گزارش ریل ایندیپندنت نیوز: برای نابودی داعش باید عربستان را مهار کنیم


وب سایت ریل ایندیپندنت نیوز در گزارشی به نقش پررنگ عربستان در پرورش تفکر افراطی و تقویت گروه‌های تروریستی پرداخت.

به گزارش ؛ ریل ایندیپندنت نیوز در گزارشی از غفلت کشورهای غربی درمورد نقش عربستان در پرورش تفکر افراطی انتقاد کرد و نوشت: حوادث تروریستی مانند سرنگونی هواپیمای مسافربری روسیه، انفجار در بیروت و سلسله حملات پاریس موجب شد، کشورهای غربی برای نابودی داعش بر شدت حملات موشکی خود بیافزایند و بمب‌های بیشتری بر سر داعش در سوریه بریزند؛ اما آنها موضوع مهمتری را فراموش کرده‌اند و آن چگونگی گسترش ایدئولوژی افراط گرایی است.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: تا زمانیکه منبع اصلی اشاعه تفکر افراط گرایی به قوت خود پابرجاست، تروریست پروری همچنان ادامه دارد. وقتی تروریست‌ پروری وجود داشته باشد، هیچ پایانی بر حملات خشونت آمیز نمی‌توان متصور شد. 

زمانیکه به دنبال ریشه‌های پیدایش اسلام گرایی افراطی می‌رویم به گروهی مذهبی در عربستان می‌رسیم که وهابیون نام دارند. این گروه افراطی دشمن دیرینه‌ای شیعیان هستند و برای اشاعه نوعی از اسلام که ساخته و پرداخته آنها است تلاش می‌کنند. جای تاسف است که عربستان به عنوان یکی از متحدان قدیمی غرب به عامل تولید دردسر برای شرکای خود نیز تبدیل شده است.

فرقه وهابی نوعی تنفر از زن را گسترش می‌دهد، آنها را برده خود می‌داند و در موارد بسیاری مجازات سنگسار را برای زنان درنظر می‌گیرد. وهابیون رفتاری غیرانسانی با خبرنگاران دارند و هرکس مخالف دیدگاه و خواسته آنها گزارشی منتشر کند به ضربات شلاق محکوم می‌شود. عربستان از دهه 70 میلادی اقدام به صادرات تفکر وهابیت کرد و با صرف هزینه‌های چند میلیارد دلاری – به واسطه فروش نفت – ترویج دهندگان این فرقه مذهبی را به کشورهای مختلف اعزام کرد تا نوعی اسلام‌گرایی افراطی را پایه‌گذاری کند. شکل‌گیری گروه افراطی "حقانی" در افغانستان نمونه ای از این تلاش‌ها بود که حملات تروریستی بسیاری را علیه سربازان آمریکایی انجام دادند. 

عربستان از پناهجویان افغان در پاکستان استفاده ابزاری کرد و در میان آنها پسران نوجوانی را برگزید که تجربه‌ای از زندگی خانوادگی نداشتند. آنها را با تعالیم افراطی خود آموزش دادند و نوعی تنفر از غرب را در دل انها کاشتند. به این مردان جوان نحوه کار با اسلحه تعلیم داده شد. این افراد به نوعی پرورش داده شدند که همزمان در امور سکولار و فقه اسلامی کاملا بی‌سواد و ناآگاه بودند؛ اما کورکورانه از تعالیم تزریق شده به ذهنشان پیروی می‌کردند. عربستان حتی مبالغ زیادی را صرف ساخت مساجدی وهابی در کشورهای حوزه بالکان کرد و نتیجه آن بی‌ثباتی منطقه بود. 

به نظر می‌رسد نقش عربستان در وقوع حملات تروریستی پاریس بیش از انکه همه ما تصور می‌کنیم مستقیم و تاثیرگذار بوده است. اغلب تروریست‌های کشته و یا بازداشت شده مرتبط با این حملات از اهالی منطقه "مولنبک" بروکسل  بودند که عربستان در آن مدرسه‌ای وهابی تاسیس کرده بود. 

سایت ریل ایندیپندنت نیوز در پایان نوشت: متحدان ما در ریاض ضربات مهلکی بر امنیت غرب وارد کرده‌اند. با داشتن متحدانی مانند عربستان، غرب دیگر نیازی به دشمن ندارد. دلیل ادامه دوستی غرب با عربستان یک پاسخ ساده دارد و آن "نفت" است. ما تصمیم گرفتیم نفت مورد نیاز خود را از عربستان خریداری کنیم و در مقابل دولت شیعه ایران را مورد تحریم قرار دهیم. خرید نفت ارزان به قیمت ترویج تفکر اسلام گرایی افراطی وهابیون در آمریکا و اروپا تمام شد. بی‌فایده است اگر تمام وقت و انرژی خود را بر نابودی داعش در خاورمیانه صرف کنیم درحالیکه عربستان پول‌های نفت خود را برای جنگ با نیروهای شیعه در یمن، سوریه، پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه بالکان خرج می‌کند. عربستان هیزم به آتش افراط‌گرایی اضافه می‌کند و غرب با حمایت مالی و تسلیحاتی از آن، بر این آتش دامن می‌زند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
گزارش یورو نیوز درباره اعتیاد گسترده نیروهای داعش