سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بن رودز: ماموریت نیروهای آمریکایی در سوریه درگیری با داعش نیست


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با اشپیگل تاکید کرد، حضور نیروهای زمینی در سوریه، طرح پایداری نیست. اشپیگل از بن رودز، سئوال کرد که بعد از حملات پاریس و شباهت بسیار زیاد آن با حملات یازده سپتامبر، آیا ما در آینده نزدیک شاهد مداخله نظامی در سوریه شبیه آنچه در افغانستان بعد از یازده سپتامبر رخ داد، خواهیم بود؟

رودز در پاسخ اظهار داشت: هر چند احساس مردم پاریس در این زمان، با احساس مردم نیویورک در زمان حملات یازده سپتامبر مشابهت هایی داشت، اما تفاوت مهمی میان القاعده و گروه دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) وجود دارد. رئیس جمهوری آمریکا معتقد است درسی که ما در یک دهه گذشته گرفته ایم این است که مداخله نظامی و اشغال کشورها در خاورمیانه، راهکار موثری برای مقابله با تروریسم نیست، زیرا این روش ها هزینه بار است و تداوم آن نیز بسیار دشوار است، اما در عین حال، به کارگیری روش های ترکیبی مقابله با تروریسم و ثبات سیاسی منطقه ای و همکاری با این کشورها ضرورت دارد. به همین علت به جای واکنشی که مستلزم یک مداخله نظامی زمینی در سوریه است، ما براین باور هستیم که باید راهکارهای دیگری از جمله اقدام نظامی از طریق حملات هوایی را دنبال کنیم و در آن از نیروهایی که در حال حاضر در خاک سوریه علیه داعش می جنگند، حمایت کنیم.

خبرنگار اشپیگل از رودز پرسید: ناتو بعد از یازده سپتامبر 2001 برای اولین بار به ماده پنجم ناتو متوسل شد که در آن خواستار دفاع دسته جمعی بود و براساس آن هر گاه یکی از اعضای این اتحادیه مورد حمله قرار گیرد، این به معنای حمله علیه همه اعضای ناتو خواهد بود. آیا ماده پنجم در وضع فعلی نیز قابل تطبیق است؟

رودز در پاسخ اظهار داشت: این فقط به تصمیم فرانسه ارتباط دارد. ما در حال حاضر در یک عملیات نظامی با فرانسه در سوریه، حضور داریم. تعدادی از اعضای ناتو،‌بخشی از ائتلاف علیه داعش هستند، ولی هرکدام از آنها نقش های متفاوتی در جنگ مقابله با داعش برعهده گرفته اند. این مورد نمی تواند شبیه افغانستان باشد که در آن کشورهای مختلف عضو ناتو، نیروی زمینی به افغانستان اعزام کردند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است برخی از اعضای ناتو، نشانه های غلطی بفرستند، اظهار داشت: بله چنین چیزی ممکن است. بی میلی برای ارسال نیروی نظامی، مسئله ساده ای نیست. یک اعتقاد وجود دارد که این رویکرد پایداری نیست. این سئوال مطرح است که آیا نیروهای زمینی قابل ملاحظه در سوریه می تواند داعش را از این مناطق خارج کند؟ و تا چه زمانی می توان این مناطق را نگه داشت و آیا ممکن است این وضع، به شرایطی منجرشود که در عراق به وجود آمد و در نهایت شما باید با یک گروه شورشی تروریستی مبارزه کنید؟ رویکرد قابل اتکا و پایدار این است که مردم همان مناطق، سرزمین های خود را پس بگیرند و ما فقط از آنها حمایت کنیم.

رودز در پاسخ به سئوالی درباره مجوز اوباما برای حضور نیروی زمینی در سوریه اظهار داشت: او به نیروهای ویژه آمریکایی اجازه داده است که وراد سوریه شوند، هر چند ماموریت آنها درگیر شدن با داعش نیست. ما فکر نمی کنیم که نیروهای خارجی بتوانند به مدت طولانی این کشورها را اشغال کنند یا بر آنها حکومت کنند. ما درسهای زیادی از جنگ عراق گرفتیم. اگر شما به ریشه های داعش توجه کنید، ‌همان القاعده در عراق است که با شورشیان در عراق ادغام شدند. از این نقطه، چرخه درگیری آغاز شد و از عراق به سوریه کشیده شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
درگیری و جنگ داخلی میان نیروهای داعش در سوریه