فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



علت اصلی برخی انحرافات در ایام فاطمیه/ ۲ نکته کلیدی خطبه فدکیه برای جهان اسلام


خبرگزاری فارس ـ آزاده لرستانی: فرهنگ همانند سپری برای حفظ مردم و جامعه است که می‌تواند از حوادث و مصائب مختلف در امان دارد، در جامعه اسلامی ما نیز که حب اهل بیت(ع) در میان تک تک افراد جامعه ریشه دوانده است، بها دادن به فرهنگ فاطمی و عمل به آن، خود به خود نشر و گسترش فرهنگ اسلامی را به همراه دارد که در ذیل آن فرهنگ ارزش‌های اسلامی و تلاش و مجاهدت برای حق و عدالت با الگوگیری از مکتب فاطمی در نهایت به رشد و شکوفایی می‌رسد، به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام محمود ریاضت یکی از خطبای شهر تهران در خبرگزاری فارس ترتیب داده‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

 

 

ما مرام حضرت زهرا(س) را بلد نیستیم که بخواهیم آن را احیا کنیم

*چگونه می‌توان در جامعه فرهنگ و مرام فاطمی را زنده کرد؟

-مرحوم آیت­‌الله حاج­ آقا محتبی تهرانی می­‌فرمودند اگر شیعه هیچ از روایات، خطبه و تفاسیر نداشت و در دست ما خطبه فدکیه بود، برای اخلاقیات، معارف و عبادات ما را کفایت می­‌کرد، اما این خطبه را ما بچه مذهبی هیأتی، یک پاراگرافش را بلد نیستیم. گاهی برایمان در عرصه حضرت زهرا(س) شبهه می­‌شود.

دو فراز عمده وجود دارد برای اینکه بخواهیم مرام فاطمی را هم در زندگی خودمان و هم در اجتماع­مان را احیا کنیم و هم در دنیا به عنوان الگوی معرفی کنیم، حضرت فاطمه(س) می­‌فرمایند: «وَطَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَإِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَةِ» این دو اصل را شما دقت کنید، اگر کسی مطیع ما است، شیعه ما است، پیرو ما است، این اطاعت از ما و مطیع ما بودند باعث می‌شود در همه چیز قانونمند شود، نظام و برنامه­‌ریزی داشته باشد، در امر شخصی­‌اش، خانوادگی­‌اش، امر سیاسی­‌اش و اقتصادی­‌اش منسجم عمل کند، در اینجا «مِلَّةِ» به معنای دین است؛ یعنی تمام کسانی که مسلمان هستند، باید به واسطه امامت و ولایت ما منسجم شوند، اما امروز خیلی­‌ها شعائر فاطمی را اقامه می­‌کنند، اما در جهت تفرقه این امت اسلامی حرکت می­‌کنند، اصلاً سکوت امیرالمؤمنین به خاطر چیست؟ به خاطر اینکه انسجام جامعه به هم نخورد، بعد خیلی عجیب است! حضرت فاطمه در این خطبه می­‌فرماید «طَاعَتَنَا» کسانی که مطیع ما هستند، «أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَةِ» شما را ایمنی می­‌بخشند از اینکه دچار تفرقه شوید.

مرام فاطمی یعنی گفت‌وگو، اصلاً شیعه اول سؤالش این بوده که چرا زدید؟ چرا کشته­‌اید؟ چرا آتش زدید؟

حالا یک عده می­‌آیند پرچم عزای فاطمه(س) را علم می­‌کنند، درست 180 درجه خلاف این فرمایش حضرت زهرا(س)، آن وقت ما می­‌گوییم چرا عرصه جهان اسلامی بیگانه است؟ چون ما با مرام حضرت زهرا(س) بیگانه هستیم، ما درباره حضرت زهرا(س) یک چادری خاکی بلد هستیم، یک صورت نیلی، یک پهلوی شکسته و یک بچه سقط شده، بیشتر از این نه! ما اصلاً مرام حضرت زهرا(س) را بلد نیستیم که بخواهیم آن را احیا کنیم، متأسفانه در شعائر حضرت زهرا(س) آن بخش عاطفه به تعبیر مقام معظم رهبری آن قدر غلیظ می­‌شود که اصلاً این دو بخش دیگر اصلاً مورد دقت قرار نمی­‌گیرد، حالا طبیعی است در فضای هیأت و جلسه جنبه عاطفه غلبه دارد، اما در عرصه رسانه باید جنبه «تفکر» غلبه پیدا کند.

