حرفهای صریح زنگنه در باره همسایه های ایران و رسانه های بی اخلاق داخلی


به گزارش ساعت 24،زنگنه تصریح کرد ایران باید در پله  نخست کشورهای منطقه بایستد و توانایی و لیاقت رادارد که در یک دوره حداکثر۱۰ ساله به اینجا برسد اما این نیاز به فراهم شدن برخی مقدمات دارد. یکی از کارها این است که همه کسانی که در ایران زندگی می کنند جدای از اینکه به کدام طیف یا جناح سیاسی وابسته اند منافع ایران و منافع ملی را در کانون توجه قرار دهند .اما در حال حاضر برخی افراد و برخی رسانه ها از این قاعده عدول کرده و هر رفتاری را مخدوش جلوه می دهند . به طور مثال  قراردادهای نفت ایران که به تازگی تهیه و برای جذب سرمایه گذاران خارجی در یک همایش معرفی شده را به طور غیر منصفانه مخدوش نشان می دهند. این رسانه های بی اخلاق و دروغگو نمی خواهند میدانهای نفتی ایران از شرایط کم رونقی خارج شوند و جوری حرف می زنند که کسی نیاید تا نان آنها آجر نشود.   اینها کسانی هستند که در دولت گذشته قراردادهای نفتی عجیب بسته شده با شرکتهای چینی  را که ۳۰ درصد از درآمد نفت را در اختیار ایران قرار می داد و ۷۰ در صد در آمد میدان را در اختیار شرکت چینی می گذاشت را ندیدند چون دور از چشم همه بسته می شد .

وزیر نفت گفت اما همین گروه بد اخلاق به قراردادهای نفت ایراد می گیرند که چرا باید ۵۰ درصد درآمد حاصل از میدان نفت را در اختیار شرکت تولید کننده قرار دهیم. من می پرسم : آیا باید به سرمایه گذار خارجی پول بدهیم یانه؟ اگر پول ندهیم که آنها نمی آیند . شما جوری حرف می  زنید که انگار نمی خواهید به سرمایه گذار خارجی پولی پرداخت شود . خوب معلوم است که هدف از این حرفها بستن راه ورود سرمایه  گذاران به میدانهای نفتی قابل استخراج است و می خواهید آنها را به جاهای پرت بفرستید.به گزارش ساعت 24،زنگنه گفت به کار بردن اصطلاح خائن فقط در چند کشور خاص کاربرد دارد و سرچشمه دروغگویی در رسانه ها با هدف تحریف واقعیتها و نشان دادن چیزی به جای چیزدیگر یک کشور است  که همه آن رامی شناسیم . وی تاکید کرد من نمی گویم نقد منصفانه کنید یا نقد تخریبی نکنید یا نقد سازنده کنید ،من یک چیز می خواهم : دروغ ننویسید . دروغگویی به زیان منافع ایران تمام می شود و این جا باید خط قرمز همه باشد. من یا هر کس دیگری که به نمایندگی از ایران در خارج از ایران می رویم را نباید خائن بنامند.  این ادبیات که شرکتهای تاسیس شده نفتی با مشارکت شرکتهای خارجی گرگ زاده خواهند شد را فقط یک کشور تولید می کند و آنهایی که از این روش استفاده می کنند هوادار آن کشورند.

پس از تحریم

زنگنه افزود:ایرانیان برای رسیدن به جایی که امروز در آن قرار داریم و کشورها و سازمانهای بین المللی پذیرفته اند تحریم ها را لغو کنند سختی کشیده  و هزینه چشمگیری پرداخت کرده اند  اما عده ای می گویند اتفاقی نیفتاده است  و از این به بعد هم اتفاقی نمی افتد. اینها کسانی هستند که کاسبی شان به خطر افتاده است. در شرایط پس از تحریم که همه امور شفاف شود دیگر کسانی نمی توانند با پول رانتی اینقدر پورشه وارد کنند.پس از تحریم ما میدانیم با کدام کشور باید داد و ستد کنیم و می دانیم که نباید ۳۰ در صد پول بیشتر برای واردات بدهیم . پس از تحریم اختیار پولمان در دست خودمان قرار می گیرد و مجبور نخواهیم شد از هر کشوری ناگزیر کالا وارد کنیم. آنهایی که می دانند پس از تحریم نانشان آجر می شود می گویند پس از برجام اتفاقی نمی افتد.

وزیر نفت تاکید کرد اقتصاد ایران باید جلو برود و نفت در شرایط حاضر می تواند نقش پیشگام در جذب سرمایه را به خود اختصاص دهد . ایران علاوه بر نفت گاز دارد و می تواند صنایع پترو شیمی را توسعه دهد و ارزش تولیدات این بخش را به ۶۰ میلیارد در سال پس از تحریم برساند.  ارزش افزوده بیشتر در تولید داخل به معنای درونگرایی و صادرات محصولات با کیفیت به معنای برونگرایی است که در دستور کار قرار دارند.

 

بابک زنجانی

 زنگنه با گفتن اینکه هر وقت اسم یک متهم در حال محاکمه را می آورم تا دوهفته زیر فشار رسانه های بی اخلاق قرار دارم بدون اینکه از بابک زنجانی اسم ببرد گفت:فردی است که می گوید ۲۲ میلیارد دلار پول دارد و ۳ میلیارد دلار برایش پول خرد است . باید از او پرسید که پدر شما چه کاره بوده است که این ثروت را به شما داده است و گرنه این پول از کار عادی به دست نمی آید. باید کسی ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد که ۲۲ میلیارد دلار آن سود باشد البته او دروغ می گوید. حرف من این است که نباید شرایط گونه ای شود که چنین رانت هایی در نفت و حتی در جاهای دیگر پیدا شود. من نمی خواهم حرف سیاسی بزنم اما رسانه ها باید علیه شرایط پدیدار کننده این شرایط بنویسند . اگر رسانه ها در گردش اطلاعات در وضع خوبی باشند و آزادانه بنویسند فساد ریشه در جامعه نمی دواند. باید مبارزه برضد فساد از مسیر رسانه ها دنبال شود و شفاف سازی و روشن ساختن فضای فعالیتهای  اقتصادی  انجام شود تا شاهد نباشیم که رانت و فساد گسترده شود.

کشورهای همسایه

زنگنه در بخشی از سخنانش گفت : من عصبانی و غمگین می شوم وقتی می شنوم ایران با دبی مقایسه می شود. دبی جایی است که دارد برای خود تاریخ جعلی درست می کند اما ایران تاریخ بلندی دارد و همین یک عامل می تواند ایران را از همه کشورهای این چنینی جلو بیندازد.ایرانیان نباید در برابر این مردم چنین کشورهایی احساس حقارت کنند. این کشورهای همسایه ایران در جنوب خلیج فارس از شرایط جدید ایران می ترسند و از این ترس خواب به چشمهایشان نمی آید. ایران به آسانی می تواند از کشوری مثل ترکیه هم جلو بزند. ایران نفت دارد ،ایرانیان خارج از کشور ثروت فو ق العاده ای دارند که تمایل دارند به کشورشان بیاورند، ایران صدها هزار تحصیلکرده دارد و سرزمین پهناوری است . این عوامل اگر در مسیر درست قرار گیرند بدون تردید در مدت ۱۰ سال ایران قدرت اول منطقه خواهد شد.دیگران باید حسرت ایران آباد را بخورند. این اتفاق وقتی می افتد که ذهن ایرانیها در راه توسعه حرکت کند.


ویدیو مرتبط :
جنبش اینترنتی حضور آگاهانه اخبار انتخابات در رسانه های داخلی ایران و خارج از ایران 1