سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ظریف: سیاست‌های غلط آمریکا موجب پیدایش تروریسم در منطقه شد


ظریف: سیاست‌های غلط آمریکا موجب پیدایش تروریسم در منطقه شد

تسنیم/ وزیر خارجه کشورمان در گفتگوی تفصیلی با یک روزنامه عرب زبان ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه اظهار داشت: سیاست‌های غلط آمریکا موجب پیدایش تروریسم و تندروی در منطقه شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفتگوی تفصیلی با روزنامه السفیر لبنان تصریح کرد: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با آمریکایی‌ها در واقع فقط درباره موضوع هسته ای بود. هر چند آمریکایی ها عملا آماده و مایل به وارد کردن مسائل منطقه ای در این مذاکرات بودند اما ما به دو دلیل این آمادگی را نداشتیم اول اینکه ما به آمریکایی ها اعتماد نداریم و به دلیل حمایت این دولت از رژیم صهیونیستی ما آن را طرفی جدی درباره مسائل منطقه خود نمی دانیم، همچنین آمریکایی ها صادق نیستند. دلیل دوم هم این است که ما ترجیح می‌دهیم که مسائل و موضوعات منطقه ای را با دوستان خود در منطقه بررسی کنیم، زیرا ما معتقدیم که مسائل منطقه ما باید توسط خود کشورهای این منطقه حل شوند.

آمریکایی ها همچنان تحت سیطره اسرائیل هستند
ظریف درباره آینده روابط ایران با آمریکا گفت این موضوع بسته به چگونگی عمل آمریکایی‌ها به توافق هسته ای دارد. ما باید ببنیم که آیا بی اعتمادی ما به آمریکا با اجرای توافق هسته ای کم می شود یا خیر. ما تا امروز می بنیم که آمریکایی ها همچنان تحت سیطره رژیم صهیونیستی هستند.

اروپایی ها شرکای اصلی ما در تجارت هستند
وزیر خارجه کشورمان درباره دولتهای اروپایی نیز گفت: اروپایی ها شرکای اصلی ما در تجارت هستند و روابط سیاسی گسترده ای بین ما و کشورهای اروپایی برقرار است هرچند اختلافاتی نیز با هم داریم. ما امروز احساس می کنیم که اروپایی ها در واقع به همکاری با ما در زمینه مسائل اقتصادی و منطقه ای علاقمندند و ما نیز این آمادگی را داریم که در چارچوب اصول خود با آنها همکاری کنیم.

روسها در قبال مسائل منطقه جدی تر هستند
ظریف درباره روسیه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران و مسکو به طور کلی بیشتر به هم نزدیک است زیرا دیدگاهها و مواضع روسیه در قبال مسائل خاورمیانه به طور کلی جدی تری از مواضع آمریکا و اروپاییها است.

مهمترین مسئله منطقه ما مسئله فلسطین
ظریف گفت ما همچنان معتقدیم که مهمترین مسئله منطقه ما مسئله فلسطین است. مشکلاتی که متاسفانه دولتهای منطقه با آن مواجهند هدیه ای به رژیم صهیونیستی است. بر این اساس همه مسائلی که ما به دنبال حل آن هستیم به داخل منطقه بر می گردد.

سیاستهای آمریکا تغییر نکرده است
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال السفیر که آیا شما بعد از این همه مذاکرات طولانی با جان کری وزیر خارجه آمریکا که ساعات و روزها به طول انجامید، احساس میکنید که وی صادق است و آیا شما اکنون بیشتر یکدیگر را درک می کنید گفت: شما خوب میدانید که درباره مسائل بین المللی اشخاص نقش دارند، اما این نقش محدود است. نظریات روابط بین الملل می گوید که رابطه ای وجود دارد، تاثیری هم دارد، اما این تاثیر نهایی نیست. بر این اساس من احساس میکنم که بین من و جان کری درک مشترک بیشتری وجود دارد، ولی این به این معنا نیست که سیاست آمریکا تغییر می کند. من احساس نمیکنم که سفر جان کری به تهران امکان پذیر باشد. تقریبا همه اروپایی ها نزد ما آمدند، زیرا ما با اروپا رابطه داریم.

