علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ردیف هفتم جدول مندلیف چطور با 4 عنصر کامل شد؟/همه چیز درباره اتفاق مهم شیمی


دانش > دانش‌های بنیادی - 4 عنصر در جدول تناوبی عناصر سرانجام جای و خانه ثابت خودشان را پیدا کردند تا دوره هفتم این جدول که به نام مندلیف مشهور است هم پر شود. آیا نوبت به ردیف‌های جدید می‌رسد؟

در حالی كه كشورهای مختلف درگیر جشن‌های سال نو میلادی بودند اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی موسوم به آیوپاك خبر مهمی را اعلام كرد. به صورت رسمی 4 عنصر توانستند خانه و جایگاه خود را در دوره 7 جدول تناوبی به دست آورند. تمام عنصرهای با عدد اتمی ۹۹ تا ۱۱۲ (که مابین اینشتینیم و کوپرنیسیم قرار دارند) و نیز دو عنصر فلروویوم و لیورموریوم، در طبیعت پدید نیامده‌اند، بلکه در آزمایشگاه ساخته شده‌اند. سپس آیوپاک آن‌ها را به طور رسمی پذیرفته‌است. اما عناصر خانه‌های ۱۱۳، ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸ هر چند در آزمایشگاه ساخته شده بودند اما تا پیش از این مورد تائید اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی قرار نگرفته بودند. اما حالا آیوپاك اعلام كرده كه یک تیم مشترک آمریکایی (آزمایشگاه ملی لاورنس لیوِر مور واقع در کالیفرنیا) و روسی (انستیتوی مشترک تحقیقات هسته ای واقع در دوبنا) عناصر ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸ را ساخته‌اند و به تائید این نهاد رسانده‌اند. همچنین عنصر ۱۱۳ هم توسط دانشمندان ژاپنی (موسسه تجامع تحقیقاتی ریکِن) ساخته شده و مورد تائید آیوپاك قرار گرفته است.

تا پیش از این ، جدول تناوبی ۱۱۸ عنصر داشت که ۱۱۴ عنصر به صورت رسمی از سوی اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی پذیرفته و نامگذاری شده‌ بودند اما 4 عنصر دیگر مورد تائید رسمی قرار نگرفته بودند. با این موفقیت حالا ردیف هفتم این جدول هم با این 4 عنصر به صورت رسمی كامل شده است. ۹۸ عنصر از مجموع ۱۱۸ عنصر در طبیعت یافت می‌شوند و از آن میان، ۸۴ مورد، عناصر پایدار یا دارای نیم‌عمر بیش از سن زمین هستند. در حالی که ۱۴ عنصر باقی‌مانده نیم‌عمر کوتاهی دارند یا به عبارت دیگر پرتوزا هستند. در حال حاضر، این عناصر تنها بر اثر انجام واکنش هسته‌ای در عناصر دیگر به وجود می‌آیند و فراوانی ناچیزی دارند.جدول تناوبی در سال 1869 توسط دیمیتری ایوانوویچ مندلیف شیمیدان و مخترع روس معرفی شد. در جدول تناوبی یا مندلیف عناصر شیمیایی بر اساس عدد اتمی خود در ردیف‌ها و ستون‌های جدول قرار می‌گیرند. عدد اتمی عبارت است از تعداد پروتون‌های موجود در هسته اتم. اولین عنصر جدول تناوبی هیدروژن با عدد اتمی 1 است که در هسته اتم آن یک پروتون وجود دارد. آخرین عنصر جدول تناوبی نیز عنصر تازه کشف شده 118 با نام موقت Ununoctium است که 118 پروتون در هسته آن قرار گرفته است.از چهار عنصری که کشف آن‌ها توسط اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی تایید شده نیمه عمر Uut یا اونونتریوم حدود 20 ثانیه، Uup یا اونونپنتیوم حدود 220 میلی ثانیه، Uus یا اونونسپتیوم حدود 330 روز، و نیمه عمر Uuo یا اونونوکتیوم حدود 89 صدم ثانیه است. نیمه عمر یک عنصر عبارت است از مدت زمان مورد نیاز برای از بین رفتن نیمی از ایزوتوپ رادیواکتیو آن عنصر.

هنوز روشن نیست که آیا عنصرهای تازه‌تر که در آینده شناسایی می‌شوند در ردیف هشتم (دورهٔ هشتم) جای می‌گیرند یا به کلی نظم جدول را به هم می‌ریزند. گلن سیبورگ بر این باور بود که دورهٔ هشتم جدول به گونه‌ای است که دو عنصر ۱۱۹ و ۱۲۰ از بلوک اس، ۱۸ عنصر از بلوک جدید جی و ۳۰ عنصر از بلوک‌های اف، دی و پی را دربر می‌گیرد. برخی فیزیکدانان معاصر مانند پکا پیکو به صورت نظری به این نتیجه رسیده‌اند که این عنصرهای تازه‌تر، از اصل آفبا که توضیح‌دهندهٔ چگونگی پُر شدن لایه‌های الکترونی است، پیروی نخواهند کرد. به این ترتیب با شناسایی عنصرهای تازه‌تر، ظاهر جدول تناوبی دچار دگرگونی خواهد شد.

5454


ویدیو مرتبط :
فراگیری جدول مندلیف در سه دقیقه