کسانی که در بخش آیین و تفکر کار می­‌کنند، باید در ایام فاطمیه، مرام فاطمی را، منطق و تفکر فاطمی را توجه داشته باشند، آن هم خیلی مهم است، مرام حضرت زهرا(س) اگر بخواهد شناخته شود، در خطبه فدکیه بروز و ظهور دارد، در واقع یک ویژگی حضرت زهرا(س) دارد، این است که اهل گفت‌وگو است، پهلوی ایشان را شکستند، خانه­‌اش را آتش زده­‌اند و بچه‌اش سقط شده است، این فاجعه به وجود آمده، اما خودش پهلوی کسی را نشکسته است، سیلی به گوش کسی نزده و خانه کسی را هم آتش نزده است. فرمود: بانوان اطراف من را بگیرید، مسجد برویم و گفت‌وگو کنیم.

گفت‌وگو برای ما است، اصلاً مرام فاطمی یعنی گفت‌وگو، اصلاً شیعه اول سؤالش این بوده که چرا زدید؟ چرا کشته­‌اید؟ چرا آتش زدید؟ حالا دارند این را گردن شیعه می‌اندازند، خوشبختانه با همه هزینه­‌ای که داعش داشت، یک نقطه مثبتی بود و خدا یک پرده کنار زد که بگوید این طرف اهل منطق است، همیشه این طرف گفت‌وگو می­‌کرده، امام حسین(ع) 36 خطبه در کربلا دارد، یعنی گفت‌وگو برای ما است، منتها سر ما زده­‌اند و می­‌خواهند بگویند نه شما خشونت­‌گرا هستید، این کار را رسانه باید درست کند.

ماجرای خطبه و روضه یک دقیقه‌ای آیت‌الله فلسفی

*مهم‌ترین ویژگی حضرت زهرا(س) چیست؟

-منتها مهمترین ویژگی در کار حضرت زهرا(س) این است که ما معمولاً حرف می­‌زنیم و بعد عمل می­‌کنیم، اما حضرت زهرا(س) اولاً عمل و بعد بیان کرده است، خطبه فدکیه آن چیزی است که حضرت زهرا(س)­ در طول عمر کوتاهش عمل کرده است، یعنی حضرت زهرا(س) در 18 سال عمرش از زمانی که ازدواج کرده و به عرصه آمده، عمل کرده و بعد در خطبه فدکیه بیان کرده است.

 

 

پس مرام فاطمی چیست؟ این است که من قبل از اینکه حرف بزنم باید عمل کنم، اگر می­‌خواهم حرف بزنم، باید حرفی بزنم که به آن عمل کرده باشم، لذا شما می­‌بینید که حضرت زهرا(س) نظام جامعه را به هم نمی­‌ریزد، یعنی نمی­‌آید شورش کند، با اینکه مخالف اتفاقی است که افتاده، اما کف خیابان نمی­‌آورد، کف خیابان چه کسانی می­‌آورند؟! آن‌ها می­‌آورند، چه کسانی آتش می‌­زنند؟ آن‌ها آتش می­‌زنند. چه کسانی خشونت می­‌کنند؟ آن‌ها اِعمال می­‌کنند، منتها برعکس شده و گردن ما افتاده است.

اگر ما بخواهیم مرام حضرت زهرا(س) را احیا کنیم باید اول این مرام شناخته شود و تبیین شود

این به خاطر اینکه مرام فاطمی درست پژوهش نشده است. شما سرچ کنید ببینید ما چند تا پایان­‌نامه در بچه مذهبی­‌ها، کسانی که کارهای مذهبی و تاریخ اسلامی می­‌کنند، چند تا تز دانشگاهی، چند تا پژوهش با محوریت خطبه فدکیه انجام شده است؟ از شما سؤال کنند دو تا شرح از خطبه فدکیه نام ببرید؟! خدا رحمت کند حاج­­ آقا مجتبی را دو تا فاطمیه پشت سر هم، این خطبه را شرح کرد و بیرون آمده است.

