شیکاگو تریبیون: پاره کردن توافق هسته‌ای ایران؟ پس از آن چه باید کرد؟


به نوشته شیکاگو تریبیون، پاره کردن توافقی که ترامپ و کروز از آن صحبت می‌کنند به معنای بی‌لیاقتی یک ابرقدرت در تنظیم و اجرای یک قرارداد است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیکاگو تریبیون در مطلبی نوشت: توافق هسته‌ای ایران و سران قدرت‌های 5+1 در ژانویه 2016 برخلاف میل باطنی اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا و مخالفت آن‌ها منعقد شد. به گونه ای که دونالد ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود درصورتی که رئیس‌جمهور آمریکا شود این توافق‌نامه را پاره خواهد کرد. تد کروز دیگر نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز توافق هسته‌ای با ایران را فاجعه‌بار خوانده و از خرد کردن برگه‌های این توافق خبر داده است. این درحالی است که نامزدهای جمهوری‌خواه مغرضانه سخن از پاره کردن توافق هسته ایران کرده‌اند و پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره اینکه پس از پاره کردن توافق هسته‌ای چه خواهند کرد، نداده‌اند.

در ژانویه 2016 مفاد توافق هسته‌ای به تأیید آمریکا، ایران و دیگر قدرت‌های بزرگ جهان رسید. توافق هسته‌ای از همان ماه ژانویه عملیاتی شد و فقط یک هدف داشت: تولید سلاح هسته‌ای در ایران را متوقف کنید.

ایران تاکنون مراحل کلیدی توافق هسته‌ای را اجرا و عملیاتی کرده است که مهم‌ترین آن ارسال اورانیوم به خارج و خنثی کردن مراکز سانتریفیوژ هستند. همان‌طور که باراک اوباما --رئیس‌جمهور آمریکاهفته گذشته به اجرای مفاد توافق از سوی تهران اذعان کرد. با این حال روح توافق، ایران را نیز تسخیر کرده است. به ادعای نگارنده، این کشور برای قدرت‌نمایی در عرصه جامعه جهانی و اقتصاد دست به اقدامات تحریک‌آمیزی زده که نمونه آن آزمایش موشک‌های بالستیک با شعار نابودی رژیم صهیونیستی است.

شیکاگو تریبیون در بخشی از گزارش خود مدعی شده است: هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایان دادن به حس جنگ‌طلبی تهران پس از اجرای توافق به چشم نمی‌خورد. آزمایش موشک‌های بالستیک و تأمین مالی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، یمن و عراق، نقض قوانین تعیین‌شده از سوی سازمان ملل متحد است. یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکابا اشاره به این موضوع در گفتگویی با وال‌استریت ژورنال مدعی شد:" متأسفانه علیرغم تمامی مذاکرات انجام شده، ایران کشوری است که در طولانی‌مدت با اهداف خصمانه، توسعه‌طلبانه و خشونت‌آمیز پابرجا مانده است. این کشور علیرغم امضای توافق هسته‌ای همچنان خطرناک است."

بر اساس این گزارش، به عقیده تحلیلگران امور سیاسی دلایل کافی برای پاره کردن توافق هسته‌ای وجود ندارد. از سوی دیگر آیا پاره کردن یک قرارداد کافی است؛ در حالی که تهران با اجرای ناکامل توافق، به سود میلیارد دلاری از روابط اقتصادی با دیگر کشورها رسیده است. پاره کردن توافقی که ترامپ و کروز از آن صحبت می‌کنند به معنای بی‌لیاقتی یک ابرقدرت در تنظیم و اجرای یک قرارداد است و این پایان اعتماد قدرت‌هایی همچون فرانسه، روسیه، آلمان، انگلیس و چین به آمریکا است.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: در صورتی که توافق هسته‌ای پاره شود، ایران به راحتی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را از این کشور اخراج کرده و در کنار تکمیل تسلیحات هسته‌ای خود به قدرتی نظامی در جهان تبدیل می‌شود که رویارویی با آن امری خطیر است.

از سوی دیگر، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، دربخشی از سخنان خود آمریکا را متهم به خنثی کردن معاملات مالی ایران با دیگر کشورها کرده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد مخالفت اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با هرگونه اقدام دولت آمریکا در کاهش تحریم‌ها علیه ایران و صدور اجازه انجام تراکنش‌های محدود دلاری به این کشور، پاسخی به عهدشکنی ایران و آزمایش موشک‌های بالستیک و جلوگیری از تقویت مالی گروه‌های تروریستی به‌وسیله تهران است.

در پایان این گزارش آمده است: رئیس‌جمهور آتی آمریکا باید راهکاری صحیح در قبال توافق هسته‌ای ایران اتخاذ کند. در غیر این صورت باید شاهد قدرت گرفتن ایران در زمینه هسته‌ای و منطقه‌ای بود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
توافق نهایی هسته ای ایران و 1+5