سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



بهترین روش ها برای افزایش ارزش غذایی روغن زیتون


سلامت نیوز: وقتی بحث از روغن زیتون می شود یک چیز به ذهن می آید: سالم و البته فکری است کاملا درست و تحقیقات بسیاری تا به حال مزایای روغن زیتون برای سلامت را ثابت کرده اند. تحقیقات نشان داده مخصوصا روغن زیتون فوق بکر ( اکسترا ویرجین ) می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و پوکی استخوان کمک کند. جدای تمام این خوبی ها که برای روغن زیتون از آنها یاد می شود برخی نگرانی ها نیز اطراف این روغن سالم دیده می شود. در ادامه می خواهیم درباره این نگرانی ها صحبت کنیم و ببینیم که چگونه می توان بهترین استفاده را از این روغن کرد.

روغن زیتون تقلبی زیاد است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، اخیرا بازرسی ها نشان داده بیشتر روغن زیتون هایی که با نام فوق بکر ( اکسترا ویرجین ) فروخته می شوند در واقع اصل نیستند. اما این بدان معنی نیست که دیگر سمت چنین روغن هایی نروید. فقط هنگام خرید باید خوب حواستان را جمع کنید. برای مثال روغن زیتون فوق بکر ( اکسترا ویرجین ) ارزان قیمت نیست. پس اگر بطری آن بی کیفیت بود و قیمتش هم ناچیز باید شک کنید. در صورت ممکن باید اطمینان حاصل کنید که روغن تست های بهداشت را نیز گذرانده باشد.

چگونگی استفاده از روغن زیتون فوق بکر ( اکسترا ویرجین ) می تواند روی سلامتتان تاثیر بگذارد

تحقیقات نشان داده پختن سبزیجات در روغن زیتون می تواند باعث افزایش ارزش غذایی آنها شود. از طرفی روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان است و سطح آنتی اکسیدان غذا را افزایش می دهد و از طرف دیگر پخت و پز با این روغن قابلیت بدن در جذب آنتی اکسیدان از سبزیجات را نیز افزایش می دهد.با این حال بین متخصصان بحث است که اصلا باید روغن زیتون فوق بکر را حرارت داد یا خیر. بسیاری بر این عقیده هستند که نمی توان از این روغن در پخت و پز استفاده کرد چون نقطه دود ) درجه حرارتی که روغن در آن شروع به دود کردن می کند( پایینی دارد. اما از آنجا که نقطه دود روغن زیتون فوق بکر نزدیک به 400 درجه فارنهایت است، می توان آن را به راحتی برای سرخ کردن استفاده کرد.با این حال محققان می گویند حرارت دادن روغن زیتون زیر نقطه دود برای مدت طولانی باعث از بین رفتن برخی از خواص آن از جمله خاصیت ضد التهابی می شود. اما این تاثیر هم زیاد قوی نیست.

سن و مدت زمان روغن زیتون فوق بکر روی خواص آن تاثیر می گذارد

اخیرا از چند نفر که از این روغن استفاده می کردند پرسیدم چه مدت است که این بطری را داری؟ بیشتر آنها اصلا نمی دانستند چه مدت است اما همه آنها 6 ماه یا بیشتر داشتند از بطری روغن زیتون خود استفاده می کردند بدون اینکه بدانند این مدت برای نگهداری یک بطری روغن زیتون بسیار زیاد است. تازگی برای روغن زیتون فوق بکر بسیار مهم است. روغن زیتون فوق بکر بر اثر قرار گرفتن در معرض هوا، نور و حرارت ممکن است شروع به درهم شکستن کند. وقتی چنین اتفاقی می افتد ممکن است این روغن دیگر به جای مفید بودن برای بدنتان ضرر به همراه داشته باشد.سعی کنید همیشه روغن زیتونی استفاده کنید که به تازگی خریداری شده باشد، شیشه روغن زیتون نیز بهتر است رنگی باشد، چون نفوذ نور می تواند باعث اکسیداسیون شود. روغن تازه باید بویی میوه ای داشته باشد و روغن کهنه بوی ناگرفته دارد. روغن زیتون را در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید. سعی کنید در طول شش هفته روغن زیتون را کامل استفاده کنید و هیچ وقت پس از استفاده در پخت و پز دوباره از آن استفاده نکنید.


ویدیو مرتبط :
‫صنعت روغن زیتون چیدن از درخت تا روغن کشی آن‬‎