دو نکته کلیدی خطبه فدکیه برای جهان اسلام

بالاخره اگر ما بخواهیم مرام حضرت زهرا(س) را احیا کنیم که شعائر فاطمی منجر به احیای مرام فاطمی شود، باید اول این مرام شناخته شود و تبیین شود، اینکه مقام معظم رهبری می­‌فرمایند، چند سال دیگر باید سبک ما عوض شود، یعنی چه؟ ما سبک­­مان با آن چیزی که می­‌گوییم مطابق نیست، ما می­‌گوییم اللَهُمَ اجعَل مَحیاىَ محیا محمدٍ و آل محَمَد، ولی مرام ما آن نیست، این سبک باید عوض شود، به قول امروزی­‌ها باید فرهنگ­سازی شود، بسترسازی شود، این وظیفه شما است.

بخش کوچکی از آن به عنوان اهل منبر وظیفه ما است، گفتم فضایی که ما منبر می­‌رویم، آن بخش عاطفه غلبه دارد، درست است که ما باید محتوا، آن تفکر، آن منطق را ارائه دهیم، ولی خیلی نمی­‌توانیم آن را برجسته کنیم. ما در 20، 30 دقیقه باید سخنرانی کنیم، هم باید مسأله شرعی بگوییم، هم باید روایت بگوییم، هم باید روضه بخوانیم، البته اگر آن هم درست انجام شود خیلی خوب است، به آقای فلسفی گفتند: شما می­‌توانی 1 دقیقه بالای منبر بروی، هم مسأله شرعی بگویی، هم آیه قرآن بخوانی و هم روضه بخوانی، گفت: «بله! بسم­ الله­­ الرحمن­ الرحیم «مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی» آب بر دو قسم مطلق و مضاف، با مضافش می‌­شود وضو گرفت، با مطلقش نمی­‌شود، خدا هم در قرآن می­­‌فرماید: حیات مایه اصلی­‌اش آب است، این آب را هم در کربلا از امام حسین دریغ کردند. والسلام علیکم و رحمة الله»، این شد مسأله شرعی، تفسیر و روضه، حالا ما مانند آقای فلسفی یک دقیقه نمی­‌توانیم پای منبر برویم و آن را جمع کنیم.

اگر این تفکر و منطق و مرام پررنگ کنیم، دیگر به ما نمی­‌گویند شما در طول سال مدام دارید روضه می­‌خوانید. چون ما از حضرت زهرا(س)، فقط گریه حضرت زهرا(س) را برای مردم گفتیم، همین دو خط از خطبه فدکیه من گفتم، شما می­‌توانید جلوی خیلی از انحرافات را بگیرید، اگر درست تبیین شود که «وَطَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَإِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَةِ» 6 تا کلمه است، نمی­‌توانید با مخالفت با مرام فاطمی، با شعائر فاطمی حرکت کنید، بزرگترین نمود تولی و تبری است، هر گروه شما یک اتاق فکر پژوهشی نیاز دارد، مثلاً گروه آیین و اندیشه یک اتاق فکر پژوهشی نیاز دارد، اگر از من سخنران یک سخنرانی در ایام فاطمیه می­‌گیرید، باید یک کار پژوهشی باشد، نه چیزهایی که من می­‌گویم و همه هم شنیدند، شما به عنوان یک مطلب بزنید.

