در خدمت استاد یاور بوده‌ام. انجمن ادبی دیهیم در دهه 20 توسط مرحوم پدر من راه‌اندازی شد و برای اینکه چراغ آن خاموش نشود، آن را با نام انجمن صائب ادامه داده‌ام.

وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از سفر یاور همدانی همراه با مشفق کاشانی، گلشن کردستانی و سادات ناصری به همدان، سخنان خود را به پایان برد.

*پیشنهاد یک کتاب در «عصرانه ادبی فارس»

حسین قرائی در این عصرانه ادبی گفت: یاور همدانی حضور زلال و همیشگی در انجمن‌های ادبی داشته است. استاد همدانی از افرادی است که در سلوک فردی‌اش، نشاط پیوسته حس می‌شود. برای شناخت این شاعر پیشکسوت همدانی پیشنهاد می‌کنم، کتاب «سایه‌سار الوند» با مقدمه استاد محمود شاهرخی را مطالعه کنید.

وی افزود: احترام به پیشکسوتان عرصه فرهنگ، اقدامی است که نشاط فرهنگی در جامعه را ضریب می‌دهد، بسیاری از نهادهای فرهنگی، خودشان را در این زمینه کلیدی مسئول نمی‌دانند که یکی از کارکردهای این برنامه‌ها، جهت‌دهی به فضای فرهنگی، فکری کشور است. شکوه فرهنگ ایرانی و به‌خصوص شعر و ادبیات معاصر ایران، تماشایی است که باید به جوانان و نوجوانان این شعر معاصر و چهره‌های ارزشمند این هنر را معرفی کرد.

*شعر و شاعر فرزند زمانه خویش هستند

یاور همدانی در پایان این مراسم با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، گفت: از آنجا که شعر و شاعر فرزند زمانه خویش هستند، پس هر دوره‌ای زبان خویش را می‌طلبد.

در پایان این مراسم از یاور همدانی توسط خبرگزاری فارس، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، حوزه هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/9FZ0Q6


ویدیو مرتبط :
حافظ سروده استاد مرتضی کیوان هاشمی شعر خوانی: انجمن ادبی صایب