سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بلومبرگ: ایران از زیر یوغ تحریم‌های اقتصادی رها شد/ نیویورک‌تایمز: ظاهرا لغو تحریم‌ها خبر مهمی در ایران نبود/ بی‌بی‌سی: فصل جدید روابط تهران با جهان


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بامداد روز یکشنبه (امروز) بعد از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت بیانیه‌ای، رسماً روز اجرای برجام را اعلام کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود تأیید کرد که ایران تمام گام‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را برداشته است. 

بعد از آن وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن تعهدات تحریمی خود ذیل برجام را اجرایی کرده است و  «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مجوز داد که ممنوعیت صادرات هواپیمای آمریکا به ایران را لغو کند.

پیش از اعلام رسمی روز اجرای توافق، اخباری منتشر شد که از تبادل 5 زندانی آمریکایی از جمله «جیسون رضائیان» روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست با 7 زندانی ایرانی خبر می‌داد.

روز اجرای برجام و لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان به همراه داشت.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در واکنش به این خبر نوشت که آمریکا و ایران روز شنبه با اجرای توافق تاریخی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران در یک روز پرماجرا که شامل آزادی «جیسون رضائیان» روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست و چهار آمریکایی دیگر نیز می‌شد، به سوی عصر جدیدی از روابط بین‌المللی حرکت کردند.

این روزنامه آمریکایی به تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی اشاره کرد و نوشت که اقدامات هماهنگ دو کشور، یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای دولت اوباما را محکم کرد. توافق هسته‌ای همچنین ایران را از تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی راها می‌کند و راهی برای پایان دادن به چندین دهه انزوای دیپلماتیک و انزوای اقتصادی این کشور باز می‌کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نیز در واکنش به این خبر عنوان کرد که ایران با توافق هسته‌ای عمل کرد و تحریم‌ها لغو شدند.

در این گزارش سپس به تحریم‌هایی که قرار است طبق برجام لغو شود اشاره شد و نوشت، آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم‌های نفتی و مالی علیه ایران را لغو کردند و حدود 100 میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور را بعد از آن آزاد کردند که بازرسان بین‌المللی نتیجه‌گیری کردند که ایران به وعده‌های خود برای برچیدن بخش‌های زیادی از برنامه هسته‌ای خود عمل کرده است.

نیویورک‌تایمز همچنین به تبادل زندانیان ایران و آمریکا اشاره کرد و نوشت، این رخداد در پایان یک روز پرماجرا که با رقص دیپلماتیک در سراسر اروپا و خاورمیانه همراه بود، به وقوع پیوست و درست ساعاتی قبل از آن واشنگتن و تهران تبادل زندانی کردند.

خبرنگار این روزنامه آمریکایی در گزارش دیگری درباره لغو تحریم‌های ایران نوشت، ظاهراً لغو تحریم‌ها یک خبر بزرگ و مهم در ایران نبود.

این روزنامه در توضیح این جمله نوشت، در روزی که قرار بود تحریمهای بین‌المللی کوبنده علیه ایران لغو شود، تلویزیون ملی ایران اخبار خود را با خبری درباره واکسیناسیون کودکان آغاز کرد و جوانان این کشور بعد نیز به خاطر لغو تحریم‌ها به خیابان‌ها نیامدند که پرچم‌هایی را تکان دهند و شادی کنند و صبح روز اجرای برجام و لغو، تحریم‌ها کاملاً عادی آغاز شد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز گزارش کرد که توافق هسته‌ای ماه ژوئیه بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) غروب روز شنبه به اجرا درآمد و به سالها تحریم‌ اقتصادی و مالی تمام عیار علیه ایران پایان داد.

این روزنامه ادامه داد که اجرای توافق در حالی صورت گرفت که ایران چهار زندانی ایرانی آمریکایی را در تبادل زندانیان با آمریکا از جمله «جیسون رضائیان» را آزاد کرد و در قبال آن دولت اوباما، با آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا موافقت کرد.

روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی در گزارشی عنوان کرد که «ایران گزارشگر واشنگتن پست که به صورت غیرمنصفانه دستگیر شده بود را به همراه چهار آمریکایی دیگر آزاد کرد» و همچنین در یک گزارش دیگر نیز به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت که آژانس تأیید کرد که ایران به تعهدات خود نسبت به توافق تاریخی هسته‌ای با 1+5 عمل کرد و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور لغو شد.

شبکه انگلیسی «بی بی سی» نیز در بازتاب این خبر عنوان کرد فصل جدیدی با پایان تحریم‌ها برای تهران رقم خورد و سپس به بخش‌هایی از سخنان روحانی بعد از  اجرایی شدن برجام اشاره کرد و نوشت: «ایران فصل جدیدی» را در روابط با جهان گشود.

شبکه «سی ان ان» نیز گزارش کرد که بعد از آنکه ایران به تعهدات خود طبق برجام عمل کرد، تحریم‌های هسته‌ای لغو شد و ادامه داد، ایران گام‌های لازم در توافق هسته‌ای برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را برداشت و این به مفهوم آن است که تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی لغو می‌شود.

روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست» نیز در بازتاب این خبر نوشت که تحریم‌های ایران لغو شد، حال گام بعدی چیست؟

در این گزارش آمده است که مقامات ایرانی مدت‌ها در انتظار روز اجرای برجام بودند و آرزوی ایران که لغو تحریم‌های اقتصادی بوده است بعد از تقریباً 20 سال به واقعیت تبدیل شده است.

