علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



كارگاه بین المللی شبكه انتقال فناوری در تهران آغازبه كار كرد


به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، فن‌بازار ملی ایران كه به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در شبكه تبادل و انتقال فناوری كشورهای عضو گروه دی-هشت نیز فعالیت می‌كند، این كارگاه سه روزه را در قالب برنامه اجرایی سال 2016 در پارك فناوری پردیس برگزار می‌كند.
در مراسم آغازبه كار این كارگاه بین المللی، علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ابراز امیدواری برای پیشرف و ترقی كشورهای عضو به موجب برگزاری این كارگاه، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران هرگونه حمایتی را از اینگونه پیشرفت‌ها انجام می دهد.
وی بیان كرد: امیدوارم برگزاری این رویداد و رویدادهای مشابه منجر به افزایش دانش و تخصص كشورها در این زمینه شده و زمینه‌ساز انتقال و تبادل فناوری بین كشورهای اسلامی باشد.
بیرنگ خاطر اظهاركرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دبیرخانه این شبكه همواره از مناسبات و تعاملات فناورانه با كشورهای اسلامی استقبال كرده و حجم روابط خارجی و تعاملات اقتصادی و فناورانه ایران با كشورهای دیگر پس از توافق با كشورهای 1+5 به سرعت در حال افزایش است و كشورها و شركت‌های چند ملیتی بزرگی برای حضور در ایران و سرمایه گذاری در حوزه فناوری اعلام آمادگی كرده‌اند.
وی افزود: البته جمهوری اسلامی ایران در طول دوران تحریم نیز دست از كار نكشیده با جدیت و تلاش فراوان به توسعه علمی و فناوری خود پرداخته و دستاوردهای چشمگیری را در زمینه‌های مختلف فناوری بدست آورده است، دانشمندان و متخصصین ایران، در دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارك‌های علم و فناوری مشغول فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و توسعه فناوری هستند، برای مثال در حال حاضرجمهوری اسلامی ایران ، رتبه 7 را در حوزه نانو فناوری، و رتبه 21 در حوزه بیوتكنولوژی را داراست و سرعت رشد علمی ایران بسیار چشمگیر است.
به گفته معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، دولت ایران نیز برای تسریع ایجاد و رشد شركت‌های دانش‌بنیان، قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان را در سال 2013 اجرایی كرده است و در طول این چند سال، بیش از 2300 شركت دانش‌بنیان با بیش از 7000 محصول Hitech شناسایی شده است.
وی بیان كرد: كشور ما حمایت‌هایی از جمله معافیت مالیات برای 15سال، معافیت از پرداخت عوارض، امكان استقرار در داخل شهرها و اعطای تسهیلات مالی مختلف را در دستور كار خود قرار داده است. همچنین صندوقی با عنوان صندوق نوآوری و شكوفایی با بودجه‌ای بیش از 800 میلیون دلار ایجاد شده است و شركت‌ها می‌توانند برای تامین مالی پروژه‌های خود از منابع این صندوق تسهیلات دریافت كنند.
بیرنگ با اشاره به برنامه بعدی دولت برای حمایت از این شركت‌ها گفت: حمایت از راه‌اندازی و ساماندهی صندوق‌های VC ( خطرپذیر) است كه این موضوع با همكاری بورس در حال اجراست.
وی بیان كرد: در حال حاضر 32پارك فناوری و بیش از 300 مركز رشد در حال فعالیت هستند و از دوسال گذشته تاكنون، بیش از 15 شتابدهنده برای ایجاد و رشد استارتاپ‌ها ایجاد شده و همه این‌ها به شركت‌های دانش‌بنیان خصوصی خدمات ارائه می‌كنند و ما در حال تكمیل حلقه‌های زنجیره تجاری‌سازی هستیم و به امید خداوند، هدفگذاری دولت ایران پیاده‌سازی كامل نظام ملی نوآوری در كشور است.
معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ابراز امیدواری كرداین كارگاه، مفید باشد و زمینه ساز افزایش تبادلات فناوری بین كشورهای اسلامی باشد.

