سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تاثیر رم RAM روی بازی ؛ چقدر رم برای بازی نیازه ؟


تاریخ انتشار : 11 آذر 1394

شاید سوال خیلی ها باشه که اولا تاثیر حافظه رم RAM روی اجرای بازی به چه شکله و دو اینکه واقعا چه مقدار رم برای بازی نیازه . تو این پست یه سری مسائل در مورد تاثیر رم در اجرای بازی رو میگم . ضمنا چند روز پیش تاثیر رم دو کاناله روی بازی رو نوشتم که پیشنهاد می کنم اونم بخونید .

نقش حافظه رم RAM در اجرای بازی

قبلا به طور مفصل گفتم که رم چیه و کارش چیه . می تونید تو پست RAM چیست ؟ راهنمای خرید RAM بخونید . اما به طور خلاصه بگم که رم یه جاییه برای ذخیره موقت اطلاعات تا پردازنده سریع تر به اون اطلاعات دسترسی داشته باشه . اطلاعات هر چیزی به طور دائم روی هارد یا حافظه ماندگار ذخیره میشه اما چون سرعت پردازنده بیشتر از سرعت هارد هست باید یه جایی باشه که اون اطلاعات رو با سرعت بیشتر در اختیار پردازنده قرار بده . مثلا شما وقتی در برنامه فتوشاپ رنگ یه چیزی رو عوض می کنید یا افکتی اعمال می کنید ، این تغییرات به صورت موقت در حافظه RAM ذخیره میشه . موقعی که شما روی دکمه Save کلیک می کنید اطلاعات روی هارد ذخیره میشه . پست مرتبط : چرا اطلاعات به صورت موقت در رم ذخیره میشه ؟

در مورد بازی یه مقدار قضیه فرق می کنه چون کارت گرافیک خودش یه حافظه رم به نام GDDR داره که عملکردش دقیقا مثل حافظه رم اصلی هست . پست مرتبط : حافظه گرافیکی یا GDDR چیست ؟ دلیل استفاده از حافظه گرافیکی اینه که پردازنده گرافیکی خیلی سریع تر و البته مستقل از حافظه رم اصلی کامپیوتر ، محاسبات رو انجام بده . بازی مثل فوتبال رو در نظر بگیرید . مثلا شما 3 تا گل زدید و حریف هم 2 تا . این اطلاعات در رم ذخیره میشه اما نقش مهمتر رم اینه که حرکات سه بعدی بازیکنان ، رنگ بندی ها ، تکسچر ها ، سایه ها و کلی چیز دیگه رو از روی هارد بخونه و تو خودش ذخیره کنه . هرچی این حافظه بزرگتر باشه ، اطلاعات بیشتری از اون بازی در رم ذخیره میشه و بازی روون تر و با کیفیت تر اجرا میشه . تا اینجا تمام این کارها توسط حافظه گرافیکی انجام شده و خیلی ربطی به حافظه رم اصلی نداره .

پس تا اینجا متوجه شدید که رم اصلی کامپیوتر اونقدرها هم در اجرای یه بازی تاثیر گذار نیست . ( در مورد بازی گفتم دقیقا ) . حالا بریم تست رو انجام بدیم تا ببینیم افزایش مقدار رم اصلی ، چه تاثیری روی عملکرد بازی ها داره .

تست تاثیر رم روی بازی – کانفیگ سخت افزاری رم های مورد استفاده در تست تاثیر مقدار رم روی بازی

رم های مورد استفاده در تست تاثیر مقدار رم روی بازی

تو این تست قراره تعداد فریم در ثانیه بعضی بازی ها رو با مقادیر مختلف حافظه رم اندازه گیری کنیم . یه بار با رم 4 گیگ ، یه بار با 8 و یه بار هم با 16 گیگ . این در حالیه که بقیه قطعات ثابت هستن . رم 4 گیگ یه دونه بیشتر نیست پس به صورت تک کانال بسته میشه . رم 8 گیگ به صورت دو کاناله و رم 16 گیگ هم به صورت دو کاناله بسته میشن .