این روزنامه آمریکایی به تحریم‌هایی که طبق برجام قرار است لغو شود اشاره کرد و نتیجه‌گیری کرد که اجرای این توافق به طور قطع روز شادی برای مقامات ایرانی و همچنین 1+5 است.

روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» نیز  به پایان تحریم‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و نوشت که قدرت‌های جهان روز شنبه یک توافق تاریخی را تأیید کردند که ساخت تسلیحات هسته‌ای ایران را از بین می‌برد و تحریم‌های اقتصادی که جمهوری اسلامی ایران را فلج کرده از بین می برند و یک پویایی دیپلماتیک را در سراسر خاورمیانه بازنویسی می‌کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گزارش کرد، آمریکا همکاری ایران در زمینه توافق هسته‌ای را مشاهده کرد و تحریم‌های هسته‌ای را لغو کرد.

شبکه خبری «سوئیس اینفو» نیز در این رابطه گزارش کرد که تحریم‌های هسته‌ای ایران در حالی به پایان رسید که ایران و آمریکا با تبادل زندانیان موافقت کردند.

در ادامه این گزارش آمده است که ایران روز شنبه از سالها انزوای اقتصادی زمانی بیرو آمد که قدرت‌های جهان، تحریم‌های فلج‌کننده علیه جمهوری اسلامی را در قبال تعهد ایران به توافقی برای سرکوب جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران لغو کردند.

پایگاه روسی «اسپوتنیک» نیز در واکنش به این خبر به استقبال کشور ژاپن از اجرای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره کرد و نوشت که طبق گزارش وب‌سایت وزارت خارجه ژاپن، «فومیو کیشیدا» وزیر خارجا ژاپن از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهان استقبال کرده است.

روزنامه‌های صهیونیستی همچون عاروتص‌شوع و جروزالم‌پست نیز بازتابی از خشم مقامات صهیونیستی از لغو تحریم‌های ایران را بازتاب دادند.

عاروتص‌شوع گزارش کرد، بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، جمهوری اسلامی هنوز به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است.

نتانیاهو که طی یکسال اخیر تمام کارت‌های خود را رو کرد تا شاید بتواند مانع توافق میان ایران و 1+5 شود، شنبه‌ شب (شب گذشته) با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «حتی بعد از امضاء توافق هسته‌ای، ایران از بلندپروازی‌های خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دست بر نداشته و به اقدام برای بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه و گسترش ترور در سراسر جهان می‌دهد و همزمان تعهدات بین‌المللی خود را نقض می‌کند».

روزنامه صهیونیستی جزوزالم‌پست گزارش کرد، «گال آن» رهبر حزب «مرتص» اسرائیل به دنبال اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و واکنش نتانیاهو به این خبر گفت: «نتانیاهو از شکست خود در جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران درس نگرفت و همچنان سیاست لجبازانه پاشیدن بذر ناامیدی ادامه می‌دهد».

وی ادامه داد: تهدید و ترس‌افروزی نتانیاهو با انگیزه‌های سیاسی وی همراه است و بازتابی از نیاز امنیتی اسرائیل نیست.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز ساعاتی قبل از اجرایی شدن برجان و بعد از اعلام خبر تبادل زندانیان ایران و آمریکا گزارش کرد که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال آزادی 5 زندانی آمریکایی امتیازاتی بیشتر از لغو تحریم‌های هسته‌ای داده است و مانع از تصویب تحریم‌های کنگره علیه ایران به دلیل آزمایشات اخیر موشکی این کشور شده است.

روزنامه «تایمز» اسرائیل نیز گزارش کرد که جمهوری‌خواهان و لابی صهیونیستی «آیپک» برای لغو تحریم‌های ایران سوگواری کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «بلومبرگ» نیز در واکنش به لغو تحریم‌های ایران طبق برجان عنوان کرد ایران با تصویب توافق هسته‌ای از یو‌غ تحریم‌های اقتصادی رها شد.

در این گزارش سپس توضیح داده شد که ایران به شرایط توافق بین‌المللی هسته‌ای عمل کرد و به این کشور اجازه داده شد تا از زیر یوغ تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده بیرون آید.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز به اظهارات بعد از اجرایی شدن برجام حسن روحانی اشاره کرد و نوشت که حسن روحانی روز یکشنبه برجام را تحسین کرد و آن را یک فصل طلایی در تاریخ ایران دانست.

روزنامه دیلی میل انگلیس نیز گزارش کرد ایران روز شنبه با لغو تحریم‌های غرب از انزوای اقتصادی بیرون آمد و در یک اقدام چشمگیر که با لغو تحریم‌های ایران همزمان شده بود، تهران آزادی پنج زندانی آمریکایی از جمله «جیسون رضائیان» را اعلام کرد.

این روزنامه انگلیسی سپس نتیجه‌گیری کرد که لغو تحریم‌های و تبادل زندانیان ایران و آمریکا تا حد چشمگیری از خصومت بین تهران و واشنگتن که از زمان انقلاب 1357 شکل گرفته بود، کاهش داد.

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» نیز گزارش کرد، بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای غرب علیه ایران و هموار شدن مسیر برای بازگشت کامل تهران به بازار بین‌المللی، انتظار می‌رود که صنعت نفت در تولیدات ایران یک سیر صعودی داشته باشد.

نشریات آلمان اخبار مبنی بر اجرایی شدن برجام را با رویکردی مشابه پوشش دادند در این بین روزنامه‌های «فرانکفورترآلگماینه» و «تسایت» نوشتند که در شرایطی که همه طرف‌ها از این واقعه خرسند هستند تنها یک طرف نارضی است و آن اسرائیل است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/3705MB


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها