سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون رئیس‌جمهور: تعداد مهندسان فارغ‌التحصیل ایرانی با کشور آمریکا برابر است


معاون رئیس‌جمهور: تعداد مهندسان فارغ‌التحصیل ایرانی با کشور آمریکا برابر استتسنیم/ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه با داشتن ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو تقریبا رتبه پنجم یا ششم در دنیا را داراست گفت: تعداد مهندسان فارغ‌التحصیلان ایرانی با کشور آمریکا برابر است.

سورنا ستاری پیش از ظهر در بیست و یکمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی درباره اهمیت نیروی انسانی در کشور اظهار داشت: اگر نفت و دولت را کنار بگذاریم، سرمایه اصلی کشور نیروی انسانی است، در دو سال اخیر نیز در تلاش بوده‌ایم به نیروی انسانی توجه ویژه‌ای کنیم چرا که کشور ما با داشتن 4 میلیون و 800 هزار دانشجو تقریبا رتبه پنجم یا ششم در دنیا را داراست و تعداد مهندسین که در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند، معادل کشور آمریکاست.

وی ادامه داد: چون اقتصاد ما بر پایه نفت است، از نیروی انسانی نمی‌توانیم بهره کامل را ببریم؛ ما مسلمانان زمانی رازی و فارابی را به جامعه نشان دادیم اما چطور شد که خودمان در حال حاضر در قرون وسطی به سر می‌بریم و اتفاقاتی که در حال حاضر در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد مانند همان زمان‌هاست.

ستاری خاطرنشان کرد: جوامع اسلامی با داشتن 20 درصد جمعیت دنیا فقط 5 درصد پابلیکیشن‌های دنیا را دارند و اصلا در حوزه‌های پژوهشی به حساب نمی‌آیند؛ قطعا مسیرهایی را اشتباه رفته‌ایم و باید آنها را اصلاح کنیم، در سیستم پژوهشی و آموزشی نیز نیاز به اصلاح داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اقداماتی که در دو سال اخیر در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان رخ داده است، تصریح کرد: بیش از 2 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و 9 هزار میلیارد تومان ارزش فروش این کشورهاست و باید این رقم را در GDP محسوب کنیم؛ در بودجه سال بعد با تمام محدودیت‌ها برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، درصد پژوهش به یک درصد GDP رسیده و قبل از این این رقم زیر یک درصد بوده است.

ستاری خاطرنشان کرد: در علوم جدید باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و وام صندوق‌های نوآوری باید افزایش پیدا کند؛ در حال حاضر نیز این وام بیش از 400 میلیارد تومان شده است، در معاونت علمی در حوزه‌های بیوتکنولوژی، ژنتیک و چند حوزه دیگر برنامه مفصلی را برای سرمایه‌گذاری داریم.

وی با بیان اینکه دانشمندان ایرانی در حوزه بین‌المللی بیوتکنولوژی موفق هستند، اظهار داشت: در آمریکا در تمامی شرکت‌ها دانشمندان ایرانی بیوتکنولوژیست داریم و در حوزه بیوتکنولوژی مطرح هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در معاونت علمی خروجی جشنواره رازی همواره مورد حمایت بنیاد نخبگان بوده و باید برای نیروهای انسانی، دانشگاه‌های برتر و اساتید سرمایه‌گذاری کنیم و این اتفاق به صورت ویژه در سال بعد انجام خواهد شد.

وی در پایان گفت: در علوم بین‌رشته‌ای و همکاری دانشگاه‌های علوم انسانی و پزشکی در معاونت علمی کار ویژه‌ای صورت خواهد گرفت و امیدواریم این تفکر جدید در حوزه دانش‌بنیان به خوبی توسعه پیدا کند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: تسنیم


ویدیو مرتبط :
تبریک معاون رئیس جمهور به فارغ التحصیلان دانشگاه شریف