ما توقع آغاز مرحله جدید در روابط با آمریکا در آینده نزدیک را نداریم
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا مرحله جدیدی در روابط بین ایران و آمریکا آغاز شده اظهار کرد: ما اصلا توقع این را نداریم که کار ما و آمریکا در آینده ای نزدیک به این مرحله برسد.

درهای رابطه با آمریکا قفل است
ظریف در پاسخ به این سؤال السفیر که آیا درهای روابط آمریکا با ایران قفل است گفت: آری این در قفل است.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال السفیر که آیا اوباما در پایان دوره خود است، اظهار کرد: در اسلام درهای توبه به روی همه باز است.

حمایت از فلسطین جزو اصول سیاستهای ما است
ظریف در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد مسئله رژیم صهیونیستی در منطقه و جنایاتی که این رژیم علیه ملت فلسطین مرتکب می شود موضوعی محوری برای ما است. ممکن است که برادران عرب ما نگاهشان به این موضوع تغییر کرده باشد، اما برای ما هیچ چیزی تغییر نکرده است. در سیاست ما اصولی وجود دارد و برخی از این اصول در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده است. از جمله این اصول حمایت از ملت فلسطین است و این امری تغییر ناپذیر است. ما معتقدیم که آمریکا سیاستهای غلطی را در پیش گرفته و این سیاستها به موجب پیدایش ترورسم و تندروی در منطقه شده است و آمریکایی ها باید مواضعشان را تغییر دهند و آنها در نهایت دیر یا زود مجبور به تغییر این سیاستها خواهند شد.

رژیم صهیونیستی توان برقراری امنیت مردم خود را نیز ندارد
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که وقتی آمریکا ببنید اسرائیل قوی ترین دولت در خاورمیانه است چرا سیاستهای خود را تغییر خواهد داد؟ گفت: شکی نیست که رژیم صهیونیستی قوی ترین دولت در خاورمیانه نیست، زیرا حتی نمی تواند امنیت مردم خود را برقرار کند. ما با شما هم عقیده ایم تازمانی که درگیری ها و اختلافات در جهان عرب و جهان اسلام است، هیچ کس توجیهی نمی بیند که سیاستش را تغییر دهد. بر این اساس اولویت ما توسعه روابط با منطقه است و این به این معنا نیست که ما با دیگران در خارج از منطقه درگیر می شویم. ما به دنبال درگیری با آمریکا و دیگران نیستیم. ما نباید دچار اختلافاتی داخلی بشیم که در نهایت برادران عرب ما به کمپ دیوید پناه ببرند. ما آماده هستیم و گوشها و درهای ما باز است. ما از آنچه در منطقه در جریان دارد رنج می بریم.

ما در منطقه با دو خطر آمریکا و تروریسم مواجهیم
ظریف در بخش دیگری از این گفتگو افزود: ما در زمینه روابط معتقدیم که نباید مواضع کشورها و دولتها در قبال ایران تحت تاثیر فشارهای رژیم صهیونیستی به خصوص در زمینه مسائل منطقه باشد. اما متاسفانه آنچه در منطقه روی می دهد به خاطر این است که همه سیاستهایی که آمریکا در منطقه می گیرد از اسرائیل و دروازه اسرائیل عبور می کند. مذاکرات هسته ای ما با آمریکا به خوبی اشتراک منافع آمریکا و اسرائیل را آشکار کرد. آمریکا باید حقایق موجود در این منطقه را درک کند. آنچه ما را در این زمینه نگران می کند کشورهایی همسایه ایران است و به جای اینکه آنها باید از اختلاف مواضع آمریکا و اسرائیل استقبال کنند که این به نفع منطقه است، تلاش کردند که ایران را منبع تهدیدی معرفی کنند و مواضع آمریکا و اسرائیل را بیشتر و بیشتر به هم نزدیک کنند. بر این اساس ما مصرانه از دوستانمان، کشورهای عربی و سایر کشورهای دنیا می خواهیم که حقایق موجود را ببینند و بر اساس این حقایق تصمیم گیری کنند. شکی نیست که اوضاع منطقه تغییر خواهد کرد. من معتقدم خطرهایی در منطقه وجود دارد که همه با آن مواجه هستیم. یکی از این خطرها آمریکا و دیگری خطر تروریسم است که همه با آن مواجه هستیم. من احساس میکنم که برخی از کشورهای منطقه معتقدند که گروههای تروریستی آلت دست آنها و تحت کنترل آنها هستند.

