سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



این مدرسه روزی زندان بوده است!


‌راهروهای باریک اتاق‌های کوچک کنارهم با سقفی کوتاه و فضایی غمگین و خفه کننده و تنها یک پنجره که فقط می‌تواند کمی هوا را عوض کند و اجازه تنفس بدهد. در آخر هر راهرو هم سالنی که فضایی برای گردهمایی است جمع شدن‌هایی که فقط می‌توان نشست ‌و گوش داد به موعظه‌ای‌. این یک زندان نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، تحصیل رایگان، فضای آموزشی استاندارد، استفاده از معلمان و مدیریت کارآزموده و... از شاخصه‌های مهم در سیستم آموزش و پرورش است که در واقع تربیت کننده نسل آینده به شمار می‌روند. در بسیاری از کشورهای جهان این سیستم تا اندازه‌ای مورد اهمیت قرار دارد که بیشترین بودجه‌های دولت و کشور به این حوزه اختصاص می‌یابد، کشور ژاپن به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا توانسته بیشترین توفیق را در این زمینه داشته باشد.

در ایران نیز بسیاری از شهرهای بزرگ در این زمینه پیشرفت و دستاوردهای خوبی داشته‌اند، اما همانطور که می‌بینیم همچنان ایران در این حوزه با مشکلات زیادی به ویژه در بخش روستایی مواجه است و بعضا در شهرها نیز این مشکلات به چشم می‌آید.

هرمزگان نیز با توجه به اینکه از تعداد بسیار زیادی خیر مدرسه ساز بهره می‌برد، اما همچنان درگیر مشکلات پیش پا افتاده حوزه استاندارد سازی مدارس استف این امر نه تنها در روستاها دیده می‌شود، بلکه حتی در همین مرکز استان شهر بندرعباس نیز این مشکلات خودنمایی می‌کند.

مدرسه دخترانه نبوت ‌در شهرک توحید شهر بندرعباس یکی از این مدارس است که دیدن فضای آن خالی از لطف نیست. مدرسه‌ای که از یک زندان قدیمی تبدیل به مدرسه دخترانه شده و ساخت آن به سال 1311 برمی‌گردد و در واقع نخستین زندان این شهر بوده که با تغییر کاربری به مدرسه تبدیل شده و قریب به 500 دانش آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان در آن مشغول به تحصیل هستند.

مدرسه دخترانه نبوت آبستن یک فاجعه انسانی است

خیرالنسا نصیری یکی از معلمان این مدرسه می‌گوید: چندین سال است که به دنبال تخریب و یا جابه جایی این مدرسه هستیم اما همیشه به بهانه‌ای اداره کل نوسازی مدارس که وظیفه اصلی بر گردن آنهاست، از آن سر باز زده‌ است.

وی ادامه داد: در هر بار مراجعه به این اداره گفته شد که این مدرسه در لیست اولویت‌هاست، اما تا کنون خبری نبوده و حتی در برخی موارد وقتی با فشار و اصرار معلمان و یا مدیر مدرسه مواجه شده‌اند، پاسخ داده‌اند که هنوز ما در برخی روستاها مدارس کپری و کانکسی داریم، بروید تا نوبت به شما برسد.

این معلم توضیح داد: فضای کهنه و پوسیده و ناامنی دلیل اصلی اصرار برجا به جایی دانش‌آموزان این مدرسه است، زیرا با کوچکترین اتفاقی مانند زلزله و یا حتی آتش سوزی و کوچکترین ضربه‌ای به دیوارها این مکان تخریب و راهی برای فرار دانش آموزان وجود ندارد و ممکن است شاهد مدفون شدن دانش آموزا باشیم و این یک فاجعه انسانی است.

نصیری افزود: برای جا به جایی این مدرسه و دانش آموزان آن حتی به نمایندگان مجلس نیز مراجعه کرده‌ایم، اما متاسفانه هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

نوسازی مدارس در قبال جابه جایی دانش آموزان هیچ مسئولیتی ندارد

مدیر روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان در گفت‌وگویی ‌ضمن توضیح دادن موضوع مدرسه نبوت عنوان کرد: اداره کل نوسازی مدارس در قبال جا به جای و یا اختیار کردن مکان استیجاری و نقل و انتقال دانش آموز هیچگونه مسئولیتی ندارد.

غلام عباس شمس الدینی تاکید کرد: اداره کل نوسازی مدارس پروژه‌های تخریبی را بر اساس اولویت‌های اعلام شده از سوی شورای آموزش و پرورش به شرط تامین اعتبار و نبود پروژه نیمه تمام بازسازی و یا مقاوم سازی انجام خواهد داد.

کمبود اعتبارات استانی انجام برخی پروژه‌ها را با مشکل مواجه کرده است

مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان هم بیان کرد: بسیاری از ساخت و سازها، تخریب‌ها و بازسازی‌های مدارس قدیمی منوط به تامین اعتبارات استانی است که عدم تامین بودجه مناسب در این زمینه انجام برخی برنامه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

علی کرمپور در این زمینه به ایسنا، توضیح داد: بسیاری از مدارس در استان هستند که شرایط نامناسبی برای تحصیل دارند اما کمبودها ما را مجبور به اولویت‌بندی کرده است.

وی توضیح داد: مدارس زیادی در سطح استان و حتی شهر بندرعباس هستند که با این موضوع درگیر هستند، بودجه‌های در نظر گرفته شده کفاف رسیدگی به مدارس را نمی‌دهد و مدارس باید در صف طولانی رسیدگی به وضعیت آنها بمانند.

سلامت روانی دانش‌آموزان در فضای استاندارد و کیفیت بالای مدارس تامین می‌شود

بسیاری از روانشناسان کودک معتقدند بخش بزرگی از روان کودکان تحت تاثیر شرایط و محیط مدرسه است و معلمان و فضای آموزشی نقش بسزایی درشکل‌گیری شخصیت فرد در آینده و حضور آن در جامعه دارد.

اگر تنها این تعریف را مد نظر قرار دهیم باید نگران آینده جامعه‌ای باشیم که کودکان و نوجوانان شاکله اصلی آن در آینده خواهند بود. دانش‌آموزانی که یا در زندان درس می‌خوانند یا در کلاسی که ترس از فرو ریختن سقف آن مدام نگاه انها را به بالای سرش می‌کشاند و یا حتی بی‌بهره از کمترین امکانات آموزشی، پس باید از خود پرسید چگونه می‌توان جامعه‌ای ساخت که دانش‌آموزانش در شرایط ایمن تحصیل کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
به سوی مدرسه شبانه روزی (4)