سیمر‌غ‌دار فیلمبرداری چه می‌کند؟


علیرضا برازنده که سال گذشته توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای فیلم سینمایی«دوران عاشقی»کسب کند، می‌گوید که بعد از دریافت سیمرغ شرایطی که پیش از آن برای انتخاب‌هایش قائل بوده را حفظ کرده است.

این مدیر فیلمبرداری در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب بیان کرد: نسبت به سال گذشته کم‌کارتر هستم. اما فکر می‌کنم انتخاب‌های خوبی داشتم و از نتیجه هر دو فیلمی که در جشنواره فیلم فجر حضور دارند، راضی هستم.به هر حال دریافت سیمرغ فیلم فجر اتفاق بسیار خوبی بود، هر شخصی که در سینما زحمت می‌کشد، دوست دارد که نتیجه زحماتش دیده شود و مجموعه‌ای از آدم‌هایی که در این حیطه صاحب نظر هستند کارش را تایید کنند.خوشبختانه برای من هم این اتفاق افتاد، من هم مثل همکارانم در سینما دوست دارم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشم.

او که امسال مدیریت فیلمبرداری دو فیلم«عادت نمی‌کنیم»و «سیانور»را انجام داده است.گفت:هر دو این فیلم از تجربیات خوب من در سینما است.«عادت نمی کنیم» فیلمی است که از ماه‌ها پیش از ساخت در جریان نگارش فیلمنامه بودم و خوشبختانه تجربه خوب همکاری با ابراهیم ابراهیمان باعث شد تا انگیزه بیشتری برای این همکاری داشته باشم.

برازنده گفت: «عات نمی کنیم»تجربه بسیار متفاوتی نسبت به ساخته پیشین ابراهیمیان«ارسال اگهی تسلیت...»است. دراین فیلم از لنزها و نور پردازی متفاوتی استفاده شد و خوشبختانه چون ابراهیم ابراهیمیان پیش از ساخت تصویر ذهنی از شکل بصری فیلم داشت باعث شد تا به نتایج مشترکی به لحاظ فیلمبرداری برسیم. علاوه بر اینکه من هم بعد از خواندن فیلمنامه ایده‌هایی درباره ساختار بصری فیلم داشتم که باعث شد من و کارگردان به نتیجه‌ای مشترک در ارتباط با فیلمبرداری برسیم.

او ادامه داد:فیلمنامه خوب خانم سارا سلطانی از دیگر ویژگی‌های خوب فیلم«عادت نمی کنیم» است. علاوه بر آن طراحی صحنه بسیار خوب آقای امین عشایری،دوستان حرفه‌ای پشت صحنه و بازیگران بسیار خوب این فیلم باعث شد تا «عادت نمی‌کنیم»بسیار متفاوت شود.

برازنده درباره حضورش در فیلم سینمایی«سیانور»نیز گفت:با توجه به زمانی که در فیلمنامه این فیلم لحاظ شده بود و قرار بود بخشی از تاریخ معاصر ما روایت شود،طبعا ایده‌هایی نیز برای فیلمبرداری مطرح شد.در این مدت بسیاری از من سوال کرده‌اند که چرا با نگاتیو فیلمبرداری کردم؟و هر کس پیشنهادی می‌دهد و می گویند اگر از دوربین دیگری استفاده می‌کردم بهتر نبود؟

او ادامه داد: پیش از شروع فیلمبرداری معایب و مزایای فیلمبرداری با نگاتیو با تهیه کننده و کارگردان مطرح شد و از نظر من نگاتیو فرم ایده‌ال‌تری برای فیلمبرداری این فیلم بود و خوشبختانه مورد پذیرش قرار گرفت.معتقدم که هر فیلم فضای خاص خودش را دارد و با توجه به اینکه تجهیزات ساخت فیلم در حال حاضر بهتر است و به هر گونه دوربین فیلمبرداری دسترسی وجود دارد، باید بهترین انتخاب‌ها صورت بگیرد و باید از امکاناتی استفاده شود که به هدف و تصویر ذهنی که از ابتدا در فیلمنامه در نظر گرفته شده است نزدیک باشد. از نتیجه فیلم «سیانور» راضی هستم و تجربه بسیار خوبی بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خواندن رپ وسط فیلمبرداری خنده دار