گوناگون/ 10 مکان فوق‌العاده ديدني اما ممنوعه


ايسنا/ زمين پر از راه‌هاي نرفته و شگفت‌آوري است که منتظر کشف‌شدن هستند و شرط اول براي پيمودن اين راه‌ها، داشتن روحيه ماجراجويانه است.
سايت «کجارو» با اين مقدمه نوشت: مکان‌هاي بسيار خاص، خطرناک و حفاظت‌شده زيادي براي ديدن وجود دارد که از انبوه آنها، ۱۰ مکان ممنوعه ديدني را با شما به اشتراک مي‌گذاريم:

۱. مقبره بزرگ آيز، ژاپن
اين مقبره در شهر اوجي تاچي ژاپن قرار دارد. اين مجموعه که از دو مقبره اصلي و ۱۲۵ مقبره فرعي تشکيل‌شده به الهه اماترسوا - اميکاني پيشکش شده است. محل بنا متعلق به قرن سوم است اما خود مقبره و بناها هر ۲۰ سال يک‌بار تخريب و بازسازي مي‌شود. اين کار نشأت‌گرفته از اعتقاد خاص شينتوها به مرگ و تجديد حيات است. آخرين بار در سال ۲۰۱۳ بناها بازسازي شدند. يکي از مقبره‌هاي اصلي متعلق به «آينه مقدس» (از دارايي‌هاي خانواده سلطنتي) است که ياتا نو کاگامي ناميده مي‌شود. بيرون از بنا جز سقف بعضي از مقبره‌ها و چند درخت چيزي پيدا نيست. دسترسي به اين مکان فقط براي کشيش اعظم و کشيش جزو خاندان سلطنتي مجاز است.

۲. آرمگاه کين شي هانگ، چين
آرامگاه اولين امپراتور چين، شي هانگ که سال ۲۱۰ قبل از ميلاد درگذشت، زير يک تپه در مرکز چين مدفون است. مجموعه مدفون شامل شبکه‌اي پيچيده از تونل‌هاي زيرزميني است اين تونل‌ها پر از وسايلي است که پادشاه در زندگي پس از مرگ به آنها احتياج دارد که شامل ارتش، خانواده، کارمندان، اسب، کارکنان و ... است که جملگي از جنس سفال هستند. اين مجموعه به ارتش سفالين معروف است. از زمان کشف اين مجموعه تاکنون ۲۰۰۰ سرباز سفالين منحصر به فرد يافت شده است. کارشناسان بر اين باورند که اين تعداد تا ۸۰۰۰ هم قابل افزايش است. دولت چين حفاري‌ها را به‌منظور احترام به سنت باستاني خاک‌سپاري ممنوع کرده است. هرچند همين مقدار از ارتش کشف‌شده در معرض ديد عموم قرار گرفته اما بيم آن مي‌رود که ارتش سفالين تا ابد کشف‌نشده باقي بماند.

۳. جزيره آتش‌فشاني هرد، استراليا
اين جزيره آتش‌فشاني لم‌يزرع خارج از قلمرو استراليا و در فاصله بين ماداگاسکار و قطب جنوب واقع‌ شده است. اين منطقه يکي از دور از دسترس‌ترين مناطق روي کره زمين است. ۹۵۳ کيلومتر مربع از مساحت جزيره را کوهستان پوشانده. اين جزيره ۹۳ يخچال طبيعي دارد و زيست‌بوم حيوانات مختلفي از جمله پنگوئن، خوک دريايي و پرندگان دريايي است. سال ۲۰۰۰ محققان دانشگاه هاوايي متوجه جريان گدازه ۲ کيلومتري شدند که از قسمت جنوب غرب قله ماسون سرچشمه گرفته است. اين رشته‌کوه آتش‌فشاني ۸۳۶ متري از سال ۲۰۰۰ به بعد همواره فعال بوده است. جدا از آتش‌فشان و خطرات مربوط به آن، آب‌وهواي اين جزيره به شدت ضعيف است. به علاوه از هرد تا نزديک‌ترين خشکي ۲ هفته با قايق فاصله است. تمام اين موارد در کنار هم اين جزيره را به يکي از دور از دسترس‌ترين و خطرناک‌ترين مکان‌هاي روي زمين تبديل کرده است.

۴. جزيره سنتينل شمالي، جزاير اندامان
اين جزيره کوچک و جنگلي واقع در خليج بنگال، به‌طور کامل با سواحل مرجاني احاطه‌ شده به‌طوري‌که نزديک‌شدن به آن با قايق سخت است. البته اين عدم دسترسي مانع اصلي ديدن اين جزيره نيست. اين جزيره متعلق به بومياني موسوم به سنتينلسزها است. اين قبيله جزو قبايلي است که با دنياي مدرن هيچ تماسي ندارند. سال ۲۰۰۸ دو ماهيگير که بر اثر انحراف مسير و تصادفي به اين جزيره رسيدند توسط بوميان کشته شدند. هلي‌کوپتر ارزيابي که در جريان سيل و سونامي بزرگ هند در سال ۲۰۰۴ بر فراز اين جزيره در حال پرواز بود، از طرف بوميان منطقه مورد اصابت سنگ و تيرکمان قرار گرفت.

۵. جزيره مارها، برزيل
Ilha da Queimada Grande که به «جزيره مارها» شناخته شده، در فاصله ۳۲ کيلومتري ساحل سائوپائولو در برزيل واقع است. اين جزيره محل زندگي يکي از گونه‌هاي کشنده مار به نام افعي طلايي است. زهر اين مار گوشت تن را آب مي‌کند. بيش از ۴۰۰۰ افعي طلايي در اين جزيره زندگي مي‌کنند؛ به‌طوري‌که در هر ۵ کيلومتر مربع، يک مار ديده مي‌شود. دولت برزيل بازديد از اين جزيره را براي عموم ممنوع کرده است جز سالي يک‌ب ار آن‌ هم براي دانشمنداني که روي مارها مطالعه مي‌کنند.

