پایان جمع آوری آلودگی کشتی MARC در بندر چابهار


مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کار جمع‌آوری آلودگی کشتی MARC در بندر چابهار با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، سیاوش رضوانی در نشستی که با محمد راستاد، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با هدف ممیزی و ارزیابی معاونت دریایی و بندری در چابهار برگزار شد، افزود: در بهمن ماه امسال بنا به اعلام گزارش تیم کارشناسان مقابله با آلودگی اداره کل بنادر و دریانوردی چابهار مبنی بر نشست مواد نفتی کشتی MARC (مارک) با مالکیت خارجی در محدوده اسکله شماره 5 شهید کلانتری و انتشار آن در محدود بندر بلافاصله تیم مقابله با آلودگی، به همراه تجهیزات پیش‌بینی شده برای مهار و مقابله با آلودگی در محل وقوع سانحه حضور پیدا کردند.

وی بیان کرد: پس از بازرسی ها و مصاحبه تیم مبارزه با آلودگی اداره کل بنادر و دریانوردی چابهار و جمع آوری مستندات و اظهارات کاپیتان کشتی، اشتباه فردی افسر اول و سر مهندس کشتی ثابت شد و میزان خسارت در مراجع قانونی در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: پس از ارزیابی زیست محیطی متوجه شدند 9 تن مواد آلوده از نوع مازوت در مساحت 60 هزار مترمربع توسط جریانات آب به سمت ساحل و اسکله در حال انتشار است که بلافاصله هماهنگی‌های لازم جهت عملیات مهار به صورت بوم اندازی، بومهای جاذب و اسکیمر موادهای نفتی، جمع آوری و اقدامات پاکسازی ساحل و مناطق صخره‌ای به مدت 12 ساعت انجام شد.

رضوانی افزود: با توجه به حساس بودن منطقه‌ای از لحاظ زیست محیطی با بهره گیری از شرکتهای وابسته به پارک فن آوری علمی و پژوهشی دانشگاه تهران با همکاری و مشاوره سازمانهای دریایی منطقه از قبیل شیلات، محیط زیست دریایی و مرکز تحقیقات شیلاتی، آبهای دور مورد بررسی قرار گرفت که نهایتآ ماده ژلاتینی با خاصیت نفت خواری و تجزیه کننده ذرات نفتی تولید و مورد استفاده قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی بررسی‌های میدانی و شواهد موجود در کمتر از یک ماه شاهد حلقه حیاتی شیلاتی و زیست محیطی که تحت تاثیر مواد نفتی نفتی قرار گرفته بودند، بوده‌ایم. هم اکنون با پاکسازی ساحل شاهد حیات انواع ماهیان و خرچنگ و خزه‌ها هستیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بندر زیبای چابهار