سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



الف نوشت: راهکاری ساده برای کاهش وعده های غیرواقعی کاندیداها


الف نوشت: راهکاری ساده برای کاهش وعده های غیرواقعی کاندیداهاالف/ متن پیش رو در الف منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

ثبت تمامی وعده های نامزدهای انتخابات در سامانه های برخط، راهکاری بسیار کم هزینه و دقیق برای برطرف شدن مشکل دادن وعده های پوشالی و خارج از عرف و حیطه قانون توسط برخی از این نامزدها است.

یکی از موضوعاتی که معمولا در ماه های نزدیک به انتخابات به صورت جدی مورد توجه مردم و رسانه ها قرار میگیرد ، وعده های انتخاباتی نامزدهاست. واکنش رسانه ها به این موضوع عمدتا از جنس انتقاد از نامزدهای انتخاباتی برای دادن وعده های خارج از حدود وظایف و قوانین یا توصیه آنها به ارائه برنامه‌ها و وعده‌های منطقی و قابل پیگیری است. معمولا این رسانه ها با انتشار تعدادی از وعده‌های عجیب و حتی مضحک! برخی نامزدها مثل ساختن فرودگاه در یک شهرستان کوچک، یا تبدیل بخش به شهرستان و... بر اوضاع نامطلوب وعده‌های انتخاباتی و سطح پایین سواد این نامزدها تاکید می کنند.
با این وجود، متاسفانه هیچکدام از رسانه ها،راهکار قانونی برای تنظیم و چهارچوب بندی این وعده‌ها ارائه نمی دهند تا در انتخابات های بعدی شاهد این رفتارهایی که بعضا دور از شان ملت شریف ایران است، نباشیم.

در این یادداشت می خواهیم راهکاری بسیار کم هزینه و دقیق برای برطرف شدن مشکل دادن وعده های پوشالی و خارج از عرف و حیطه قانون توسط برخی نامزدهای انتخاباتی ارائه کنیم. راهکار پیشنهادی مبتنی بر اصل شفافیت بوده و برمبنای انتشار و ارائه عمومی وعده‌ها بنیان گذاشته شده است.

براساس این راهکار، بعد از تائید صلاحیت نامزدها، سامانه هایی برخط طراحی می شود تا تمام وعده های نامزد مورد نظر ثبت شود و در انظار عموم مردم و صاحب نظران قرار گیرد. در این صورت چون نامزد انتخاباتی می داند که وعده هایش علاوه بر عموم مردم، از نظر صاحبان فکر نیز بررسی خواهد شد، سعی می کند تا از دادن وعده های تو خالی و فراقانونی و خارج از حیطه وظایف خودداری نماید. علاوه بر این، به مرور نامزدهای انتخاباتی در ارائه برنامه های خود نیز با وسواس و دقت بالاتری عمل خواهند کرد زیرا این برنامه ها مورد ارزیابی دقیق مردم و نخبگان قرار خواهند گرفت و تاثیر مستقیمی بر آرای آنها خواهند داشت.

از سویی دیگر، مشکل تاریخی فراموشی وعده‌های داده شده توسط نامزدهای انتخابات هم حل خواهد شد. به این ترتیب، افکار عمومی می تواند اجرایی شدن تمام این وعده های ثبت شده در سامانه را بعد از برگزاری انتخابات و در فواصل زمانی ای که خود آن نامزد اعلام کرده بود از وی پیگیری کند. طبیعتا، درصورت عدم تحقق این وعده‌ها بدون دلیل منطقی، آن فرد و حتی حزب و گروه حامی وی در انتخابات آتی با مشکل جدی کاهش اقبال عمومی روبرو خواهد شد.بسیاری از کشورهای جهان در این زمینه تجربیات موفقی دارند. به عنوان مثال، در کشور مکزیک با ایجاد وب سایتی به آدرس comovamosnl.org وعده‌های نامزدهای انتخاباتی ثبت می شود.

*محمد رضا علیزاده

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: الف


ویدیو مرتبط :
پاورکیوب، راهکاری ساده