۶. غار لاسکوس، فرانسه
شگفت‌انگيزترين مکاني که نمي‌توانيد از آن ديدن کنيد. اين مجموعه از غارها که در شمال غربي فرانسه واقع‌ شده‌اند حاوي نقاشي‌هايي از دوران پارينه‌سنگي هستند. نقش و نگارهاي روي ديواره غار بيش از ۱۷۰۰۰ سال قدمت دارد و اکثرا از حيوانات عظيم‌الجثه‌اي‌ است که کاوش‌هاي فسيلي، حضور آنها در اين مناطق را تاييد کرده است. اين غار جزو ميراث فرهنگي جهاني است. با اين‌ حال غار از سال ۲۰۰۸ به بعد به‌طور کامل به علت شيوع قارچ‌ها بسته شد و فقط چند روز در ماه گروهي از محققان براي مطالعه نقاشي‌ها اجازه ورود به اين منطقه را دارند.

۷. پوگيلا، ايتاليا
اين جزيره کوچک بين ونيز و ليدو در شمال ايتاليا واقع‌ شده است. در طول عمر چندين ساله‌اش اين جزيره مکاني براي يک دژ نظامي، نقطه حمل و نقل، محل قرنطينه افراد مبتلا به طاعون خيارکي و در قرون اخير تيمارستان بوده است. سال ۱۹۶۸ تيمارستان بسته و جزيره قرنطينه شد و مدت‌هاست که به مکاني متروک تبديل‌ شده است. شايعات از سرگردان بودن روح قربانيان طاعون و دکترهاي تيمارستان در اين منطقه خبر مي‌دهد. دولت ايتاليا دسترسي به اين مکان را به مدت ۹۹ سال ممنوع کرده است. اميد مي‌رود که به زودي کسي دست به بازسازي جزيره بزند.

۸. آرشيو مخفي واتيکان، ايتاليا
ديوارها و زمين‌هاي واتيکان رازهايي در دل خود دارند؛ از رازهاي عظيم دربار پاپ گرفته تا اسناد تاريخي و ايالتي، دفتر حساب پاپ و ديگر اسناد دولتي که قدمت برخي از آنها به قرن هشتم بازمي‌گردد. در بين اين اسناد، نامه ميکل‌آنژ، نامه ملکه ماري قبل از اعدامش، نامه شاه هنري هشتم براي فسخ ازدواج و ... ديده مي‌شود. اين آرشيو کامل به طول بيش از ۸۴ کيلومتر قفسه و ۳۵۰۰۰ هزار مورد است که جزو املاک رسمي پاپ فعلي به‌حساب مي‌آيند. غير از تعداد انگشت‌شماري از کارکنان که مسئوليت مراقبت از اين اسناد را بر عهده‌ دارند، اجازه دسترسي محدود به اين اسناد فقط به محققان مؤسسات برتر و آن‌ هم طي فرآيندي سخت‌گيرانه اعطا مي‌شود.

۹. منطقه ۵۱، نوادا
يکي از مهم‌ترين مناطق ممنوعه، پايگاه نيروي هوايي ادوارز امريکا است که به منطقه ۵۱ مشهور است. تا مدت‌ها تصور مي‌شد که اين منطقه رازآميز محلي براي آزمايش هواپيماها و سلاح‌هاي جنگي است در حالي که شايعات چيز ديگري مي‌گويند. دولت امريکا در اين منطقه بقاياي فضاپيماها و سلاح‌هاي آدم فضايي‌ها از جمله فضاپيمايي که شايعه شده است در روزرول نيومکزيکو فرود آمده است را مورد مطالعه و آزمايش قرار مي‌دهد. با وجود اينکه اين منطقه يکي از محل‌هاي مورد علاقه توريست‌هاست، از آن به‌طور سخت‌گيرانه‌اي محافظت مي‌شود و دسترسي به آن فقط براي افسران ارشد امکان‌پذير است. مرز هوايي اين منطقه هم جزو مناطق ممنوعه است و شايعه شده است که از اين منطقه با سلاح‌هاي جنگي و ضد هوايي محافظت مي‌شود.

۱۰. بانک جهاني بذر، نروژ
بانک جهاني بذر در فاصله ۱۲۸۷ کيلومتري از قطب شمال، منطقه‌اي زيرزميني است که به اندازه ۱۲۲ کيلومتر در کوهستان فرو رفته است. اين بانک سال ۲۰۰۸ به طور رسمي فعاليت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون ۸۴۰ هزار نمونه از ۴ هزار گونه دانه موجود در سراسر جهان را در خود ذخيره دارد. هدف از احداث اين بانک تأمين نقطه اتکايي در برابر بحران‌هاي جهاني و منطقه‌اي است. عملکرد اين بانک دقيقا مشابه عملکرد گاوصندوق بانک است به اين صورت که به سازمان‌ها و دولت‌ها اجازه سپرده‌گذاري داده مي‌شود و تنها خود آنها به حسابشان دسترسي دارند. فضاي ۱۰۲۱ مترمربعي اين مکان با امکانات فوق‌العاده امنيتي محافظت مي‌شود و جز تعداد اندکي از کارکنان کسي به اين منطقه دسترسي ندارد.


ویدیو مرتبط :
10 مکان فوق سری و ممنوعه جهان-فوق العاده دیدنی