سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



داروهای تقلبی مرگبارند


سلامت نیوز:رئیس انجمن آترواسكلروز ایران گفت: تقلب در ساخت دارو یك روش سودجویانه و پرخطر است كه در بسیاری از مواقع به مرگ مصرف كننده این قبیل داروها منجر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر مسعود قاسمی در آستانه روز مبارزه با قاچاق دارو وداروهای تقلبی با تاكید بر اهمیت توجه به موضوع داروهای تقلبی درکشور افزود: این روزها داروهای تقلبی موضوع بسیار بزرگ و پیچیده ای در جهان به شمار می آیند كه نیازمند رسیدگی و توجه بسیار است. چراكه داروهای تقلبی با جان مردم بازی می كنند.

وی با اشاره به دسته بندی داروهای تقلبی تصریح كرد: دسته ای از داروها برای بیماران اهمیت حیاتی دارند. استفاده از داروی تقلبی و حتی داروی بی اثر بجای این داروها می تواند بیمار را در شرایط وخیمی قراردهد. اما دسته ای دیگر داروهای مصرفی هستند كه مصرف نوع تقلبی آنها در طولانی مدت باعث بروز عوارض ناشی از عدم مصرف دارو خواهد شد و سلامت بیمار را به خطر می اندازد. از میان این قبیل داروها می توان به داروهای چربی خون اشاره كرد.

قاسمی افزود: اما در مورد گروه دیگری از داروها كه جنبه دارویی آنها كمرنگ تر است مانند ویتامین ها و پمادها ممكن است بیمار حتی متوجه نشود كه از نمونه تقلبی استفاده می كند.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان كرد: شكل و جعبه داروهای تقلبی آنقدر شبیه نوع اصلی آن است كه بیمار را به اشتباه می اندازد. در واقع صنعت داروهای تقلبی در همه دنیا وجود دارد. برای مثال این صنعت در كشورهای آمریكای شمالی و اروپایی بسیار كمتر و در كشورهای جنگ زده مانند افغانستان و پاكستان بیشتر است. در كشور ما نیز با وجود مشكلاتی مانند تهیه مواد اولیه مطلوب و كمبود برخی از داروها به دلیل تحریم،‌ بازهم درزمینه داروهای حیاتی با مشكل چندانی مواجه نیستیم .

به گفته وی، در گذشته در زمینه داروهای حیاتی بسیار مشكل داشتیم اما امروزه با نظارتهای انجام شده تقلب در این داروها بسیار كم شده است. درحالیكه با افزایش آمار تقلب در داروهای بدن سازی و محصولات آرایشی بهداشتی مواجه هستیم. به همین دلیل هرچه سیستم نظارت بر تولید، بسته بندی و توزیع قوی تر باشد خطر كمتری بیمار را تهدید خواهد كرد.

قاسمی در پایان تاکید كرد: مردم و بیماران به هیچ عنوان داروهای مورد نیاز را از منابعی غیر از داروخانه تهیه نكنند. همچنین بهتر است داروهای خاص و حیاتی از داروخانه هایی تهیه شود كه حجم تبادل دارو در آنها زیاد است.

بررسی آخرین وضعیت داروهای تقلبی و قاچاق در ایران، همزمان با هفتمین همایش انجمن داروسازی بالینی ایران و با همکاری شرکت سانوفی و مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی، از پنجم تا هفتم خرداد ۹۵ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.


ویدیو مرتبط :
مکمل ها و داروهای تقلبی ورزشی