فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تماشاخانه سنگلج میزبان یک نمایش عروسکی می‌شود


به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، این نمایش عروسکی توسط سلما محسنی اردهالی و سینا ییلاق بیگی، زوج جوان تئاتری کارگردانی شده است و قرار است از هشتم فروردین میهمان تماشاخانه پنجاه ساله سنگلج شود. این زوج جوان ر گفتگو با خبرنگار فرهنگی درباره شکل گرفتن این نمایش گفتند: «در پی داشتن ایده‌های داستانی و اجرایی  و دغدغه‌ی فکری در زمینه‌ی تولید و اجرای یک نمایش قجری، به سراغ یکی از دوستان خود رفتیم که در زمینه‌ی قاجار مطالعاتی داشته‌اند و متونی موفق را نیز در این زمینه نوشته و به روی صحنه برده‌اند. از آنجایی که نویسنده، نخستین تجربه‌ی خود را در زمینه‌ی تئاتر عروسکی آغاز کرده بود، جلسات متعددی از زمستان سال گذشته به بحث و گفتگو پیرامون طرح و پلات و ایده‌های نمایشی گذشت و حاصل آن شد نمایشنامه‌ی «اندر حکایت ناکامی ببری خان در ولایت عهدی کاخی که شاهش  قرمز پوش بود ولی هیچکس نمی دانست!». آنچه در این نمایشنامه مدنظر قرار داده شده، اجرایی طنز از یک دوره‌ی تاریخی است که در نوعی برزخ قرار دارد، پیشرفت یا اضمحلال؟ از طرفی ذخایر ملی و مادی کشور بر باد رفت و از طرفی ذخایر معنوی و هنری بسیاری پدید آمد و نقاشی، شعر، مطبوعات، چاپ و نشر، عکس، موسیقی و هنرهای نمایشی رونق گرفت؛ و رسانه‌های جدیدی مانند دستگاه تلگراف و دوربین عکاسی و.... از غرب به کشور وارد شدند.»

این اثر که پیشتر در پانزدهمین جشنواره عروسکی تهران - مبارک روی صحنه رفته است در تلاش است مسائل اثر ناصری را از دید «ببری خان» گربه‌ی مشهور ناصرالدین شاه بازگو کند. ببری خان برای نوه‌اش ماجرای وارد شدن به کاخ شاه را تعریف می‌کند و در ادامه ماجرای وابستگی شاه به ببری خان، ارتباط ببری خان با کنسول انگلیس، کنسول روس، ملیجک، خود ناصرالدین شاه و زنان حرم‌سرا، از دید این گربه روایت می‌شود. ببری خان برخی وقایع و حوادث را پس و پیش و اشتباه روایت می‌کند (و به گمانش همین درست است!) و انجام برخی کارها را به نام خودش تمام می‌کند. وی عقیده دارد سعی داشته راه درست را به شاه و اطرافیانش نشان دهد اما آنها بوده‌اند که زبان وی را متوجه نشده‌اند و مملکت را به باد داده‌اند. در هر صورت ببری خان گربه‌ی ویژه‌ایست. زبان انسان‌ها را می‌فهمد و به گمانش انسان‌ها نیز زبان او را می‌فهمند و فقط برخی خود را به آن راه می‌زنند.

بازیگران و بازی‌دهندگان عبارتند از مریم آشوری، فهیمه باروتچی، علی باروتی، بهرام بهبهانی،هنگامه سازش، فرزانه عاقلی و محمدرضا مالکی. دیگر عوامل نمایش نیز دستیار کارگردان و طراح صحنه نیما مطلق، طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، طراح نور امیر ترحمی، طراح عروسک رفعت هاشمی سی‌سخت، مرضیه سرمشقی، طراح لباس فرزانه عاقلی، آهنگساز نیما حسین زاده هستند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گزارشی از نمایش جنایت و مکافات در تماشاخانه مسعودیه