سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تداوم اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در هائیتی


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، تظاهرات خیابانی برنامه‌ریزی شده نیروهای اپوزیسیون هائیتی و مردم این کشور در اعتراض به نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری هائیتی که در 25 اکتبر سال جاری (3آبان) برگزار شد روز گذشته در «پوئرتو پرینسیپه» (پایتخت هائیتی) ادامه یافت.

معترضین طرفدار پیتیت دسالینس و حزب «لیگ جایگزین برای پیشرفت و رهایی هایئتی» ( لاپه) از روز چهارشنبه هفته گذشته به خیابان‌های پایتخت این کشور آمده‌اند و در این راستا سه حزب موسوم به «حزب حقیقت»، «رنمن هائیتی» و حزب «فانمی لاوالاس» با یکدیگر متحد شده‌اند.

گروه‌ها و احزاب گوناگون هائیتی در راستای شرکت در این مبارزه به یکدیگر روی خوش نشان داده و متحد شده‌اند و از «میشل مارتلی» رئیس جمهور هائیتی خواسته‌اند تا نسبت به تشکیل دولتی انتقالی اقدام کند.

همه احزاب هائیتی به اتفاق یکدیگر مخالفت خود با نتایج منتشر شده از سوی شورای موقت انتخاباتی این کشور درباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرده‌اند و معتقدند که در روند برگزاری انتخابات این کشور تقلب رخ داده است.

معترضین با پاره کردن پلاکاردهای «خونل مویس» کاندیدای احزاب اپوزیسیون هائیتی که بیشترین آرا را در انتخابات این کشور به دست آورده‌ است، خشم خود را به نتایج انتخابات این کشور نشان دادند و اعلام کردند که پیشتر خواستار برگزاری انتخاباتی آرام و احترام به آرای انتخاباتی مردم شده بودیم اما خواسته‌های ما اجابت نشدند.

علاوه بر این نمایندگی سازمان ملل در پایتخت این کشور ضمن ارائه بیانیه‌ای هرگونه تلاشی برای دستکاری آرا و تقلب در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تکذیب کرد.

طبق گزارش سازمان ملل ادعاهای مبنی بر تقلب در آرای انتخاباتی مردم ادعایی بی‌اساس است.

مقامات سازمان ملل از هائیتی در روند تحویل و بازیابی آرای مردم که در اسکورت نیروهای پلیس امنیتی هائیتی به محل شمارش آرا منتقل شدند، حمایت کرد.

طبق این بیانیه مقامات سازمان ملل در هیچ زمانی قادر به دسترسی به محتویات نوشته‌ها و آرای مهر و موم شده مردم نبوده‌اند و اظهار داشته‌اند که نقش آن‌ها در روند انتخاباتی این کشور محدود بود.

مردم هائیتی در 25 اکتبر برای انتخاب جانشین «میشل مارتلی» رئیس‌جمهور کنونی این کشور، 18 سناتور، 118 نماینده مجلس و 142 شهردار از بین کاندیداهای شرکت کننده به پای صندوق‌های رأی رفتند.

براساس گزارش ناظران بین‌المللی و مسئولان انتخابات عمومی هائیتی، این انتخابات بدون بروز مشکلی اساسی و با مشارکت اکثریت مردم این کشور برگزار شد؛ اما ساعاتی پس از برگزاری این انتخابات برخی احزاب و کاندیداهای اپوزیسیون از بی‌قانونی‌های صورت گرفته در روند انتخابات عمومی خبر دادند و حاکمیت کشور را به تقلب عظیم در این انتخابات متهم کردند.

اپوزیسیون هائیتی مدعی شده که برخی فعالان سیاسی در جریان انتخابات عمومی این کشور چند بار رأی داده‌اند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
پنج نکته درباره انتخابات ریاست جمهوری