استقرار «اتوبوس ایدز» در پایتخت


به گزارش مشرق، دکتر محمدرضا سید قاسمی، به استقرار «اتوبوس ایدز» در غرب تهران اشاره کرد و گفت: این اتوبوس قرار است به مدت ۱۸ شب در مناطق مختلف غرب تهران مستقر شود و به مردم و مراجعان اطلاع رسانی کند.

وی با این توضیح که در این اتوبوس تیم پزشکی و روانشانس حضور دارد، ادامه داد: اتوبوس ایدز هر دو شب در یکی از نقاط شلوغ و پر تردد غرب تهران مستقر می شود.

سیدقاسمی با عنوان این مطلب که منطقه غرب تهران به عنوان پایلوت انتخاب شده است، گفت: قرار است اتوبوس ایدز به سایر مناطق تهران نیز برود و در زمینه افزایش آگاهی عمومی مردم در زمینه شناخت بیماری ایدز و نحوه پیشگیری از آن، اطلاع رسانی کند.

مدیرعامل موسسه پیام آوران همیاری در ادامه از ارائه مشاوره و انجام تست رایگان اچ آی وی در اتوبوس ایدز خبر داد و افزود: قرار است از افرادی که در مراجعه به اتوبوس ایدز خود اظهاری می کنند، تست رایگان گرفته شود و جواب آن نیز در زمان ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به آنها اعلام می شود.

وی با تاکید بر اینکه تست رایگان از افراد با استفاده از تجهیزات قابل استناد انجام می شود، تصریح کرد: جواب این آزمایش ها کاملا معتبر است.

سید قاسمی از هماهنگی با اداره ایدز وزارت بهداشت برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: اداره ایدز وزارت بهداشت در جریان این طرح قرار دارد و ما را همراهی می کنند. همچنین سازمان رفاه شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز، به عنوان همراهان و همکاران این طرح شناخته می شوند.

وی در ادامه با اشاره به آمار رسمی افراد مبتلا به «اچ آی وی/ایدز» در کشور که وزارت بهداشت اعلام می کند، افزود: بررسی ها نشان می دهد که تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور که ناشناخته مانده اند، بیش از ۳ برابر آمار رسمی وزارت بهداشت.

به گفته سیدقاسمی، تنها راهکار پیشگیری از ابتلا به ایدز جنسی، اطلاع رسانی و آگاهی عمومی است.

مجری طرح اتوبوس ایدز با اشاره به تغییر الگوی ابتلا به ایدز در کشور، افزود: یک زمان، بیشترین مبتلایان به ایدز را معتادان تزریقی تشکیل می دادند اما در حال حاضر، شیوع ایدز در بین افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی انجام می دهند، در حال افزایش است.

بر اساس اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، تا اول فروردین ۹۴ بیش از ۲۹ هزار نفر مبتلا به اچ آی وی/ ایدز در کشور گزارش شده است.


ویدیو مرتبط :
«اتوبوس ایدز» در پایتخت با آزمایش رایگان