سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



پایانی بر داستان شلختگی‌!


 پایانی بر داستان شلختگی‌!جیم/ تا به حال شده از طرف خانواده با چنین جملاتی توصیف بشوید؟ «الناز رو که نگووو... تو اتاقش شتر با بارش گم می‌شه!»، «تو اتاق مهدی که باید پاچه‌هاتو بزنی بالا بعد بری تو... اونقدر که به هم ریختس.»، «من موندم این مریم چه‌طوری می‌خواد شوهر کنه؟! اتاقش مثل بازار شام می‌مونه!»، «بدبخت هر کی زن سعید بشه... دائم باید ریخت‌و‌پاش اینو جمع کنه.» و احتمالا ده‌ها جمله تحقیرآمیز دیگر که معمولا مادرها و پدرها درباره اتاق‌های ما به کار می‌برند تا بتوانند به درستی فاجعه موجود در اتاق‌مان را برای دیگران توصیف کنند. این جملات ممکن است برخی از ما را ناراحت کند و برخی را نه. اما مسلما فاتحه اعصاب مادرمان را می‌خواند. اگر در چنین شرایطی قرار دارید این شماره را از دست ندهید. آن هم در آستانه عید نوروز و تب خانه تکانی.

من مادر یک دختر شلخته هستم!
«خسته شده‌ام از شلختگی و به‌هم ریختگی‌ اتاقش. هر هفته هم که مرتبش کنم باز همان آش است و همان کاسه! نمی‌دانم به کی‌ رفته! وقتی می‌خواهد چیزی را پیدا کند دائم فریاد مامان! مامانش! بلند است. مامان! اون گل سر آبیمو ندیدی؟! مامان لباس قرمزم کجاس؟ مامان! مامان! گاهی آن‌قدر کلافه‌ام می‌کند که دلم می‌خواهد تمام اسباب و اثاثیه اتاقش را بریزم توی کوچه. البته احتمالا خودم اشتباهی کرده‌ام که دخترم این‌طوری بار آمده. ولی خُب! در مدرسه به این‌ها چی یاد می‌دهند؟! فقط ریاضی و و شیمی؟! مانده‌ام وقتی که خواست عروس بشود چه خاکی بریزم توی سرم. دو روزه شوهرش برش می‌گرداند خانه...»

این بیماری قرص ندارد؟
«با خودم می‌گویم پسر است دیگر! پسرها همین‌طوری‌اند. پدرش هم همین‌طوری بود. همیشه خدا وسایلش چهارگوشه اتاق ولو بود، یک طرف جوراب، یک طرف شلوار. ولی من چه گناهی کرده‌ام؟ باز حداقل وسایل و لباس‌های پدرش کم بود. این که تا دلتان بخواهد لباس و خرت‌وپرت دارد. نمی‌دانم باید کدام را نگه‌دارم و کدام را بریزم دور. اگر هم دست بزنم شاکی می‌شود که فلان وسیله‌اش را من گم‌ کرده‌ام. فقط دو چمدان هندزفری و گوشی و شارژر و و سی‌دی دارد. این دم عیدی، هم من و هم پدرش را شاکی کرده. کاش قرصی، شربتی، چیزی داشت این بیماری شلختگی...»

کاش کار کردن یادم می‌دادی...
«به مامان گفتم اتاقم را همین مدلی دوست دارم. همین‌طور به هم ‌ریخته و شلوغ! گفتم این مدلی آرامشم بیشتر است. دروغ گفتم. دیدم خیلی عصبانی است و مجبور شدم این را بگویم. می‌گوید اگر یک روز برایم برود خواستگاری حتما به خانواده عروس می‌گوید که من چقدر شلخته‌ام! راستش! خودم از او کلافه‌ترم. این‌که باید مدام دنبال وسایلم بگردم و پیدای‌شان نکنم. این‌که باید مدام سرزنش و غرغر مادر و پدر را تحمل کنم دارد دیوانه‌ام می‌کند. از اول همه کارهایم را خودش می‌کرد، حالا انتظار دارد یک دفعه معجزه شود. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم بروم یک خانه مجردی بگیرم و هر سه‌مان را خلاص کنم. ولی راضی نمی‌شوند. بعد هم کو پول؟!»

