سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رویترز: سومالی برای قطع رابطه با ایران ۵۰ میلیون دلار از عربستان دریافت کرد


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طبق اسنادی که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، سومالی در ماه جاری میلادی و در همان روزی که اعلام قطع روابط با ایران کرد، مبلغی معادل 50 میلیون دلار از عربستان سعودی دریافت کرده است.

بنا به گفته این گزارش، دولت سومالی اعلام کرده است که هیچ ارتباطی بین حمایت‌های مالی عربستان سعودی و تصمیم دیپلماتیک این کشور برای قطع روابط با ایران وجود ندارد.

رویترز گزارش کرد که وزارت خارجه عربستان به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است اما دیپلمات‌ها می‌گویند که این جدیدترین نشانه از حمایت‌هایی است که عربستان به کشورهای دیگر ارائه داده است تا حمایت منطقه‌ای علیه ایران را جلب کند.

یک دیپلمات در اینباره می‌گوید: «سعودی‌ها در حال حاضر به دنبال جلب حمایت کشورها از طریق حمایت‌های مالی و استدلال عدم دخالت در این کشورها می‌باشد».

رویترز گزارش کرد، یک سند از سفارت عربستان در نایروبی به سفارت سومالی در پایتخت کنیا نشان می‌دهد که عربستان متعهد شده است که 20 میلیون دلار در حمایت از بودجه سومالی و 30 میلیون دلار دیگر در بخش سرمایه‌گذاری در سومالی ارائه کرده است.

طبق این سند که به تاریخ 7 ژانویه یعنی همان روزی برمی‌گردد که سومالی روابط خود را با تهران قطع کرد، این مبلغ توسط صندوق توسعه عربستان به سومالی ارائه شده است.

سومالی با این ادعا که تهران در امور سومالی دخالت می‌کند و امنیت ملی را تهدید می‌کند، روابط خود را بعد از قطع روابط عربستان و ایران، با کشور ایران قطع کرد. موگادیشو به دیپلمات‌های ایرانی 72 ساعت زمان داد تا این کشور را ترک کنند.

«محمد عدن ابراهیم» وزیر دارایی سومالی حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشد و فقط گفت که هرگونه کمک مالی عربستان به این کشور ارتباطی به موضع موگادیشو علیه ایران ندارد.

چندین کشور عربی از جمله بحرین، متعاقب قطع روابط دیپلماتیک عربستان و ایران، روابط خود را با ایران قطع کردند و برخی کشورهای خلیج‌فارس نیز سطح روابط خود با تهران را کاهش دادند.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور سومالی در ماه اکتبر با پادشاه عربستان دیدار کرد و یک تیم سعودی نیز اواخر 2015 برای بحث‌ درباره حمایت بیشتر عربستان از سومالی، از این کشور آفریقایی دیدار کردند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/RFF7H3


ویدیو مرتبط :
الاغ بعد از قطع رابطه با عربستان