*** تسهیل فرایند تبادل و انتقال فناوری بین كشورهای عضو D-8
مهدی صفاری‌نیا رییس پارك فناوری پردیس معاونت علمی، ضمن تشكر از همكاری‌های خوب دبیرخانه دی هشت و دبیركل سازمان همكاری‌های اقتصادی هشت كشور اسلامی بیان كرد: حمایت نهادهای بین المللی در كشورهای اسلامی از تبادل و انتقال فناوری در بین كشورهای اسلامی، یك ضرورت دیگر است كه همكاری هایی با سازمان كنفرانس اسلامی، بانك توسعه اسلامی، مركز آموزش و تحقیقات اقتصادی اجتماعی و آماری كشورهای اسلامی (سسریك) و كمیته دائمی همكاری‌های علمی و فناوری سازمان كنفرانس اسلامی (COMSTECH) آغاز شده است و انتظار می‌رود مشاركت این نهادها در این همكاری ها افزایش یابد.
دبیر شبكه انتقال و تبادل فناوری كشورهای D-8 با اشاره به تأسیس این شبكه در سال 2013 در سومین اجلاس وزرای صنایع كشورهای عضو دی هشت در داكای بنگلادش، گفت: در اولین جلسه شورای عالی این شبكه كه با نمایندگان همه كشورها در ایران برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران (پارك فناوری پردیس) بعنوان دبیرخانه شبكه معرفی شد.
صفاری‌نیا افزود: دبیرخانه با همكاری كشورها، تاكنون 3 جلسه شورای عالی را برگزار كرده و پورتال شبكه را راه اندازی كرده است و با تلاش همكاران دبیرخانه، در سال 2016، كشورها برطبق برنامه سالیانه خود، فعالیت های مختلفی را در دستور كار خود قرار داده اند كه برگزاری این كارگاه آموزشی، یكی از برنامه های نماینده جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 است و امیدوارم بزودی شاهد فعالیت های پررنگ تر دیگر كشورهای عضو نیز باشیم.
رییس پارك فناوری پردیس معاونت علمی ادامه داد: دبیرخانه D-8 TTEN در ماه‌های گذشته آیین نامه جایزه بهترین انتقال فناوری را تصویب كرده است و از فوكال پوینتها درخواست كرده موارد برتر انتقال فناوری را به دبیرخانه اعلام كنند.این جایزه برای اولین بار در بین این 8 كشور تعریف شده و دور اول آن برای سال 2015 تعیین شده و بزودی اعطا خواهد شد.
صفاری‌نیا با ابراز خوشحالی از افتتاح كارگاه آموزشی بین المللی، گفت: این كارگاه توسط نماینده ج.ا.ایران در شبكه تبادل و انتقال فناوری 8 كشور اسلامی در حال توسعه (D-8 TTEN) با حمایت دبیرخانه شبكه و دبیرخانه دی هشت برگزار می شود.
رییس پارك فناوری پردیس معاونت علمی بیان كرد: امیدوارم روزی برسد كه كشورهای جامعه بزرگ اسلامی در دنیا، بتوانند نیازهای فناوری خود را از یكدیگر تأمین كرده و همكاری های علمی و فناوران بین كشورهای اسلامی روز به روز افزایش یابد و بار دیگر اسلام جایگاه اصلی خود را در توسعه علمی جهان بازیابد.
وی گفت: امیدوارم مطالب ارائه شده در این دوره به افزایش دانش شركت كنندگان كمك كند و زمینه را برای همكاری های فناورانه بین این كشورها بیش از پیش فراهم كند.
این كارگاه آموزشی با همكاری اساتید توانمند ایرانی و فرانسوی، نمایندگان كشورهای عضو شبكه و جمعی از متخصصین و فعالان عرصه سیاست‌گذاری علم و فناوری كشور از امروز آغاز و تا هشتم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
اعضای گروه D8 متشكل از كشورهای مسلمان درحال توسعه هستند و این گروه از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است كه به منظور ایجاد روابط مستحكم اقتصادی بین كشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این كشورها در بازارهای جهانی تشكیل شده است.
علمی (1)** 9340**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مذاکره تهران و توکیو برای انتقال فناوری ژاپنی به ایران