کاش این همه از من ایراد نمی‌گرفتی...
«خسته شدم از بس جلوی فرنگیس خانم و زهرا خانم پشت سرم گفت دختره شلخته! فکر می‌کند خودم کیف می‌کنم وقتی اتاقم این‌قدر شلوغ است. یادش رفته که تقصیر خودش است که من این‌طوری شدم. از بس از کار کردنم ایراد می‌گیرد. فکر می‌کند همه کارهای باید به روش خودش انجام شود. من هم بعد از مدتی افتادم به لجبازی و گفتم اصلا به چیزی دست نمی‌زنم. از بچگی وقتی اتاقم را مرتب می‌کردم، تشویقم که نمی‌کرد هیچ، مدام آن کارهای نکرده یا کارهایی که مطابق میلش نبود را به رخم می‌کشید. مثلا چرا عروسک را گذاشتی اینجا... باید بگذاری آن‌جا... همین کارهایش مرا این‌طوری کرد دیگر...»

و... یک قرص آرام بخش برای همه
این‌ها روایت‌های واقعی از زندگی اغلب ماست. گاهی دلیل اعصاب‌خوردی و افسردگی و پریشانی‌مان همین به‌هم ریختگی اطراف‌مان است. دم عید حال‌مان بهتر است، چون همه ‌چیز در یک اقدام نسبتا اجباری و سنتی، تمیز و نونوار و مرتب می‌شود. اما درست دو هفته بعد همه چیز به حالت اول برمی‌گردد. نظم یک اتفاق معمولی و بی‌حساب و کتاب نیست. بلکه یک سری قوانین است بر مبنای یک سری اصول که این روزها در همه‌جای دنیا به آن می‌گویند: 5s (فایو اس). اقداماتی که ژاپنی‌ها با آن خصلت مرتب و اتوکشیده‌شان آن را در قالب یک سیستم حساب‌شده تنظیم کرده‌اند. ما برای شما یک پیشنهاد توپ داریم. بیایید امسال و در آستانه نوروز این سیستم را در اتاق‌تان پیاده کنید و اگر وقت باقی بود در آشپزخانه یا سایر اتاق‌های خانه. اینطوری شرط می‌بندیم که تبدیل به اسطوره نظم خواهید شد.

نظم و ترتیب در سه لقمه!
فراگیری این سیستم کار چندان دشوار و پیچیده‌ای نیست. یک سری قوانین است که به شما کمک می‌کندکه نظم ماندگارتری را در محیط کار یا منزل جاری کنید. فعالیت‌هایی که شما را از گیجی موقع خانه‌تکانی نجات می‌دهد. پنج s معجزه‌آسا که فعلا سه‌تای آن برای شما کافی است: جدا کردن، تمیز و براق کردن، نظم و ترتیب دادن. این‌جا خلاصه‌ای کاربردی برای اعمال این روش در خانه به شما ارائه می‌دهیم.

دسته‌بندی: اقلام غیرضروری را از ضروری جدا کنید. اگر در مورد وسیله‌ای تردید دارید، محاسبه کنید که چه مدت زمانی است که سراغش نرفته‌اید. اگر مدت زمان بیش از یک سال است، تردید نکنید و آن را به کسی بدهید که مورد نیازش است. اگر باز هم تردید دارید آن را در کیسه یا جعبه‌ای مجزا قرار دهید و بیرون از کمد یا کشو بگذارید تا بعدا درباره آن تصمیم بگیرید.

مرتب‌کردن: اقلام ضروری را دسته‌بندی کنید و بر اساس نیازتان آن را در دسترس، یا دور از دسترس و در جعبه، شیشه یا کشو مخصوص قرار دهید. برای این قسمت درست و حسابی فکر کنید. برای نظم بیشتر حتما از اتیکت و برچسب استفاده کنید. مثلا: پوشه کاغذهای یک‌رو سفید، سی‌دی‌های خام و...

نظافت: ابتدا کشو و کمد و سپس هر آن‌چه که می‌خواهید در جای خود قرار دهید را تمیز کنید.

اما برای فهم بهتر روش گفته شده کافی است یک نگاه بیاندازید به کتاب «ساماندهی محیط کار و منزل بر اساس سیستم 5s» نوشته «ناصر صادقی‌فرد» که انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی آن را چاپ کرده است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: جیم


ویدیو مرتبط :
فیلم داستان عوضی قسمت/ پایانی