مشکل اصولگرایان جبهه پایداری است/ مردم تهران عارف را می خواهند نه لاریجانی


مرعشی  پیروزی لیست امید در انتخابات 7 اسفند را ناشی از هوشیاری مردم در تشخیص موقعیت می دان و  دور دوم انتخابات را بسیار مهم می داند و می گوید نتیجه آن می تواند جای اكثریت و اقلیت مجلس دهم را با یكدیگر عوض كند.

بخشی از گفتگو  با سیدحسین مرعشی را پیش رو دارید:
** از هفتم اسفند شروع كنیم. بسیاری از نامزدهای اصلاح طلبان و اعتدالیون به دلیل رد صلاحیت از رقابت بازماندند. چه شد كه باز هم پیروز شدند؟
- من مهمترین آن را هوشیاری مردم می دانم. مردم اهمیت كار را خوب شناختند. این هوشیاری هم تحت تاثیر شبكه اطلاع رسانی غیر دولتی و فضای مجازی بود . مردم كنار رئیس جمهور خود ایستادند. آنها اصلا بسته سیاسی و انتخاباتی ما را باز نكردند و همین كه دیدند با بسته رقیب متفاوت است به آن رای دادند.

** چرا اصولگرایان نتوانستند به لیست واحدی برسند؟
- اصولگرایان با مشكلی مواجه هستند و آن جبهه پایداری است. آنها نتوانستند در مود حذف این جبهه به توافق برسند. آقای ناطق نوری و لاریجانی اعتقاد به كنار گذاشتن پایداری ها داشتند ولی آقای حداد عادل و دوستانش برخلاف این فكر می كردند.

** سراغ انتخابات دور دوم مجلس برویم. اهمیت آن چیست؟
- 26 درصد كرسی ها هنوز باقی مانده است كه می تواند جای اكثریت و اقلیت مجلس را با یكدیگر عوض كند.

** پیش بینی تان از دور دوم چیست؟
- رقابت ها در همه حوزه های انتخابی بسیار نزدیك است. امید داریم مانند مرحله اول حداقل 57 درصد كرسی ها از آن اصلاح طلبان و حامیان دولت شود.

** تركیب هیات رییسه مجلس دهم را چطور می بینید؟ آقای كرباسچی از احتمال مطرح شدن گزینه سوم علاوه بر آقایان عارف و لاریجانی سخن به میان آورده اند نظرتان چیست؟.
- تا الان كسی غیر از این دو برادر بزگوار اعلام آمادگی نكرده است. آقای عارف در تهران سرلیست ما بودند و تشخیص ما از رای مردم تهران این است كه ساكنان پایتخت خواهان تغییرند. آقای عارف نماد تغییر و آقای لاریجانی سمبل تثبیت هستند. ولی قرار نیست گروهی از بیرون تعیین كند كه چه كسی رئیس می شود. فراكسیون امید و حامیان دولت در اولین فرصت بعد از برگزاری مرحله دوم انتخابات تشكیل جلسه می دهند و با بحث هایی خیلی صریح و روشن تصمیم نهایی خود را به صورت جمعی در این باره خواهند گرفت.

** قبلا اشاره كرده بودید كه روز بعد از اعلام صلاحیت ها تنها 5 نامزد در تهران داشتید. چگونه به لیست 30 نفره امید رسیدید؟
- بلافاصله ستاد استان تهران مامور شد و یك اطلاعیه داد تا تمام افرادی كه تفكر اصلاح طلبی دارند و خود را آماده نامزدی می دانند اعلام آمادگی كنند. 110 نفر آمادگی خود را ابراز كردند. بعد فرمی تهیه شد به نام فرم ارزیابی مجلس . این فرم 1000 امتیاز داشت. همه موضوعات در آن پیش بینی شده بود: سابقه فعالیت روزنامه نگاری و حزبی، فعالیت اصلاح طلبانه،سابقه جنگ و ایثارگری،آراستگی ظاهر،قدرت سخنوری، تحصیلات دانشگاهی و پژوهشی و غیره. در جلسه هیات رئیسه این گزارش ها ارائه و مقرر شد افرادی كه هر 8 عضو جلسه روی آنها اتفاق نظر دارند را قبول كنیم و اگر كمتر از 30 نفر شد در مورد نفرات بعدی صحبت كنیم. با این كار به یك لیست 35 نفره دست پیدا كردیم. یعنی 5 نفر هم زیاد آمد. در گام بعدی با حزب اعتدال و توسعه وارد مذاكره شدیم و آنها تعدادی را اضافه كردند تا لیست به حدود 50 نفر رسید. در نهایت با بحث و بررسی به یك لیست 30 نفره رسیدیم كه مورد اجماع بود. از این رو با توجه به اینكه تمام اطلاعات این نامزدها را كنترل كردیم باید بگویم این 30 نفر از نظر سابقه و اصالت سیاسی هیچ چیزی كم ندارند.

** یعنی احتمال ندارد این افراد گرایش های ژله ای داشته باشند و در مجلس تغییر موضع دهند؟
- مطلقا در مورد لیست تهران چنین پیش بینی ای ندارم.

** در شهرستان ها چه؟
- وضع آنجا متفاوت است. به غیر از شهرهای بزرگ مثل اصفهان، شیراز ، تبریز و مانند آن كه مردم سیاسی رای دادند در بقیه موارد آرا بعضا تحت تاثیر مسائل قومی و قبیله ای بود.

** ابزار نظارتی شما بر مجلس دهم چیست؟ مجلس سایه تشكیل می دهید یا برنامه دیگری دارید؟
- این نظارت ما مختص مجلس نیست و دولت را هم در بر می گیرد. دولت یازدهم مشكلاتی دارد كه بخشی از آن ناشی از عدم یاری مجلس نهم است. بعد از استقرار مجلس دهم انتظار داریم دولت آقای روحانی قوی تر وارد عرصه اداره كشور شود.
مجلس دهم نباید مشابه مجالس هفتم، هشتم و نهم از دولت زیاده خواهی كند. به دقت رفتار این مجلس را زیر نظر داریم اگر مشاهده كنیم نماینده ای می خواهد با استفاده از ابزار سئوال و استیضاح و غیره از وزرا امتیاز بگیرد بدون تعارف یقه اش را می گیریم. چرا كه این را برخلاف وعده ای می دانیم كه در انتخابات به مردم داده است.

** ابزارتان برای این كار چیست، بالاخره نماینده پس از تایید اعتبار نامه از جایگاه قانونی و قدرت برخوردار است؟
- از طریق افكار عمومی. قضیه را رسانه ای می كنیم.

** در مورد پارلمان در سایه چه؟
- بعید می دانم اجماعی بر سر تشكیل آن وجود داشته باشد.

** یعنی با توجه به جوان بودن مجلس، نیازی به آن وجود ندارد؟
بیش از 35 درصد نمایندگان مجلس دهم با تجربه اند یعنی قبلا نماینده مجلس بوده یا مسئولیت اجرایی داشته اند.

ایرنا


ویدیو مرتبط :
کلیپ اختصاصی ستاد شهر قدس : حضور دکتر سعید جلیلی در جبهه پایداری تهران - 6