امروز یک خطری ما را تهدید می­‌کند و آن خطر ایسم­‌هاست، جوانان را ایسم می­‌کنند، می­‌گویند خدا کیست، انسان خودش خدا است، دارند روی این خیلی کار می­‌کنند و خیلی از جوانان و مذهبیون را به سمت خود برده­‌اند، وظیفه من روحانی، وظیفه شما اهل رسانه در این عرصه خیلی سنگین است و ما می­‌توانیم با همه این جریانات انحرافی در عرصه اخلاقیات در عرصه ولایت اهل­ بیت(ع) مقابله کنیم، به شرط اینکه بتوانیم مرام اهل بیت(ع) را احیا کنیم، برای اینکه مرام اهل بیت(ع) احیا شود، باید مرام حضرت زهرا(س) احیا شود، چون امام زمان(عج) فرمودند: «و فِی ابْنَةَ رَسُول الله(ص) لی أُسْوَةُ حَسَنَةً» الگو و مرام من مرام مادرم است، یعنی اگر شما می­‌خواهید الگوی جهانی حکومت مهدوی را بیان کنید، باید مرام حضرت زهرا(س) را بیان کنید، چون امام زمان(عج) فرمود: من هر کاری کنم، الگو گرفته از مادرم حضرت زهراست، یعنی مرام من و روش من در حکومت روش حضرت زهراست. پس مرام و تفکر، تفکر فاطمی است.

علت اصلی انحراف در ایام فاطمیه

*در ایام فاطمیه انحرافات در عزاداری­‌ها زیاد است، چگونه می­‌شود با این انحرافات مقابله کرد؟

-اگر شاخصه تفکر شیعی تبیین و عملیاتی شود، جلوی همه انحرافات گرفته می­‌شود، ما یک مشکلی داریم، بخش­‌هایی از تفکر شیعی اصلاً تبیین نشده است، یعنی بروز نشده است، حتی کسانی که مانند بنده سمت سخنران دارند یا مبلغ هستند، خیلی کار عمیق پژوهشی روی این قصه نکرده­‌اند، یک کسی مانند مرحوم امام(ره) چون روی این قصه کار کرده بود و این تفکر را شناخته بود و سال­‌های سال هم تبیین کرده بود و بعد هم عملیاتی­‌اش کرد، منتها بعد از امام به قول امروزی­‌ها نیروی پدافندی قصه که این را ادامه دهد و حفظ کند، به نظر می­‌رسد در آن خلاء ایجاد شده است.

ما باید از این جلسات حضرت زهرا(س) یک خروجی داشته باشیم و آن خروجی هم باید عملیاتی شدن تفکر حضرت زهرا(س) باشد

بالاخره علما، روحانیون و مذهبی­‌ها خصوصاً هیأتی­‌ها باید دارای اتاق فکر برای آن باشند، ما باید از این جلسات حضرت زهرا(س) یک خروجی داشته باشیم و آن خروجی هم باید عملیاتی شدن تفکر حضرت زهرا(س) باشد، ولی این خلاء اکنون وجود دارد و اگر برای این خلاء فکری نشود، آن انحرافات روز به روز بیشتر می­‌شود، به نظر من فهم و درک تفکر شیعی که حالا نقطه برجسته آن خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) است و در سیره عملی حضرت زهرا(س) و بقیه اهل بیت(ع) خودش را نشان می­‌دهد، ما از این غافل هستیم، متأسفانه با اهل بیت(ع) فقط از زاویه احساس و عاطفه برخورد می­‌کنیم.

 

 

شاید علت اصلی انحرافی که دارد در بعضی از جلسات ایجاد می‌­شود، به این جهت است که آن تفکر شیعی را درست نشناختیم، یک تغییر نقش هم برای صاحبان این تفکر ایجاد کردیم، در میان مردم و عوام که می­‌رویم، اهل­ بیت(ع) را کسانی می­‌دانند که مثلاً گره باز می­‌کنند و مشکل حل می­‌کنند، در صورتی که اصلاً ما در تفکر شیعی وظیفه امام، مریض شفا دادن نیست، حاجت دادن نیست، گره باز کردن نیست. الان غالب مردم این طور هستند، یعنی برای گرفتن حاجت­شان جلسه می‌روند، حالا مثلاً یک مقدار افق دیدشان بالاتر است، در حالی که اصلاً نقش اهل ­بیت(ع) به عنوان ائمه شیعه هدایت است، یعنی راه و مسیر ما را مشخص کنند که در چه مسیری گام برداریم، راه­مان برای حرکت چه باشد و در این راه چگونه حرکت کنیم؟ چون متاسفانه بعضی­ها راه را اشتباه می­‌روند، ولی بعضی­‌ها در راه هستند، ولی در این مسیر اشتباه راه می‌روند که عامل انحراف همین است، یا راه را نمی­‌شناسند یا اگر راه را شناختند، در راه هستند، درست در این مسیر، راه نمی­‌روند، یعنی ابزار و وسیله­‌ای که برای راه رفتن انتخاب کردند، درست نیست.

*علت این بیراهه رفتن چیست؟

-این هم به خاطر این است که ما یک تغییر نقش ایجاد کرده­‌ایم، متأسفانه رسانه­‌های فرهنگی ما هم به این دامن می­‌زنند، شما در عرصه رسانه صداوسیما می­‌بینید در ایام شهادت و ولادت اهل­ بیت(ع) مدام تأکید دارند که پیامک زده­‌اند دعا کنید ما مریض داریم، ما گرفتاریم، ما مشکل داریم، بله! دعا یکی بخشی از آن است، اهل­ بیت(ع) کرامت دارند، درست است وظیفه‌شان نیست که مریض شفاء دهند، ولی مریض هم شفا می‌‌دهند، مثلاً گره­‌گشایی هم می­‌کنند، ولی اینکه ما بیاییم نقش اصلی اهل­ بیت(ع) را این قرار دهیم، این از آن نقش اصلی که هدایت است، غافل می‌­شویم، بنابراین می­‌بینیم که در این نقشی که ما ایفا کرده­‌ایم ما در خانه اهل­ بیت(ع) می‌رویم، می­‌گوییم ما چه می‌‌‌خواهیم، در حالی که ما باید در خانه  اهل­ بیت(ع) برویم و ببینیم آن‌ها از ما چه می­‌خواهند، یعنی الان درست 180 درجه به خاطر آنکه آن تفکر درست تبیین نشده است، ما فاصله داریم و این فاصله داشتن باعث این انحرافات می­‌شود.

رابطه شیعه لندنی و دشمنان حضرت زهرا(س)

*تشیع لندنی در این ایام فاطمیه به ایجاد دهه‌های زیاد اقدام کرده است و در تریبون‌های خود به تفرقه میان شیعه و اهل سنت دامن می‌زد، برای مقابله و آگاهی بخشی به جامعه راهکار عملی شما چیست؟

-اگر آن تفکر شیعی تبیین شود، این گروه‌­هایی که دارند از جاهای دیگر خط می­‌گیرند که مخالف اهل­ بیت(ع) هستند و اگرچه ظاهرش تابلوی اهل­ بیت(ع) است، ولی درست 180 درجه برخلاف مسیری که اهل بیت(ع) می­‌خواهند، حرکت می‌کنند، شما می­‌بینید امروز کسانی که تحت عنوان «شیعه لندنی» مطرح هستند، در جهت اهداف دشمن حضرت زهرا(س) حرکت می­‌کنند، خب! اهداف دشمن حضرت زهرا(س) چیست؟ تفرقه بین امت اسلامی است، حالا اگر ما آمدیم با شعار حضرت زهرا(س) تفرقه ایجاد کردیم، این خلاف هدف و شعار حضرت زهرا(س) است.

اگر ما آمدیم با شعار حضرت زهرا(س) تفرقه ایجاد کردیم، این خلاف هدف و شعار حضرت زهرا(س) است

حتی ما خودمان نسبت به کسانی که این جنایت را در مورد حضرت زهرا(س) مرتکب شده­‌اند، معتقدیم آنها جامعه اسلامی را از وحدت انداختند، چون پیامبر اکرم(ص) در غدیر حول حضرت امیرالمؤمنین(ع) اتحاد ایجاد کرد، یعنی همه به نفع شیعه و سنی با حضرت امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند، حتی کسانی که بعد از پیغمبر(ص) آن بساط را راه انداختند، در غدیر با امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند، یعنی در واقع وحدتی که حول محور ولایت ایجاد شده بود را شکستند. اصلاً اعتراض حضرت زهرا(س) این بود که شما چرا جامعه را دچار دودستگی و تفرقه کرده­‌اید؟ بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) آن‌ها اتحادی را که ایجاد شده بود را به هم زدند، با آن حرکت­‌هایی که نسبت به اهل­ بیت(ع) و خانه حضرت زهرا(س) انجام دادند.