وی در پاسخ به سؤال السفیر که منظور شما چه کشورهایی است گفت: برخی از طرفها از باندهای تروریستی حمایت میکنند. به عنوان مثال چه کسی نفت داعشی را خریداری میکند و چه کسی پولهای فروش نفت را به این گروه می رساند و چه کسی گروه تروریستی النصره و احرار الشام را مسلح می کند؟

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا منظور شما از این کشورها ترکیه، قطر و عربستان است گفت: من نام نمی برم، بلکه آدرس می دهم. در حقیقت در برخی از نشستها احساس میکنم که برخی از دوستان همچنان نمی دانند و متوجه نیستند که این گروههای تروریستی خطری برای آنها هستنند.

به دنبال پر کردن خلأ سیاسی کشورهای عربی نیستیم
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال السفیر که در سایه توافق هسته ای ایران با قدرتهای دنیا و پیامدهای آن بر منطقه برخورد شما با خطراتی که منطقه را تهدید می کند چگونه است و آیا شما به دنبال استفاده از خلأ ناشی از عدم حضور کشورهای عربی هستید گفت: ما به دنبال پر کردن خلأ سیاسی عربی نیستیم. ما احساس میکنیم که جزئی از منطقه و امنیت آن هستیم. ما نمی توانیم فقط به گذشته توجه کنیم. ما گذشته تلخی با برخی از کشورهای عربی داشتیم. جنگی ویرانگر 8 ساله به ما تحمیل شد و همه از کشوری که به ما حمله کرد دفاع و حمایت کردند. ما گذشته را فراموش کردیم و آن را کنار گذاشته ایم. اما اوضاعی امروز شاهد آن هستیم که همه کشورها و دولتهای منطقه را تهدید می کند. این اوضاع فقط سوریه، عراق و یمن را تهدید نمی کند. این تهدیدات هیچ راه حل نظامی ندارد. شاید ما نیازمند برخورد نظامی با یک گروه کوچک باشیم اما مشکل گروههای تروریستی را فقط از طرق نظامی نمی توان حل کرد، ما باید مشکلاتی که موجب ایجاد این گروهها شدند را حل کنیم. مشکلات فکری، اقتصادی و سیاسی و عدم فرصت دادن به ملتها برای بیان نظراتشان. از سوی دیگر به احساسات مسلمانان در جهان ظلم می شود و این همان چیزی است که ما آن را اسلام هراسی می نامیم و مرکز این اسلام هراسی نیز آمرکیا و اروپا است و رژیم صهیونیستی این پدیده را به وجود آورده و آنها از آن سوء استفاده می کنند. متاسفانه ما متوجه این قضیه نشدیم. اینها موضوعاتی است که ما باید به آن توجه کنیم. موضوعاتی فوری. شما خطری که منطقه در صورت کنترل داعش بر یک پایتخت عربی و یا اسلامی با آن مواجه خواهد شد را درک می کنید. ین خطر وجود دارد، در سال گذشته احتمال می رفت که بغداد یا دمشق سقوط کند. شما می دانید که گروهی وجود دارد و ادعای برپایی خلافت اسلامی می کند و میخواهد بر یک پایتخت تاریخی برای برپایی این خلافت اسلامی تسلط یابد. این موضع بیشتر از ما دوستانمان را تهدید می کند. اما آنها این خطر را درکو به آن توجهی نمی کنند. به نظر ما راه حل نظامی چه از سوی روس یا دیگران راه حلی کوتاه مدت برای جلوگیری از خطر بزرگتر است. ما نباید در این مسئله توقف کنیم، بلکه باید به یک راه حل و فصل خوب و قطعی بر سر این مسائل با کشورهای همسایه برسیم.

