همه چیز درباره لباس های جنجال‌برانگیز نوید محمدزاده


طراح لباس نوید محمدزاده :‌ به عقیده من مقایسه کار درستی نیست و ما هیچ وقت نمی‌توانیم حتی دو فرد را که در یک خانواده به دنیا آمده‌اند و بزرگ می‌شوند، با هم مقایسه کنیم.

طلیعه ایمانی - طراح لباس - می‌گوید: ما ایرانی هستیم و محدودیت‌ها و امکانات و سلیقه‌های خاص کشور خودمان را داریم. کت و شلوارهای مردانه‌ای که در جشنواره‌های خارجی می‌بینیم به صورت کلاسیک دوخته می‌شوند و گرچه ساده به نظر می‌رسند اما آدم‌های بسیار بزرگی مدت‌ها برای طراحی و دوخت آن زمان گذاشته‌اند. لباس‌های هنرمندان زن خارجی به روی فرش قرمز نیز به هیچ وجه با کشور ما قابل مقایسه نیستند. ما باید پوشش اسلامی و مانتو و روسری داشته باشیم اما هنرمندان خارجی هر طور که دوست دارند ظاهر می‌شوند؛ بنابراین دست طراحان برای طراحی لباس آنها بسیار باز است اما کشور ما اسلامی است و اگر ما بخواهیم برای خانم‌ها لباس طراحی کنیم باید یک پوشش کامل را در نظر بگیریم.

او اضافه می‌کند: هیچکس به این موضوع توجه نمی‌کند که کت و شلوار در همه‌ی دنیا با کروات و پاپیون تعریف می‌شود. وقتی یقه بلوزی را زیر کت می‌بندیم، آن یقه با کروات یا پاپیون دیزاین می‌شود اما آیا مردان ما نیز در جشنواره‌های داخلی از کراوات یا پاپیون می‌توانند استفاده کنند؟ بنابراین مقایسه اصلا کار درستی نیست. اگر بتوانیم دیزاینی که در کشورهای دیگر مرسوم است داشته باشیم، پس منِ طراح به سمتی می‌روم که بتوانم فرم‌های همیشگی را رعایت کنم در حالی که شاید یک بازیگر این فرم را نپسندد. همان طور که می‌بینیم خیلی از بازیگران خارجی در جشنواره‌هایشان کت و شلوار نمی‌پوشند و با یک شلوار جین حاضر می‌شوند.

ایمانی افزود: چرا لباسی که آقای محمدزاده می‌پوشد و برای آن طراحی شده است، جنجال‌برانگیز می‌شود؛ در حالی که کسی درباره کارگردان جوانی که با شلوار جین روی صحنه می‌آید و جایزه‌اش را می‌گیرد، صحبت نمی‌کنند؛ زیرا چشمان ما عادت کرده است و ما معمولا درباره چیزی که چشم‌مان به آن عادت نکرده اظهار نظر می‌کنیم. این نظرات البته به صورت پرخاشگرانه بیان می‌شود. یک بازیگر می‌تواند تصمیم بگیرد متفاوت و ویژه باشد و به نظر من این حق آن بازیگر است که هرچه دوست دارد بپوشد.

mohamadzade_42-06.jpg

هیچ چیز ما با خارجی‌ها قابل مقایسه نیست

این طراح لباس می‌گوید: هیچ چیز ما با خارجی‌ها قابل مقایسه نیست. ما نه فرش قرمزمان با فرش قرمز کشورهای خارجی قابل مقایسه است و نه مخاطبان‌مان. چه چیز جشنواره فجر با جشنواره‌های خارجی قابل مقایسه است؟ ما معمولا دوست داریم درباره همه چیز اظهار نظر کنیم و نمی‌دانیم چقدر آگاهانه در باره آن صحبت می‌کنیم. من و آقای محمدزاده در صفحه‌های اجتماعی شخصی‌مان به کسانی که درباره طراحی لباس‌ها نظر داده بودند، هیچ پاسخیندادیم و من شخصا به دلیل فحاشی‌ که شده بود پُست‌های مربوط به جشنواره را پاک کردم. من از طراحی خودم دفاع نمی‌کنم؛ چون سلیقه من و مخاطبم چنین لباسی را طراحی کرده بود و مطمئنا به مذاق همه خوش نمی‌آید اما اینکه چطور باید با هر پدیده نویی برخورد کنیم به فرهنگ ما برمی‌گردد.

لباسی که از طرح‌های ایران باستان گرفته شده

او درباره طراحی لباس نوید محمدزاده در افتتاحیه و اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بیان می‌کند: طراحی لباس این هنرمند یک همکاری دو طرفه بود و صرفا این طور نبود که من لباسی را طراحی کنم و آقای محمدزاده آن را بپوشد. چندین طرح زده شد و آقای محمدزاده از بین طرح‌هایی که من آنها را طراحی کرده بودم یکی را انتخاب کرد و با مشورت‌ یکدیگر تغییراتی در آن اعمال شد و در نهایت آن را اجرا کردیم.

ایمانی درباره لباسی که محمدزاده در افتتاحیه جشنواره فجر پوشیده است، توضیح می‌دهد: خواستم این لباس برگرفته از طرح‌های ایران باستان باشد اما مواد و اجرای کاملا متفاوت به همین دلیل از چرم در طراحی و دوخت آن استفاده شد و رنگ پارچه مشکی و بر اساس اِلمان‌هایی که طراحی کردیم آوانگارد به نظر می‌رسد.