حالا حضرت زهرا(س) که خودش کشته و شهید تفرقه است؛ یعنی به خاطر ایجاد تفرقه­‌ای که بعد از آن اتحادی که پیغمبر(ص) در غدیر ایجاد کرده بود، حالا آیا می­‌شود به نام حضرت زهرا(س)، این پرچم را بلند کرد و ایجاد تفرقه کرد؟! این حرکت درست در جهت اهداف آن کسانی است که 1400 سال پیش آن قضایا را در مدینه به وجود آوردند، چون اصلاً حرکتشان مخالفت با نص صریح فرمایش خود حضرت زهرا(س) است که «وِلایتُنا اَماناً لِلفرقه»؛ یعنی هر جا ما تفرقه می‌‌بینیم بگوییم اینجا اصلاً فاطمی نیست و با اهداف فاطمی فاصله دارد.

حالا بنی ­عباس هم با ایجاد ده­ه‌های مختلف یا با شعائر حسینی حکومت را از بنی­ امیه گرفتند، ولی بعداً انحراف ایجاد کردند، چون حالا آنها قصدشان حکومت، مطامع دنیوی و مادی بود، ما امروز باید حواسمان جمع باشد که یک وقت پرچمی که پرچم مشکی امام حسین(ع) است را بلند کرده‌اند، این پرچم توسط بنی­ عباس بلند نشده باشد، درست است که ما با بنی­ امیه مشکل داریم، ولی این به معنای این نیست که چون با بنی­ امیه مشکل داریم، زیر پرچم بنی­ عباس می‌توانیم سینه بزنیم، چون به همان اندازه که بنی­ امیه انحراف دارد، بنی­ عباس هم انحراف دارد.

لذا ما باید به تعبیر مقام معظم رهبری آن بصیرت لازم را داشته باشیم، آن قدرت تجزیه و تحلیل استنتاج را داشته باشیم که این پرچمی که امروز به نام حضرت زهرا(س) به عنوان شعائر فاطمی بلند شده است، آیا واقعاً در راه هدف فاطمی حرکت می­‌کند یا ضد هدف فاطمی حرکت می­‌کند؟ من فکر می­‌کنم در عرصه رسانه اگر این تبیین شود با استناد به فرمایش خود حضرت زهرا(س)، آن وقت آنهایی که در راستای اهداف دشمنان حضرت زهرا حرکت می­‌کنند، ولو در پرچم حضرت زهرا(س)، موفق نخواهند شد؛ یعنی جذبی که الان در هیأت‌ها می‌بینیم و جذب جوانان توسط آنها صورت می­‌گیرد، به خاطر این است که در محافل ما تبیین نشده است.

وقتی حضرت زهرا(س) به هوش آمدند چه گفتند/چرا ام‌ابیها رفتار اعتراضی نشان دادند

*خب! در روایات داریم که حضرت زهرا(س) روزهای آخر به اصرار امام علی(ع) حضور آن دو نفر را در منزلشان قبول کردند، ولی رویشان را از آنها برگردانند، این با صحبت‌های شما منافات ندارد؟!

-عیب ندارد روی برگرداندند، برای چه روی­­گردان بودند؟ علت رویگردانی این بود که این دو نفر باعث تفرقه در جامعه شدند، برای چه حضرت زهرا(س) از اینها روی برگرداندند؟ مگر با اینها دعوای شخصی داشتند؟ بلکه به خاطر عملی که آنها انجام دادند و منجر به آن فجایع شد و در نهایت منجر به ایجاد تفرقه میان مسلمانان شد، آنها اتحادی که حول محور ولایت، پیغمبر(ص) ایجاد کرده بود با آن عمل­شان شکستند، حضرت زهرا(س) به خاطر اینکه اینها خلاف مرام پیغمبر(ص) عمل کردند، روی­شان را به دیوار برگرداندند، وگرنه بحث پدرکشتگی نبود.