ما در عراق و سوریه به دنبال ثبات و پایان اختلافات شیعه و اهل سنت هستیم
ظریف در پاسخ به سؤال السفیر درباره جنگ در سوریه و وجود گروههایی همچون داعش در این کشور گفت: ببنید احتمال دارد که اشتباه در هر مکانی صورت گیرد. این امر همانطور که شما را نگران میکند من را نیز نگران می کند. زیرا برخی از اشتباهات وجود دارد. ما نمی خواهیم در واقع از شیعه علیه سنت حمایت کنیم. برخی از گروههای شیعی تندرو هم وجود دارد مانند گروههای سنی تندرو. آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب نیز در این زمینه معتقدند که این شیعه انگلیسی و آن سنی آمریکایی خواهد بود. ما در عراق و سوریه به دنبال ثبات و پایان اختلافات شیعه و اهل سنت هستیم. عبدالله دوم پادشاه اردن در سال 2004 میلادی به آمریکا رفت و قبل از اینکه اختلافاتی بین شیعه و سنت به وجود آید اولین کسی بود که از هلال شیعی سخن گفت. بر این اساس نبرد بین اهل سنت و شیعه توسط سیاستمدارن در درجه اول ایجاد شد. این مسئله باعث میشود که ما درباره ماهیت این بازی پرس و جو کنیم. ورود جوامع مدنی در کشورهای عربی به این نبرد من را نگران می کند، وظیفه روشنفکران جهان عرب این است که این موضوع را تببین کنند.

در نهایت اندیشه بر شمشیر پیروز می شود
وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفتگو افزود: در نهایت اندیشه بر شمشیر پیروز می شود. هزینه هایی که آمریکایی ها برای کنترل بر افکار عمومی خرج میکنند بسیار سنگین است و این بهترین دلیل برای تاثیر افکار است. بر این اساس من معتقدم که ضرورت همکاری بین کشورهای منطقه از مقوله هایی است که ما باید همیشه آن را یادآور باشیم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا به کنفرانس عربی با کشورهای آمریکای لاتین در عربستان رفتید گفت نه اما آنها در وین بودند و من نیز آنجا بودم. به عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی سلام کردم و وی نیز به سلام من پاسخ گفت.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا به کنفرانس آینده وین می روید گفت احتمال دارد که من در این کنفرانس حضور نداشته باشم، چون همراه رئیس جمهمور باید به ایتالیا بروم، اما ممکن است یکی از همکاران من در این کنفرانس شرکت کند و ما این مسائل را جدی پیگیری میکنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از کنفرانس جدید وین انتظار نتیجه ای دارید گفت. نه فکر نمی کنم. مشکل این است که دوستان خطرات را درک نمی کنند.

ظریف در پاسخ به این سؤال که چه کسانی منظور شماست؟ روسها یا اعراب؟ گفت: عربستان و بویژه امارات. مصر و اردن تاحدی خطر را درک کردند اما عربستان و امارات هنوز درک نکرده اند.

موضع امارات در قبال یمن و سوریه اصلی ترین اختلاف بین ما و این کشور است

ظریف درپاسخ به این سؤال که چرا امارات این موضع را درقبال سوریه دارد گفت: نمی دانم. ما روابط گسترده ای با امارات دارم، اختلافات اصلی بین ما و امارات بر سر موضوع این کشور در قبال یمن و سوریه.

ظریف در پاسخ به این سؤال که از سفر به واتیکان، ایتالیا و فرانسه چه انتظاراتی دارد، گفت: مشورت سیاسی و روابط اقتصادی. اروپا به توسعه روابط اقتصادی با ایران علاقمند است و ما نیز به این موضوع علاقمندیم.

به کشورهای اروپایی دیگر هم خواهیم رفت
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا به کشورهای اروپایی دیگر برای سفر به این کشورها دعوتنامه دریافت کردید گفت: بله برخی از کشورهای اروپایی ما را دعوت کرده اند. ما از اینجا آغاز کردیم، زیرا پاپ فرنسیس مواضع قابل توجهی دارد و ما آن را قدر می نهیم و سفر اولمان را با دیدار با پاپ آغاز کردیم.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تروریسم در اروپا نتایج سیاست های غلط پاریس و لندن