این طراح لباس همچنین درباره لباسی که این هنرمند در مراسم اختتامیه پوشیده بود، اظهار می‌کند: کت و شلواری که آقای محمدزاده در مراسم اختتامیه بر تن داشت، به دلیل بلوز سفیدی که زیر کت پوشیده بود، یک لباس کلاسیک اما در عین حال مدرن بود. به نحوی خواستیم هنجارشکنی کرده باشیم تا مثل کت‌و شلوارهایی که همه می‌بینند نباشد. در واقع فرمی از لباس رسمی مردانه است که از اِلمان خاصی الهام نگرفته است. در واقع می‌خواستیم لباسی که طراحی می‌کنیم در عین حال که رسمی است، مناسب مراسم اختتامیه باشد اما در عین حال شبیه لباس‌های دیگر هم نباشد.

او با بیان اینکه برای نخستین بار است که برای نوید محمدزاده لباس طراحی می‌کند، می‌گوید: البته پیش از این نیز با این هنرمند در طراحی‌های صحنه‌ها و لباس‌های تئاتری که انجام می‌دادم آشنا بودم و حالا حدود سه سال است که به صورت حرفه‌ای طراحی لباس می‌کنم. من برای هنرمندان حوزه‌های دیگر از جمله تجسمی و روشنک گرامی هم لباس طراحی کرده‌ام. از طرفی قرار بود در جشنواره فیلم فجر امسال با دو بازیگر دیگر نیز همکاری داشته باشم که متأسفانه به دلیل مشغله کاری و سفری که برایم پیش آمد نتوانستم آن‌را انجام دهم. مخاطبان من مردم عادی نیستند و بیشتر هنرمندانی هستند که کمی متفاوت‌تر لباس می‌پوشند.

ایمانی درباره اینکه آیا کفش یا کمربند این هنرمند را نیز طراحی کرده است یا نه؟ پاسخ می‌دهد: به دلیل کمبود وقت نشد که کفش یا کمربند لباس این هنرمند را طراحی کنم اما درباره اینکه چه نوع کفش، کمربند، ساعت و جورابی به استایل این لباس می‌خورد با هم مشورت کردیم و در کل طی یک همکاری دو طرفه لباس‌های افتتاحیه و اختتامیه تکمیل شد.

navidmohamadzade_55.jpg

سلیقه شخصی من خیلی سنتی نیست

این طراح لباس همچنین درباره پارچه استفاده شده بیان می‌کند: از طراحی تا تولید این لباس‌ها کاملا ایرانی است اما پارچه‌ای که با آن لباس‌ دوخته شده ایتالیایی است.

او همچنین درباره مدت زمان طراحی و دوخت لباس می گوید: حدود یک تا دو ماه قبل از شروع جشنواره فیلم فجر جلساتی با آقای محمدزاده داشتیم و کارمان شروع شد اما این به آن معنی نیست که دوخت لباس دو ماه زمان برده باشد و از جایی که زمان او و من محدود بود طراحی‌ها طولانی شد.

ایمانی درباره اینکه تا چه اندازه از طرح‌های سنتی و ایرانی در لباس‌هایی که تصمیم به طراحی آن دارد، استفاده می‌کند، اظهار می‌کند:‌ من اصلا آدمی نیستم که خیلی به سبک‌های ایرانی رجوع کنم. سلیقه شخصی من خیلی سنتی نیست. به نظر من بسیاری از طراحان لباس که سال‌ها این کار را انجام می‌دهند به اندازه کافی به سبک های ایرانی پرداخته‌اند و آن را به حد کمال رسانده‌اند اما چون من جوان هستم و سبک های ایرانی بسیاری را دیده‌ایم و مخاطبم هم جوانان هستند دوست دارم کمی از طرح‌های جدید استفاده کنم و نقش و نگارهای ایرانی برای من چندان حرف جدیدی ندارد اما گاهی به طرح‌های سنتی و ایرانی برگشت می‌زنم و از آن لذت می‌برم.

این طراح جوان ادامه می‌دهد:‌ دو سال پیش نمایشگاهی از لباس‌هایی که در آن از سوزن‌دوزی‌های قدیمی استفاده کرده بودم، گذاشتم؛ زیرا می‌خواستم سوزن‌دوزی‌های قدیمی از بین نرود و علاقه داشتم از این هنر به شیوه‌های مدرن استفاده کنم و استقبال خوبی هم از آن شد. من معتقدم ما باید از فرهنگ خودمان به شیوه‌های جدید استفاده کنیم و چون من برای قشر جوان کار می‌کنم ترجیح می‌دهم لباس‌هایی را که طراحی می‌کنم به شکل مدرن باشد.

نوید محمدزاده امسال با فیلم‌های «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «ابد و یک روز» (سعید روستایی) و «خشم و هیاهو» (هومن سیدی) در جشنواره حضور داشت و در هر دو بخش نقش اول مرد و نقش مکمل مرد نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود که درنهایت، سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «ابد و یک روز» دریافت کرد.

او پیش‌تر هم برای بازی در فیلم «عصبانی نیستم» (رضا درمیشیان) نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود که درنهایت به‌دلایلی غیرفنی، از دریافت آن باز ماند.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/llifestyleمنبع : isna.ir


ویدیو مرتبط :
مستند جذاب و جنجال برانگیز "مثل یک خیانت"