ادامه اعتراض آذری‌ها برای چیست؟


مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «برادرانه» به آذری‌ها توصیه کرد که به اعتراضات خود پایان دهند.

به گزارش ایسنا، حسین شریعتمداری نوشت: «در پی پخش یکی از برنامه‌های طنز «فیتیله» از سیمای جمهوری اسلامی ایران که بخش‌هایی از آن به زبان آذری اجرا شده بود، جمعی از خواهران و برادران آذری‌زبان کشورمان در چند شهر دست به تظاهرات زده و برنامه مورد اشاره را اهانت به هموطنان آذری زبان تلقی کرده‌اند. این اجتماعات در حالی است که؛

1- اگرچه بی‌دقتی تهیه‌کنندگان این برنامه قابل دفاع نیست و انتظار آن بود و از این پس نیز هست که در ساخت اینگونه برنامه‌های طنز، از هر گونه اهانت احتمالی هم خودداری شود ولی اکنون که این بی‌دقتی و خطا اتفاق افتاده است، چاره کار چیست؟ مسئولان صدا و سیما رسما به خاطر پخش این برنامه از خواهران و برادران آذری‌زبان کشورمان عذرخواهی کرده‌اند و در همان حال، ادامه برنامه «فیتیله» را به همین علت متوقف ساخته‌اند و ضمن توبیخ دست‌اندرکاران تهیه برنامه‌ یادشده، برخی از آنان را نیز از مسئولیت برکنار کرده‌اند و اکنون این پرسش منطقی در میان است که مسئولان صدا و سیما در واکنش به ماجرای مورد اشاره باید چه اقدام دیگری انجام می‌داده‌اند که نداده‌اند؟! به یقین با شناختی که از هموطنان آذری‌زبان خود داریم، خواسته آنان، مثلا اعدام دست‌اندرکاران خطاکار برنامه مزبور نبوده و نیست، پس ادامه اعتراضات برای چیست؟! اگر منظور از اعتراضات یادشده، اعلام مخالفت و اعتراض به سراسر ایران اسلامی است که این خواسته نه فقط در سراسر کشور بلکه با سوءاستفاده دشمنان بیرونی - که به یقین مورد انزجار خواهران و برادران آذری‌زبانمان نیز هست - تقریبا در سراسر جهان شنیده شده است.

2- مگر خواهران و برادران آذری‌زبان کشورمان هویتی جدا از ملت شریف و یکپارچه ایران اسلامی دارند که چنانچه خدای نخواسته به آنان اهانتی شده باشد، این اهانت احتمالی متوجه همه مردم ایران نباشد؟!

فقط یک نیم‌نگاه به ترکیب جمعیتی میهن اسلامی به وضوح حکایت از این واقعیت دارد که در پهنه ایران اسلامی، هیچ مرزی - تاکید می‌شود که هیچ مرزی - میان اقوام مختلف حاضر در پهنه ایران اسلامی وجود ندارد. عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران، یعنی رهبر معظم انقلاب، آذری‌زبان هستند و بسیاری دیگر از مسئولان عالی‌رتبه نظام و دانشمندان برجسته کشورمان در گذشته و حال، آذری‌زبان بوده و هستند ... و اساسا امروزه سخن از آذری و مازنی و کرد و لر و عرب و ... در عرصه ایران اسلامی و تفکیک آنان از یکدیگر نمی‌تواند معنا و مفهوم قابل توجیهی داشته باشد. و از این زاویه نیز اگر در برنامه یادشده اهانت و خطایی صورت پذیرفته باشد که صورت گرفته و بهتر بود در ساخت آن دقت بیشتری به کار گرفته می‌شد، این اهانت احتمالی متوجه همه ملت ایران بوده است و نه فقط هموطنان آذری‌زبان، بنابراین تجمع اعتراض‌آمیز برخی از خواهران و برادران آذری‌زبان کشورمان و یا دست‌کم ادامه آن با این توجیه که به آنان اهانت شده است، از مردم شریف و پاکباخته آن سامان که به گواهی همه شواهد تاریخی، یکی از استوانه‌های اصیل انقلاب و در همه روزهای حادثه در صحنه حاضر بوده و هستند، دور از انتظار است، مخصوصا آنکه در ماجرای مورد اشاره، به یقین قصد اهانتی در میان نبوده و با خطای یادشده نیز برخورد قاطعی صورت گرفته است. بنابراین نباید با ادامه ماجرا، به دشمنان گوش‌خوابانده این مرز و بوم اجازه سوءاستفاده و تفرقه‌آفرینی داده شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ادامه اعتراض ها به کشته شدن نوجوان سیاهپوست به دست پلیس