سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کدام کشورها سالم ترین و ناسالم ترین غذاهای دنیا را دارند؟


کدام کشورها سالم ترین و ناسالم ترین غذاهای دنیا را دارند؟ باشگاه خبرنگاران/ امروزه چاقی، دیابت و رژیم غذایی یکی از مهمترین شاخص تشخیص سلامتی کشورهای جان محسوب می شوند.
 در ده سال گذشته اتفاقات بزرگی از ویروس آنفولانزای خوکی گرفته تا ابولا و آنفولانزای نوع 1 و 2 و در حال حاضر هم شیوع زیکا سلامت جهان را تحت تاثیر خود قراردادند که در زمان شیوع فراگیر آن در جهان کشورهای مختلفی درصدد مبارزه با آن برآمدند و توانستند ابولارا منقرض کنند و واکسن های آنفولانزا را تولید کنند.

در حال حاضر هم یکی از بزرگترین معضلات سلامت دنیا چاقی است در سال 2016 نزدیک به 30 درصد مردم دنیا در زمره افراد چاق یا دارای اضافه وزن قرار خواهند گرفت و این آمار روز به روز در حال افزایش خواهد بود.

مردم در کشورهای مختلف عادت غذایی خاص و متفاوتی را نسبت به کشورهای دیگر دارند در این میان اکثریت جمعیت برخی از کشورها چاق محسوب می شوند. در هم این خصوص 5 کشور ابتدا و انتهای ستون سلامتی را معرفی می کنیم تا چشم انداز های سلامت بیشتر نمایان شوند.

بدترین ها
5.مصر

69 درصد از جمعیت کشور مصر یا چاق اند یا دارای اضافه هستند و نزدیک به 11 درصد از جمعیت آن از دیابت رنج می برند و احتمالا علت آن در ارتباط با مصرف نان و آبجو است که دو ماده غذایی بسیار اساسی در رژیم غذایی مردم مصر است. علاوه بر کربوهیدرات بالا، رژیم غذایی مردم مصر نیزمقدار زیادی گوشت قرمز را در خود گنجانده که مانع دیگری برای سلامتی است اما بدتر این است که این گوشت به طور معمول در نان پوشیده و یا سرخ شده است که دقیقا ساختار یک رژیم غذایی ناسالم است.

4.تونگا
تونگا در حال حاضر یک کشور پیشرو در جهان در چاقی است با نرخ چاقی در این کشور 90 درصد است که بسیارنگران کننده است. گوشت در تونگا مانند یک هرزنامه یا اسپم است گوشت همیشه در فویل های نازک بسته بندی می شود گوشت ها اغلب دارای سدیم و چربی های اشباع هستند به همین دلیل این مواد غذایی برای سلامتی مضر هستند.

نشاسته بالا، پروتئین بالا در وعده های غذایی مردم پالائو منجر شده است که چاقی در میان اغلب مردم جزایر پلینزی شایع است درپالائو نرخ چاقی نزدیک به 80 درصد و نرخ دیابت بیش از 12٪ است. رژیم غذایی مردم پالائو غنی از کربوهیدرات ها وبا نشاسته بالا است و در همه ی غذاهای آنها گوشت وجود دارد.

3.پالائو
نشاسته بالا، پروتئین بالا و میزان چاقی بالا در میان اغلب مردم این جزایر پلینزی شایع است پالائو است نرخ چاقی نزدیک به 80 درصد و نرخ دیابت بیش از 12٪. رژیم غذایی مردم پالائو غنی از کربوهیدرات ها مردم پالائو است نشاسته بالا است و در همه ی غذاهای آنها گوشت وجود دارد در دسترس هستند.

برنج نیز یک جزء اصلی مهمی از رژیم غذایی مردم پالائو است آبجو نیز همانند برنج در وعده های غذایی آنها وجود دارد آبجو است. این اشتیاق از کربوهیدرات و نشاسته و گوشت های چرب در پالائو باعث نرخ بالای چاقی و دیابت در این جزیره است.

2.کویت
دررتبه بندی چاق ترین جمعیت کشور در جهان، کویت عنوان چهارمین کشور چاق در جهان را به خود اختصاص داده است، جمعیت کویت دارای نرخ چاقی 74.2 درصد است و دیابت در نزدیک به یک چهارم از جمعیت این کشور تشخیص داده شده است. یک بار دیگر این موضوع را تاکید می کنیم که مصرف زیاد کربوهیدرات به کسی کمک نمی کند.

برنج رایجترین رژیم غذایی مردم کویت است علاوه بر برنج، نان مسطح و انواع دیگر نان پخته شده با سس ماهی تند، که با نام مهیاوه که اصالتا نوعی سس مربوط به استان هرمزگان ایران است استفاده می شود. این سس مهیاوه یک نوع سس آبکی تیره رنگ وشورمزه است که آن را از یک نوع ماهی ریز به نام متوتا وخندل (نوعی خردل)،گشنیز،رازیانه درست می کنند وبا نان به مصرف می رسانند و بسیار اشتها آور می باشد.

1.کیریباتی
این کشور پیشروترین کشور از نظر تعداد مبتلایان به دیابت در جهان است. کیریباتی عنوان ناسالم ترین کشور جهان را به دست آورده است. در جمعیت این کشور نرخ دیابت بیش از 30 درصد و نرخ چاقی بیش از 50 درصد است. این درحالی است که غذاهای سنتی در کیریباتی نسبتا سالم و عمدتا متشکل از میوه ها و سبزی های برگ دار است .

