بزرگداشت استاد موسیقی نواحی در ارسباران


بزرگداشت استاد موسیقی نواحی در ارسبارانمهر/ مراسم بزرگداشت ۲ هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی ایران چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می شود.
مراسم نکوداشت سیدخیال یادگاری و سیدناصر یادگاری ۲ هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه گوران ساعت ۱۷ چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می شود. سخنرانی بهمن کاظمی و عبدالرضا مجدی، تنبور نوازی گروه موسیقی چریکه، هم‌نوازی تنبور با هنرمندی سیدسلمان حسینی و سید سیاوش یادگاری، تک‌نوازی تنبور سید آرش شهریاری و تک‌نوازی تنبورحیدر کاکی از جمله برنامه هایی است که در این مراسم برگزار می شود.
خانواده سادات یادگاری از خانواده های تاثیرگذار هنرمند در زمینه تنبور نوازی و کلام خوانی طی یک قرن گذشته در منطقه گوران بوده که در ده سیمانی در نزدیکی گهواره در دامنه کوه پنج سواره ساکن هستند.

مرحوم سیدفتاح معروف ترین تنبورنواز این منطقه بود که نزد بزرگترین استاد دوران خود استاد سرخاو تنبورنوازی را فراگرفت. مرحوم سید خیال و مرحوم سید ناصر یادگاری فرزندان سید فتاح، از تنبورنوازان به نام نیز از برجسته ترین شاگران ایشان بودند.

استاد سیدخیال یادگاری متولد سال ۱۳۱۳ یکی از آن کلامخوانان و تنبور نوازان بزرگ معاصر منطقه گوران کرمانشاه ۱۰۵ مقام موسیقی کشور را به ثبت رسانده است . وی از کودکی نزد پدر با جدیت فراوان فراگیری تنبور را آغاز کرد و از آنجا که نوازندگان تنبور در میان مردم جایگاه والایی داشتند با توجه به عشق و علاقه ایشان نسبت به تنبور و مقامهای باستانی آن، تمام مشکلات و سختی ها را به جان خرید و با تمرین و ممارست و شاگردی نزد پدر و حضور در مراسم و مجالس کلامخوانی تمام مقامهای تنبور را فرا گرفت. یادگاری به تدریج به عنوان استاد و صاحب نظر در حوزه موسیقی تنبور شناخته شد و در مراسم و جمخانه ها با تنبور نوازی و کلامخوانی وظیفه خود مبنی بر حفظ و اشاعه موسیقی تنبور را در حد کمال به انجام رساند.

سیدخیال با تنبورنوازی در هشتمین دوره جشواره موسیقی نواحی به عنوان یکی از پیشکسوتان موسیقی تنبور تجلیل شد وسرانجام پس از۸۱ سال زندگی روز سه شنبه ۲۰ بهمن‌ماه سال ۹۴ در زادگاهش دیده از جهان فرو بست.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
بزرگداشت استاد پورتراب در فرهنگسرای ارسباران قسمت سوم