کلکسیون موتور های کلاسیک در ایران


کلکسیون موتور های کلاسیک در ایرانخودرو بانک/ در کشورمان علاقمندان به خودرو و موتور سیکلت فراوانند اما به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی بسیاری از افراد در عمل از علایق خود در این شاخه دور می شوند و یا بعد از چندسال پرداخت هزینه های گزاف و نبرد با انبوهی از قوانین دست و پا گیر و شرایط سخت، عطای فعالیت در این عرصه را به لقایش می بخشند. البته هستند افرادی که حتی در چنین اوضاع و احوالی هم به هر قیمت ممکن مسیر خود را ادامه میدهند و در راستای تحقق رویاهایشان گام بر میدارند.
دکتر حمید رضا کوهستانی، دندانپزشکی با تجربه و موتورسیکلت دوستی دو آتشه است که در طول سالیان سال به جمع آوری شماری از موتور سیکلت های با ارزش موجود در کشور پرداخته و شماری از آنها را هم در حد توان بازسازی کرده است. این دندان پزشک خوش ذوق، یکی از معدود کلکسیون های موتور سیکلت موجود در کشورمان را گردآوری کرده و به همین بهانه فرصتی دست داد تا در این مطلب به شماری از جالب ترین موتور سیکلت های این مجموعه بپردازیم.

دکتر کوهستانی از علاقه خود اینگونه می گوید: از دوران کودکی به موتور سیکلت علاقه داشتم، با موتور مسافرت میرفتم و به نوعی می توانم بگویم که با موتور بزرگ شدم. به خصوص که از همان ابتدا والدینم بر خلاف تصور عموم افراد که موتور سواری را خطرناک می دانند، با موتور سواری من مشکلی نداشتند و به این علاقه من احترام میگذاشتند، بر همین اساس سعی کردم که از موتور به عنوان وسیله نقلیه هیجان انگیز، به نحو احسن و درست استفاده کنم.


حتی دوران سربازی هم موتور داشتم و از فرمانده پادگان اجازه گرفته بودم بدین مضمون که سرباز کوهستانی می تواند داخل پایگاه هوا نیروی اصفهان که پایگاه پروازی است با موتور تردد کند و از آن زمان به بعد که از سربازی برگشتم، موتور خودم رو خریدم و همیشه به شکل همزمان حداقل 3 موتور سیکلت در پارکینگ داشته ام؛ یک موتور تریل یا به قول بچه های آن زمان موتور پرشی و دومی موتور مناسب برای استفاده داخل شهر و سومین موتور هم برای جاده ها و سفرها ... البته تعداد موتور ها همیشه متغیر بود و نمونه های جالبی را که به نظرم میرسید با فروش موتور های قبلی خریداری میکردم.
از سال 85 و 86 علاقه ام به سمت جمع آوری کلکسیون موتور تغییر کرد. دکتر کوهستانی اینگونه میگوید که از سال 85 و 86 علاقه ام به سمت جمع آوری کلکسیون موتور تغییر کرد، در کنار موتور سواری شروع به جمع آوری کلکسیون شخصی خود کردم. در سال 90 هم نمایشگاه موتورهای کلاسیک قزوین به همراه دوستم آقای روزبه نعمتی برپا کردیم و آنجا بود که روند گردآوری موتور سیکلت های کلاسیک برای من از یک علاقه شخصی خارج شد و سمت و سوی حرفه ای گرفت. بنابراین با دقت بیشتر و البته صرفه جویی های مختلف مالی توانستم این کلکسیون فعلی را با حدود 50 دستگاه موتور سیکلت جمع آوری کنم و البته هنوز هم دنبال موتور های بیشتری هستم.
دکتر کوهستانی در عین حال، عضو هیات موتورسواری و اتومبیلرانی ایران و خراسان رضوی هستند و یکی از رکورد داران سفر با موتور سیکلت در ایران و کشور های همسایه به حساب می آیند. از جمله این ماجرا جویی ها میتوان به 2بار سفر به دور ایران از مسیرهای مختلف و سفر حج با موتور سیکلت اشاره کرد که نوع خود تجربه ای جالب و فراموش نشدنی بوده است.

ما سعی کردیم تا تعدادی موتور مهم تر از بقیه رو برای شما گلچین کنیم و اطلاعات فنی ان ها را به اختصار توضیح دهیم:

اسم: Honda cb750 four
موتور: 4 سیلندر
حجم موتور: 736 سی سی
بیشینه قدرت: 68 اسب بخار در دور 8500
بیشینه سرعت: 200کیلومتر
گشتاور: 59.8 نیوتن متر در دور 7000
سال تولید: 2007و2003-1969
این موتور را میتوان یکی از مهم ترین موتوهای دهه 70 میلادی سرامد کرد زیرا که هوندا با زیرکی خاصی دست به طراحی موتوری زد که دارای 4 سیلندر بود و ترکیبی از لوکس و اسپرت بودن رو در یک موتوری خاص جمع اوری کرده بود.به نقل از مجلات و اگهی ها و افرادی که در روز پرده برداری این موتور شاهد بودند، هوندا در روز موعود همه را حیرت زده میکند، گویا هنگامی که پرده برداشته میشود لیوانی آب روی زین موتور بوده که بیشتر مردم شروع به خندیدن و تمسخر مسئولان هوندا میکنند که لیوان آب را فراموش کردند، اما هوندا دلیل دیگری برای این اقدام خود داشته است، وقتی سخنرانی شروع میشود مسئول معرفی اعلام میکند که این محصول آنقدری نرم عمل میکند که حتی موتور روشن شود و به قول خودمانی پر گاز بدید با این موتور این لیوان آب نه می ریزد و نه می افتد و همین اتفاق هم افتاد و غوغایی میشود!
این نمونه که اولین نسل این موتور رویایی کلاسیک است به صورت محدود و در نمونه ها و نسل ها و مدل های مختلف وارد شده است که مدل 10 سال بعد یعنی cbk رو هم در کلکسیون شاهد آن هستیم.

اسم: Honda z50
موتور: تک سیلندر 50 سی سی که با گیربکس 3 سرعته نیرو به چرخ ها انتقال یافته
سال ساخت دهه 70 میلادی.
گویا هنوز هم بعد از چند دهه، نسل مینی موتور ها به انقراض کشیده نشده و به گفته هوندا در دهه 70 این موتور مناسب سنین 3 تا 60 سالگیست و باز هم ذهن هارو به چالش میکشد.

اسم: zundap DB234 norma luxury
موتور: تک سیلندر دو زمانه حدود 9 تا 10 اسب بخاری و توانایی دارد به بیشینه سرعت 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
موتوری پر طاقت آلمانی که گویا سابقه ی خدمت در جنگ جهانی دوم هم این مدل و برادران بزرگتر و پدر و پدر بزرگ نسل های زونداپ داشته اند. گویا در ایران هم دارای نمایندگی بوده است.

اسم: Yamaha RD350
موتور: 2 سیلندر با حجم 347 سی سی با قدرتی حدود 40 اسب بخار و بیشینه سرعت این موتور حدود 160 کیلومتر بر ساعت است
بازه ی تولید: 1973-1975
موتوری دوست داشتنی برای پدران و پدر بزرگان و حتی جوان های امروزی، شاید بشود آن را یک موتور مهم تلقی کرد زیرا که عاشقان موتور را در سه نسل بهم ارتباط داده است، یکی دیگر از امتیاز های این موتور در ایران نقش داشتن در فیلم های قبل از انقلاب
و سینما گران قدیمی است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: خودرو بانک


ویدیو مرتبط :
کلکسیون اولین های بازی ایران و ترکمنستان