پست مرتبط : Dual Channel چیست ؟ رم دو کاناله

قطعات مورد استفاده در تست تاثیر مقدار رم در اجرای بازی اینا هستن :

■ پردازنده Core i7 مدل 5775C

■ مادربورد ASRock Z97 Extreme4

■ حافظه رم 16 گیگ DDR3 مارک G.skill با سرعت 1866 مگاهرتز کانفیگ شده در دو تا رم 8 گیگ ( دو کاناله ) با سرعت 1600 مگاهرتز و تایمینگ 28-11-11-11

حافظه رم 8 گیگ DDR3 مارک G.skill با سرعت 2133 مگاهرتز کانفیگ شده در دو تا رم 4 گیگ ( دو کاناله ) با سرعت 1600 مگاهرتز و تایمینگ 28-11-11-11

حافظه رم 4 گیگ به صورت تک کانال با سرعت 2133 مگاهرتز کانفیگ شده در دو تا رم 4 گیگ با سرعت 1600 مگاهرتز و تایمینگ 28-11-11-11

پست های مرتبط :

DDR چیست ، تفاوت DDR , DDR2 , DDR3

تایمینگ رم چیست ؟ تشریح اعداد در تایمینگ

■ کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 970 4 GB

■ حافظه SSD Kingston HyperX Savage 480 GB

■ مانیتور Philips 236VL ( رزولوشن 1920 در 1080 با رفرش ریت 60 هرتز )

■ پاور Corsair CX500M

■ سیستم عامل وینوز 7 نسخه Home Premium 64 Bit

■ تاثیر رم در بازی بتلفیلد 4

بازی بتلفیلد 4 یه بازی اول شخص تفنگی هست که در سال 2013 توسط شرکت سوئدی DICE طراحی و توسط شرکت Electronics Arts منتشر شد . بتلفیلد 4 با موتور بازی Frostbite 3 طراحی شده که محصول همون شرکت DICE هست و از رابط گرافیکی DirectX 11.0 استفاده می کنه . برای اینکه بتونیم معیار درستی از اجرای بازی بدست بیاریم باید تعداد فریم در ثانیه رو محاسبه کنیم . برای این کار باید از نرم افزارهای مخصوص محاسبه فریم در ثانیه استفاده کنیم . یکی از این برنامه ها ، برنامه FRAPS هست . ما 3 بار تعداد فریم در ثانیه بازی های مختلف رو اندازه میگیریم و میانگین شون رو حساب می کنیم . بازی بتلفیلد 4 در رزولوشن 1920 در 1080 و کیفیت High تنظیم شده .

تاثیر مقدار رم روی بازی بتلفیلد 4

تاثیر مقدار رم روی بازی بتلفیلد 4

می بینید که افزایش رم اصلی کامپیوتر روی اجرای بازی بتلفیلد خیلی تاثیر گذار نیست .

■ تاثیر مقدار رم در بازی دِرت رالی Dirt Rally

بازی Dirt Rally همونطور که از اسمش بر میاد یه بازی ماشین مسابقه ای هست که در محیط های خاکی و گلی و صعب العبور اجرا میشه . جدیدترین نسخه این بازی در 27 آوریل 2015 ارائه شده . بازی Dir Rally با موتور Ego engine و توسط شرکت انگلیسی Codemasters طراحی شده . رزولوشن بازی روی فول اچ دی و کیفیت روی High تنظیم شده .

تاثیر مقدار رم روی بازی Dirt Rally

تاثیر مقدار رم روی بازی Dirt Rally

■ تاثیر مقدار رم در بازی جی تی اِی GTA V

فکر کنم آدم رو کره زمین نباشه که بازی GTA رو نشناسه . بازی ای که به شما اجازه هر کاری رو میده و تمام حسرت های بچگی تا بزرگسالی رو میشه توش جبران کرد :) . بازی GTA V در سال 2013 برای پلی استیشن 3 و اکس باکس 360 ارائه شد و در 14 آوریل ( اِیپریل ) 2015 هم برای کامپیوتر ویندوزی معرفی شد . بازی GTA V محصول شرکت تقریبا آمریکایی راک استار گیمز Rockstar Games هست و با موتور بازی RAGE engine طراحی شده . طبق معمول رزولوشن روی فول اچ دی و کیفیت تصویر روی High تنظیم شده .

تاثیر مقدار رم روی بازی GTA V

تاثیر مقدار رم روی بازی GTA V

می بینید که رم 8 گیگ حتی باعث افت فریم در ثانیه بازی جی تی ای شده .

■ تاثیر مقدار رم  در بازی Metal Gear Solid V

بازی متال گیر سالید هم یکی از بازی هاییه که طرفدار زیادی داره یه جورایی شما تو یه دنیای آزاد هستید و هر کاری می تونید بکنید . بازی متال گیر با موتور بازی FOX Engine و توسط شرکت ژاپنی Kojima Production طراحی و توسط شرکت کونامی Konami منتشر شده . در ادامه نسخه The Phantom Pain از این بازی رو که در اول سپتامبر 2015 معرفی شده رو با رم دو کاناله تست می کنیم . تنظیمات : فول اچ دی و کیفیت تصویر High .

تاثیر مقدار رم روی بازی متال گیر سالید

تاثیر مقدار رم روی بازی متال گیر سالید

نتیجه گیری در مورد تاثیر رم روی بازی

همونطور که دیدید افزایش رم نه تنها فریم بر ثانیه بازی رو بیشتر نمی کنه که کمتر هم میکنه . دلیلش رو خیلی علمی و منطقی نمیشه گفت اما میشه حدس زد که وقتی رم کمتره ، شاید بعضی از المان های بازی لود نمیشن . در واقع رمِ بیشتر ، برای موقعی هست که شما به غیر از بازی 4  5 تا کار دیگه همزمان انجام بدید .

تو مواقعی که پردازنده قراره از حافظه مجازی ( Virtual Mmeory ) استفاده کنه ، مقدار رم بیشتر می تونه خیلی تاثیرگذار باشه و یا موقع استفاده از نرم افزارهای گرافیکی ادیت فیلم و عکس مثل فتوشاپ و مخصوصا افترافکت هرچی رم بیشتر باشه قطعا بهتره و عملیات با سرعت بیشتری انجام میشه . اما در مورد بازی نمیشه اینجوری گفت .

خیلی کوتاه بخوام بگم ، رم اصلی تاثیر خیلی زیادی روی اجرای بازی نداره یعنی اکثر بازی ها با رم 4 گیگ به خوبی اجرا میشن . اما اگه گرافیک مجتمع داشته باشید ( گرافیک آنبورد ) حافظه رم خیلی می تونه تاثیر گذار باشه چون گرافیک مجتمع به تنهایی حافظه گرافیکی نداره و رم سیستم رو استفاده می کنه اما در مورد گرافیک مجزا مثل کارت گرافیک های انویدیا و AMD داستان خیلی فرق می کنه . این کارت گرافیک ها خودشون به اندازه کافی رم دارن تا اطلاعات مورد نیاز بازی رو لود کنن . پست مرتبط : گرافیک مجتمع چیست ؟ 

به عنوان حرف آخر ، اگه 4 گیگ رم و یه گرافیک متوسط دارید و قصد بازی دارید ، به جای خرید 16 گیگ رم ، گرافیک رو ارتقا بدید . اجرای بازی به شدت به کارت گرافیک وابسته است . ضمنا یادتون باشه تو همون کارت گرافیک هم ، مقدار حافظه گرافیکی فاکتور اصلی نیست بلکه باس کارت گرافیک خیلی مهمتره ( حتما بخونید ) .

به طور معمول ، 8 گیگ رم برای تقریبا خیلی از کارها کفایت می کنه و برای بازی هم خوبه . بیشتر از 8 گیگ برای کاربرد خاص هست مثلا ادیت فیلم و نرم افزارهای محاسباتی و گرافیکی سنگین .

اگه تجربه ای در مورد تاثیر رم روی عملکرد بازی دارید حتما تو قسمت نظرات بگید تا بقیه کاربران علم فردا هم استفاده کنن .

این مطلب توسط وب سایت علم فردا تهیه شده ! دوستان عزیز ، متاسفانه اخیرا سایت های زیادی بدون اجازه ما مطالب علم فردا رو کپی میکنن و به نام خودشون میزنن . خواهش میکنیم برای حمایت از علم فردا حتما به هر کسی که می تونید اطلاع رسانی کنید که منبع اصلی این مطالب وب سایت علم فردا ست ! مینیکس - اندروید باکس - مینی کامپیوتر لپ تاپ آترامارت دیجیک ، فروش انواع کابل و تبدیل لطفا این مطلب رو با دوستان تون هم به اشتراک بذارید ! محمد امین زادهمحمد امین زاده محمدرضا امین زاده هستم ، مهندس الكترونیك و سردبیر مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار و طراحی مدارهای الکترونیکی دارم ، اگه فرصتی باقی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و همچنین طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم . توصیه میکنم حتما مطالب زیر رو هم بخونید نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . ♥ حمایت مالی از علم فردا


ویدیو مرتبط :
هایلایت متفاوت بازی رم-فیورنتینا از نگاه کانال رسمی رم