گفتنی است، چون غذاهای فرآوری شده در کیریباتی ارزان تر از هر جای دیگری در جهان است به همین دلیل این اختلاف بین دسترسی به مواد غذایی سالم و مواد غذایی فرآوری شده که یک موضوع جدی در بسیاری از کشورها در سراسر جهان است در این کشور باعث به خطر افتادن جدی سلامت مردم این کشور شود و درنتیجه سالم غذا خوردن بیشترشبیه یک مبارزه سخت است زیرا وقتی که یک کیسه سیب دو برابر قیمت یک بسته چیپس سیب زمینی را دارا باشد دیگر کسی سراغ سیب و در نتیجه غذای سالم نمی رود.

بهترین ها
5.اسپانیا

با وجود این واقعیت است که رژیم غذایی اسپانیایی ها پر از کربوهیدرات ها، مانند میوه ها، سبزیجات،انواع برنج، نان، نشاسته وغذاهای سرخ شده بی شماری است،با این حال اسپانیا وضعیت سالم خود را حفظ کرده است و این حاکی از توجه اسپانیایی ها به حفظ بخش سلامت جامعه است.

اسپانیا سبک منحصر به فردی از ناهار به خود اختصاص داده است که با نام تاپاس مشهور است. وعده های غذایی تاپاس اساسا ازانواع غذاها تشکیل شده است . تاپاس نوعی مزه است، سبک و کوچک بوده و آن را قبل از ناهار و شام می‌خورند.. محبوبیت وعده های غذایی سبک های تاپاس ایده ای برای کنترل رژیم غذایی اسپانیایی ها است و اثبات این موضوع است که هر چیزی در حد اعتدال خوب است.

4.یونان
بیشتر مردم با رژیم غذایی مدیترانه ای آشنا هستند که یونانیان ادعا می کنند از طرف خدا فرستاده شده است. این رژیم غذایی که در واقع از رژیم غذایی سنتی یونان گرفته شده است؛ جای تعجب ندارد که که باعث شود یونان به عنوان یکی از سالم ترین کشورها در جهان دیده شود.
این رژیم غذایی تا حد زیادی از مواد غذایی تازه، محصولات فصلی اساسی، فیبربالا، نشاسته، ویتامین های آنتی اکسیدان و پلی فنول تشکیل شده است که تمام ویژگی های یک رژیم غذای مفید و سالم است.

در یونان خوردن محصولات تازه و غذاهای دریایی غذا سرلوحه سبک زندگی فعال شناخته شده است. ترکیبی از غذا خوردن سالم و فعالیت بالا قطعا به یونانی ها کمک می کند که درسلامت زندگی کنند.

3.ژاپن
ژاپنی ها بخاطر رژیم غذایی سالم در همه جهان شناخته شده هستند. رژیم غذایی ژاپنی معمولی سرشار از سبزیجات و غذاهای دریایی است. بنابرآمار، متوسط شهروندان ژاپنی نزدیک به 154 پوند ماهی، در سال مصرف می کنند.

این رژیم غذایی که غنی از غذاهای دریایی است به عنوان رژیم غذایی سالم شناخته شده است زیرا غذاهای دریایی غنی از ویتامین A و D، اسیدهای چرب امگا 3 و فسفر و سلنیوم است البته برنج نیز تقریبا هر وعده غذایی سرو می شود. با این حال، این تنها کربوهیدرات غیر گیاهی است که حضور عمده ای در رژیم غذایی ژاپنی ها دارد.

2.فرانسه
فرانسه قرن ها به عنوان یک کشور سلامت مشهور بوده است . فرانسوی ها بسیار شبیه به اسپانیایی ها هنر کنترل سلامت را از ان خود دارند و رژیم غذایی آنها به وعده های غذایی خوب و متعادل اختصاص یافته است. علاوه بر این اگر به خوبی فرانسه را در حوز موادذایی رصد کنید می ببینید که اهمیت زیادی به شرکت های مواد غذایی تازه می دهند و با توجه به این اهمیت بالا، فست فود ها تقریبا هیچ نقشی در رژیم غذایی فرانسه بازی نمی کنند. عبارت "کیفیت فرای کمیت" بهترین عبارت برای توصیف رژیم غذایی مردم فرانسه است.

1.موناکو
موناکو واقع در خط ساحلی فرانسه و هم مرز با دریای مدیترانه است وزندگی مردم آن به شدت تحت تاثیرسالمترین فرهنگ غذایی در جهان قرار دارد. موناکو ایده کنترل بخش سلامت خود را مدیون رژیم غذایی متعادل کشور همسایه خود یعنی فرانسه می داند.

علاوه بر این، رژیم غذایی معمول مردم موناکو در راستای رژیم غذایی مدیترانه ای و متشکل از میزان فراوانی ازغذاهای دریایی و سبزیجات تازه است. این رژیم غذایی فوق العاده سالم و بی ضرر، در کنار طبیعت آرام این کشور باعث شده است که بالاترین نرخ امید به زندگی در میان کشورهای جهان را موناکو به خود اختصاص دهد.

در حالی که چاقی و دیابت در جهان رو به افزایش است اگر شما نمی خواهید که به جمع افراد چاق و دیابتی به پیوندید کافی است برای یک زندگی سالم رژیم غذایی غنی ازغذاهای دریایی و محصولات تازه داشته باشید. اگر سلامتی چیزی است که شما به دنبال آن هستید، به یاد داشته باشید از مصرف کربوهیدرات، نشاسته وگوشت های چرب پرهیز کنید و سعی کنید از فرهنگ غذایی مدیترانه ای الهام بگیرید.




منبع: باشگاه نجوم ساری


ویدیو مرتبط :
غذاهای سالم و ناسالم