سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون خودکشی


حمیدرضا کفاش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص وضعیت آسیب‌های اجتماعی در مدارس و وقوع 13 مورد خودکشی دانش‌آموزان از ابتدای سال تا کنون اظهار داشت:‌ 13 میلیون دانش‌‌آموز در کشور داریم که از ابتدای سال تا کنون 13 مورد اقدام به خودکشی کرده‌اند یعنی از هر یک میلیون نفر یک دانش‌آموز خودکشی کرده است و این نشان دهنده آن است که به لحاظ این آسیب اجتماعی در شرایط بحران قرار نداریم.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با آسیب‌‌های اجتماعی همچون خودکشی باید به ارائه راهکار و علاج موضوع پرداخت، گفت:‌ برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به حضور پُررنگ مشاوران و مربیان پرورشی در مدارس نیاز داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ مربیان پرورشی با اجرای برنامه‌های پرورشی در مدارس، اوقات فراغت دانش‌آموزان را پُر می‌کنند و سطح ایمان و توکل آنها به خدا را افزایش می‌دهند.هر چقدر اجرای برنامه‌های پرورشی در سطح مدارس گسترش یابد، آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

کفاش عنوان کرد:‌ هم‌اکنون مشاوران در دوره متوسطه اول در مدارس حضور دارند. طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در هر مدرسه باید یک مربی پرورشی و یک مشاور حضور داشته باشد تا با فعالیت‌های تخصصی، دانش‌آموزان در معرض آسیب را شناسایی و آنها را هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون با کمبود مشاور در مدارس مواجه هستیم، گفت:‌ مشاوران زبده و مربیان پرورشی برای توسعه فعالیت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید به آموزش و پرورش تزریق شوند اما هم‌اکنون اولویت نخست آموزش و پرورش جبران کمبود معلم است و اولویت بعد تامین نیروهای پشتیبان همچون مربیان پرورشی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت احیای نقش تربیتی معلمان عنوان کرد:‌ دوره‌های آموزشی ویژه معلمان طراحی شده است و دبیرانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شوند 20 تا 24 واحدهای تربیتی را طی می‌کنند. اشکال کار در جایی است که معلم را از روش‌های دیگری جذب می‌کنیم مانند قوانینی که آموزش و پرورش را ملزم به استخدام معلم می‌کند.

کفاش ادامه داد:‌ طراحی آموزش‌های ویژه معلمان برای به روزرسانی معلومات روانشناسی آنها و روش‌های ارتباط با نوجوانان مدنظر است تا اگر با دانش‌آموزی مواجه شدند که به لحاظ رفتاری دچار اختلال است با شناسایی به موقع، آنها را به مشاوران ارجاع دهند.

وی افزود:‌ در تربیت و موفقیت افراد علاوه بر آموزش و پرورش، خانواده،‌جامعه، دوستان و وسایل ارتباط جمعی موثر هستند. دانش‌آموز 6 ساعت از زمان خود در طول روز را در مدرسه سپری می‌کند و باقی وقت را در اختیار خانواده است بنابراین هنگام بروز ناهنجاری‌های اجتماعی صرفاً‌ نمی‌توان آموزش و پرورش را متهم کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هم‌اکنون ماهواره و فضای مجازی جایگزین ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر شده است و نقش موثری را در کمرنگ کردن پیوند میان فرزندان و والدین ایفا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید منتظر باشیم تا آسیب اجتماعی رخ دهد و بعد به فکر مقصر باشیم، ادامه داد:‌ عوامل بروز خودکشی در میان دانش‌آموزان باید رصد شود یعنی باید تببین شود که چرا دانش‌آموز به درجه‌ای از ناامیدی می‌رسد که دست به خودکشی بزند، زمانی که حادثه‌ پیش می‌آید باید به ریشه‌های شکل‌گیری آن توجه کنیم و نسخه پیشگیری تجویز شود.

کفاش افزود:‌ در ایجاد پدیده‌های اجتماعی یک عامل دخیل نیست و عوامل مختلفی نقش دارند که می پذیریم یک بخش نیز آموزش و پرورش است و اگر معلم بتواند به موقع تغییر رفتار دانش‌آموز را شناسایی کند، می‌توان از پدیده‌هایی همچون خودکشی پیشگیری کرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
امرودی : تعلق محله ای عامل کاهش آسیب های اجتماعی است