سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون اول رئیس جمهور: باید بتوانیم تعامل خوبی با دنیا داشته باشیم


معاون اول رئیس جمهور: باید بتوانیم تعامل خوبی با دنیا داشته باشیم

ایسنا/ معاون اول رئیس جمهور ظهر بعد از بازدید از ترمینال بین‌المللی سلام در مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در جمع مسئولان این فرودگاه و تعدادی از مسئولان و مدیران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم تا برای انتقال و جابجایی30 میلیون مسافر تا سه سال آینده این فرودگاه آماده و مجهز شود.

جهانگیری در این مراسم که آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هاشمی استاندار تهران، ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و همچنین سعیدی‌کیا وزیر پیشین راه و شهرسازی حضور داشتند در بخشی از سخنان خود به اهمیت ویژه فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: ایران کشوری بزرگ در منطقه است و دارای موقعیتی استراتژیک است و با توجه به این امتیازات و سایر امتیازاتی که دارد می‌بایست در بخش حمل و نقل به خصوص حمل و نقل هوایی و فرودگاهی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران برای ایفای نقش خود نیازمند این است که زیرساخت‌های لازم برای این موضوع را فراهم کند که یکی از آنها بحث حمل و نقل هوایی است، افزود: با طولانی شدن احداث فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) فرصت‌های زیادی را از دست دادیم و شاید بتوانیم بگوییم هر کدام از ما به نوعی در این ماجرا مقصر بودیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به طرح‌هایی که برای توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از سوی وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است، گفت: طبق آمار ارائه شده این فرودگاه در شش ماه اول سال 4 میلیون و 700 هزار مسافر را جابجا کرده که این رقم تا پایان سال به 8 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول در دولت با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌ها در ارائه امکانات مردم در هنگام استفاده از این فرودگاه با برخی از فشارها و سختی‌ها روبرو هستند، تصریح کرد: باید از مردم به خاطر این موضوع عذرخواهی کرد و ما متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که داشته‌ایم نتوانسته‌ایم خدمات خوبی به مردم ارائه دهیم.

وی با اشاره به حجم مسافران به ایران تأکید کرد: یکی از اولویت‌های جدی در بخش خارجی کشور این بوده که ما بتوانیم تعامل خوبی با دنیا داشته باشیم و چهره خوبی از ایران ارائه کنیم و در حال حاضر خیلی از افراد علاقمند هستند که برای مسافرت به ایران سفر کنند. ما این علاقمندی را در کشورهای اسلامی و بین مسلمانان نیز مشاهده می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه رشد گردشگری در طول دو سال اخیر در کشور قابل توجه بوده است، ولی از دیگر سو با محدودیت‌هایی از جمله در بخش هتل روبرو بوده‌ایم، تصریح کرد: باید بخش خصوصی به عرصه ساخت و ساز هتل‌ و افزایش تعداد آنها در کشور ورود پیدا کند و با دولت همکاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در آینده به نظر کارشناسان مسافران بیشتری به ایران سفر خواهند کرد، ادامه داد: باید بین دستگاه‌های درگیر و دخیل در این موضوع هماهنگی‌های درونی صورت بگیرد تا از امکانات موجود به بهترین نحو برای خدمت‌رسانی به مسافران استفاده شود. در حال حاضر جلسات مشترکی بین برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول برگزار شده و باید هرچه زودتر این جلسات مشترک به نتیجه برسد.

جهانگیری با اشاره به اصلاحاتی که قرار است بر روی ترمینال‌های موجود در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) صورت بگیرد،‌گفت: امیدواریم این اصلاحات تا پایان سال انجام شود.

وی همچنین به یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای در مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: طبق آنچه که مسئولان فرودگاه اعلام کرده‌اند ترمینال سلام باید در اوایل پاییز سال آینده به بهره‌برداری برسد و ترمینال ایرانشهر در سه سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

این مقام مسئول در قوه مجریه بار دیگر به اهمیت فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: ما باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم تا این فرودگاه تا سه سال آینده برای جابجایی 30 میلیون مسافر مجهز و آماده شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز باید کمک‌های لازم را انجام دهند، خاطرنشان کرد: اگر لازم باشد که در تهران جلسات مشترکی برگزار شود این جلسات هرچه زودتر ایجاد شود و من نیز تا آنجا که بتوانم در این زمینه کمک خواهم کرد؛ چرا که معتقدم باید این موضوع باید به صورت یک اولویت جدی دنبال شود.

جهانگیری به موضوع ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و حاشیه آن اشاره کرد و گفت: اگر این منطقه آزاد در حاشیه تهران ایجاد شود در یک مقطع کوتاهی به یکی از مهمترین مراکز اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تهران ظرفیت بار جدید صنعتی و جمعیتی را ندارد، گفت: در جلسه شب گذشته تصمیم بر این گرفته شد که شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف تهران مستقر شوند.

جهانگیری در این جلسه که دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی حضور داشت، ادامه داد: البته در بحث ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در اطراف تهران باید محدودیت‌های تهران را نیز لحاظ کنیم. چنانکه چارچوب‌های محیط زیستی رعایت شود و در امر توسعه به این موضوع توجه کنیم که قرار است به چه سمتی برویم. در این راستا باید چارچوب‌های به صورت دقیق مشخص شود.

وی همچنین به محدودیت آب نیز اشاره کرد و افزود: در این منطقه به هیچ وجه نباید اقدام به انجام کاری شود که از نظر مصرف آب در حج بالایی قرار بگیرد. البته شما سهمیه‌ای دارید ولی جهت‌گیری در پیشبرد امور باید به سمتی باشد که محدودیت آب در نظر گرفته شود و مصرف آب کم باشد. از طرف دیگر همانطور که اشاره کردم مسائل زیست محیطی نیز باید به صورت دقیق رعایت شود و ما حتی به مسئولان سازمان محیط زیست توصیه می‌کنیم که در مورد ضرورت رعایت استانداردهای زیست محیطی در این منطقه بسیار جدی باشد.

جهانگیری با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد ایجاد منطقه آزاد در این منطقه باید تا آخر سال انجام شود و برنامه‌ریزی در این ارتباط صورت بگیرد، گفت: اگر انجام این کار در این منطقه نهایی شود استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در این منطقه مناسب خواهد بود. البته همان‌طور که قبلاً نیز گفتم باید سیاست‌ها از قبل روشن باشد و محدودیت‌ها از قبل برای سرمایه گذاران مشخص شده باشد.


ویدیو مرتبط :
نشست خبری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور