فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



گشایش مسابقات بین المللی قرآن مالزی با حضور قاری ایرانی


به گزارش ایرنا، در آیین گشایش این دوره از مسابقات بین المللی قرآن كریم مالزی، 'جمیل خیر باهاروم' وزیر دفتر نخست وزیر و وزیر امور مذهبی حضور داشت.
در مراسم افتتاحیه این رقابت ها كه از تلویزیون مالزی به صورت مستقیم پخش می شد، 'علی اكبر ضیایی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در كوالالامپور و دیپلمات های سفارت كشورمان و گروهی از ایرانیان شركت داشتند.
قاریانی از 68 كشور در این مسابقات بین المللی قرآن به رقابت خواهند كرد و قاری 21 ساله ایرانی ازاستان قزوین كه در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم كشوری جایزه نزدیك ‌ترین قرائت به معنامحوری را دریافت كرد و در رشته قرائت با نمره 83.37 دارای رتبه عالی شد، در بخش تلاوت چهارشنبه شب به همراه قاریانی از فیلیپین، بنگلادش و افغانستان تلاوت می ‌كند.
این مسابقات تا شنبه آینده در مركز تجارت جهانی پوترا شهر كوالالامپور ادامه می یابد.
'جمیل خیر باهاروم' وزیر دفتر نخست وزیر و وزیر امور مذهبی مالزی در این آیین كه قاریان ده ها كشور اسلامی و غیراسلامی شركت داشتند با تاكید بر بررسی اعتبار هرگونه اطلاعات توسط مسلمانان جهان، خواستار ممانعت از انتشار مطالبی شد كه تهمت و دشمنی محسوب می شوند.
وی تاكید كرد فناوری های نوین اگر مورد سوء استفاده قرار گیرند هم اكنون می توانند پیامدهای عمده ای بوجود آورند و ارزشهای انسانی و احترام متقابل را به چالش بكشند.
این وزیر مالزیایی گفت به همین دلیل مسلمانان باید هوشیار باشند چون سوء استفاده از فناوری های نوین ارتباطی ممكن است به آزار و اذیت سایبری منجر شده تا دشمنی میان مسلمانان ایجاد كنند.
وی در ادامه با اشاره به آغاز پنجاه و هشتمین دوره مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن كریم مالزی از روز سه شنبه با شعار 'وحدت، نبض تبادل ملی'، اعلام كرد در مجموع 68 نفر در این رقابت های چهار روزه متشكل از 38 شركت كننده در بخش قرائت و 30 نفر در بخش حفظ به رقابت می پردازند.
در مجموع 17 داور از كشورهای مصر، مغرب، عربستان سعودی، قطر، لبنان، اردن، اندونزی، برونئی، تایلند و مالزی این مسابقات بین المللی را داوری می كنند تا قاریان برتر را انتخاب كنند.
'عبدالحلیم معظم شاه' پادشاه مالزی كه قرار بود در آیین گشایش این مسابقات حضور یابد، شركت نداشت، در حالی كه در آیین سال گذشته نه تنها پادشاه طی سخنانی خواستار اتحاد مسلمانان و وحدت ملی برای مواجهه با دشمنان اسلام و اختلافات داخلی شد، بلكه وی خواستار استفاده از فناوری های اطلاعات برای وحدت جامعه شد.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی نیز سال گذشته در پیامی شعار 'وحدت، نبض تحول ملی' را در این مسابقات قرآن مطرح كرد و گفت كه این شعار متناسب با تلاش های دولت برای دستیابی به وحدت ملی در مالزی است.
اما در آیین گشایش هیچكدام از این مقامات بلندپایه حضور نداشتند و شهروندان مالزیایی نیز در آیین گشایش حضور كم رنگتری داشتند و دلیل آن شاید تغییر زمان مسابقات است كه بیش از یكماه زودتر برگزار شد.
جایزه نفر نخست این دوره از مسابقات در بخش قرائت مردان و زنان یك شمش طلا به ارزش 70 هزار رینگیت (حدود 18 هزار دلار) و 40 هزار رینگیت (حدود 10 هزار دلار) وجه نقد است.
شمش طلا را بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی به برندگان اهدا می كند.
نفر دوم 30 هزار رینگیت (حدود 7 هزار و 700 دلار) ، نفر سوم 20 هزار رینگیت (حدود پنج هزار و 150 دلار)، نفر چهارم 15 هزار رینگیت (حدود سه هزار و 850 دلار) و نفر پنجم 10 هزار رینگیت (حدود دو هزار و 600 دلار) جایزه دریافت می كنند.
نفر نخست این دوره از مسابقات بین المللی قرآن كریم مالزی در بخش حفظ نیز یك عدد شمش طلا به ارزش 20 هزار رینگیت (حدود پنج هزار و 150 دلار) دریافت و كمیته برگزاری مسابقات نیز 20 هزار رینگیت وجه نقد پرداخت می كند.
نفر دوم 15 هزار رینگیت (حدود سه هزار و 850 دلار) و نفر سوم 10 هزار رینگیت (حدود دو هزار و 600 دلار) جایزه می گیرند و بقیه شركت كنندگان نفری سه هزار رینگیت (حدود 770 دلار) هدیه دریافت می كنند.
مرحوم 'محسن حاجی حسنی كارگر' قاری ایرانی سال گذشته در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم مالزی با كسب 91.75 امتیاز اول شد و ایران پس از 9 سال توانست بار دیگر به مقام نخست این مسابقات دست یابد.
فیلم تلاوت این قاری ایرانی همچنان در صفحه نخست تارنمای بخش قرآن سازمان جاكیم مالزی به عنوان برگزاركننده این مسابقات قرار دارد و در آیین گشایش مسابقات نیز نشریه ای در چهار صفحه توزیع شد كه یك صفحه آن به این قاری كشورمان كه در حادثه منا در آیین حج كشته شد، اختصاص داشت.
مالزی و جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هفت دوره مسابقات بین المللی قرائت و حفظ قرآن كریم در این كشور جنوب شرق آسیا در كسب مقام های نخست پیشرو بوده اند.
قاریان ایرانی تاكنون توانسته اند در 10 دوره این مسابقات بین المللی جایگاه نخست را كسب كنند. هشت مقام دومی و یك مقام سوم نیز دیگر رتبه های قاریان ایرانی بوده است. مالزی به عنوان میزبان در 30 دوره، مقام نخست را كسب كرده است.
محمد تقی مروت، عباس سلیمی نائینی، علی سیاح گرجی، عباس امام جمعه، منصور قاضی زاده، احمد ابوالقاسمی ، محمد گندم نژاد طوسی، مسعود سیاح گرجی، حسین سعید رستمی تبریزی و مرحوم محسن حاجی حسنی كارگر در این مسابقات اول شده اند.
مالزی از نخستین دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن در این كشور در سال 1961 تا سال 1972 به صورت پیاپی مقام نخست این مسابقات را از آن خود كرد، اما در سال 1972 محمد تقی مروت از ایران توانست نخستین مقام كشورمان را كسب كند و اول شد و سپس در سال 1979 عباس سلیمی نائینی برای بار دوم به مقام نخست دست یافت.
علی سیاح گرجی در سال 1987، عباس امام جمعه در سال 1990، منصور قاضی زاده در سال 1992، احمد ابوالقاسمی در سال 1993 ، محمد گندم نژاد طوسی در سال 1998، مسعود سیاح گرجی در سال 2001، حسین سعید رستمی تبریزی در سال 2006 و مرحوم حاجی حسنی كارگر در سال 2015 توانستند مقام نخست این رقابت ها را از آن خود كنند.
در بخش مردان این مسابقات بین المللی قاریان ایران از مجموع 57 دوره گذشته مسابقات در 10 دوره در جایگاه نخست قرار گرفته اند، هشت مقام دومی دارند و در یك دوره نیز سوم شدند. مالزی به عنوان میزبان در 30 دوره اول شده است.
آساق**1611

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
جلوگیری آل سعود از حضور قاری قرآن ایرانی در مسابقات