برپایی جشنواره داستان «خاتم» با تجلیل از مجیدی


مدیرعامل شهر کتاب از راه‌اندازی نخستین دوره جشنواره قصه‌نویسی «خاتم» با موضوع اسلام و پیامبر رحمت (ص) خبر داد.

مهدی فیروزان در این‌باره به خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا گفت:‌ ما این جایزه را با همکاری بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق (ع) و مجمع ناشران انقلاب اسلامی راه‌اندازی کرده‌ایم.

او افزود:‌ این جشنواره در دوره اول ویژه داستان‌های کوتاه با موضوع پیامبر رحمت (ص) است که همه قصه کوتاه‌نویسان چه حرفه‌ای و چه غیرحرفه‌ای می‌توانند در آن شرکت کنند و داستان‌هایشان را از یک خط تا 5000 کلمه برای ما به نشانی www.jashnvarehkhatam.com ارسال کنند. جایزه بزرگ این جشنواره ویژه نویسندگانی که حداقل یک کتاب چاپ‌شده داشته باشند برای نفر اول 14 سکه تعیین شده است. بقیه داستان‌ها نیز ارزیابی و 10 داستان برتر انتخاب می‌شود که به اثر برتر 10 سکه، اثر دوم هفت سکه، اثر سوم پنج سکه و به بقیه آثار یک سکه اهدا می‌شود.

فیروزان افزود: این جشنواره قرار است از سال آینده بین‌المللی شود و ویژگی آن هم این است که بخش خصوصی آن را برگزار می‌کند، به همین خاطر ملاحظات و محدودیت‌های بخش‌های دولتی و حکومتی را هم ندارد و امیدواریم همه ایران از کوچکترین روستاها تا بزرگترین شهرها در این جشنواره شرکت کنند. معتقدم در این جهان پر از خشونت و منازعات دینی، قصه‌نویسان ایران و کسانی که در خود استعداد قصه‌نویسی می‌بینند باید پیام اسلام و پیامبر رحمت (ص) را به گوش جهانیان برسانند که فعلا در نخستین دوره، قالب آن قصه کوتاه است.

او در ادامه گفت: روز دوشنبه هفتم دی‌ماه از ساعت 10 تا 12 افتتاحیه این جشنواره در تالار وحدت برپا می‌شود که در این مراسم قسمت‌هایی از پشت صحنه فیلم «محمد رسو‌ل‌الله (ص)»‌ به کارگردانی مجید مجیدی پخش می‌شود و از کارگردان این اثر تقدیر به عمل می‌آید. همچنین از کتاب «قاف» نوشته یاسین حجازی تجلیل خواهد شد و حضور در مراسم برای عموم نیز آزاد است.

مدیرعامل شهر کتاب افزود: این جشنواره سال آینده به کل آثار هنری که با موضوع پیامبر اسلام (ص) پرداخته باشند اختصاص خواهد یافت. آثار باید براساس منابع مستند و معتبر باشد و برای مخاطب امروز پیامی داشته باشد.

فیروزان درباره علت راه‌اندازی این جشنواره نیز به ایسنا توضیح داد: همیشه به عنوان بخش خصوصی دوست داشتم شهر کتاب در حوزه‌های فرهنگی فعال شود به همین خاطر در کنار جوایزی مانند جایزه لاک‌پشت پرنده، جایزه دکتر مجتبایی و دکتر داوری، جایزه «خاتم» را نیز به صورت ملی راه‌ انداختم تا همه ایرانیان خارج از کشور بتوانند در آن حضور پیدا کنند. معتقدم باید تصویر درستی از اسلام و پیامبر آن به جهانیان عرضه کرد؛ آن هم در زمانی که عده‌ای در حال اسلام‌هراسی هستند و چهره‌ای واژگونه و غیررحمانی از اسلام را ترویج داده‌اند. ما می‌خواهیم تصویر درستی از پیامبر اسلام (ص) به جهانیان عرضه کنیم. اولین کاری که در این حوزه می‌توانیم انجام دهیم قصه است چون مراحل ساخت فیلم طول می‌کشد اما در آینده فیلمسازان می‌توانند از این قصه‌ها برای ساخت فیلم استفاده کنند. در همین زمینه با تعدادی از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان هم صحبت کردیم که در آینده این قصه‌ها را به فیلم تبدیل کنند.

او همچنین گفت:‌ داوری این داستان‌ها نیز فراجناحی خواهد بود یعنی همان شیوه‌ای که تا به حال در شهر کتاب لحاظ کرد‌ه‌ایم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مراسم تجلیل از اساتید برتر کشور در دانشگاه خاتم قسمت 2