عمده فرمایش حضرت زهرا(س) این است که شما با این کاری که کردید، جامعه اسلامی را دچار تشتت کردید

استدلال ما هم این است که وقتی حضرت زهرا(س) به حضرت علی(ع) می­‌گویند انتقام ما را نمی­‌گیری یا حق ما را نمی‌گیری، وقتی حضرت علی(ع) بلند شدند و شمشیر را برداشتند تا بیرون بیایند، صدای موذن بلند شد: «الله­ اکبر»، حضرت علی(ع) فرمود: فاطمه جان! می­‌خواهی الله­ اکبر بماند؟ فاطمه­ زهرا(س) گفت: همه حرف‌ها سر این است که این بماند، ما که چیزی برای خودمان نمی­‌خواهیم، ما اگر می­‌گوییم این حق ماست، به خاطر اینکه این حق را خدا و قرآن به ما داده است، ما این حق را برای خودمان قائل نیستیم و امت اسلامی هم روی این وحدت داشت، یعنی روی پذیرفتن حرف خدا که ولی­ امیرالمؤمنین(ع) است، امت اسلامی اتحاد داشت، آنها این اتحاد را شکستند.

 

 

پس اگر حضرت زهرا(س) روی خودشان را برگرداند، به خاطر دعوای شخصی نبود، به خاطر حفظ اسلام بود و آنچه که اسلام می­‌خواست. عمده فرمایش حضرت زهرا(س) این است که شما با این کاری که کردید، جامعه اسلامی را دچار تشتت کردید، این تشتتی که بین جامعه اسلامی ایجاد شد، باعث شد حضرت زهرا(س) اعتراض کند، پایه تشتت با غصب خلافت گذاشته شد، با غصب خلافت حضرت امیرالمؤمنین(ع)! بنابراین شما می­‌بینید ذاکرین گاهی وقت­‌ها در مداحی­‌هایشان می­‌خوانند که وقتی حضرت زهرا(س) به هوش آمد، نگفتند پهلویم، سینه­‌ام، بچه­‌ام، گفتند: علی را کجا بردند؟ چون عامل وحدت را اینها داشتند از بین می­‌بردند، پیامبر اکرم(ص) جامعه اسلامی را حول ولایت متحد کرده بودند، اینها با این عملی که انجام دادند اتحاد را به هم زدند.

شاخص اصلی در فرهنگ فاطمیه «اخلاق» است

*با توجه به سابقه تبلغی‌تان بفرمایید فرهنگ فاطمی چه شاخصی دارد و جامعه کنونی ما در کدام زمینه‌ها ضعف و کمبود دارد؟

-من فکر می­‌کنم فرهنگ فاطمی همان تجلی فرهنگ اسلامی است که اسلام دارای سه بخش «اعتقادات»، «عبادات» و «اخلاقیات» است و آنکه حرف اول را در اسلام می­‌زند، اخلاقیات است، یعنی از کجا معلوم می­‌شود آقای ریاضت به خدا اعتقاد دارد و اصول دین را قبول دارد؟ زمانی که بحث دروغ پیش می­‌آید، آقای ریاضت صداقت دارد و دروغ نمی­‌گوید، این در بحث اخلاق می­‌رود، اخلاق نشان می­‌دهد که من به خدا اعتقاد دارم یا نه، وگرنه «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیّاً وَلِیُّ اللَّهِ» را همه می­‌گویند، کجا معلوم می­‌شود آقای ریاضت «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیّاً وَلِیُّ اللَّهِ» را قبول دارد؟ زمانی که در خانه با همسرش صحبت می‌کند، زمانی که در اجتماع با مردم معاشرت می­‌کند، از کجا معلوم است نمازی که آقای ریاضت می­‌خواند نماز است؟- وگرنه این نماز را امروز گروه­‌های تکفیری هم می­‌خوانند؟- از کجا معلوم است عبادت آقای ریاضت عبادت است؟ زمانی که  منجر به عبد شدن آقای ریاضت می­‌شود، از کجا معلوم می­‌شود آقای ریاضت عبد است؟ در اخلاقش معلوم می­‌شود، آنجایی که کم­‌فروشی نمی­‌کند، اجحاف در حق مردم نمی­‌کند، آنجایی که روابط اجتماعی­‌اش براساس روابط انسانی تعریف می‌‌شود.

پس اخلاق حرف اول را می­‌زند، در فرهنگ فاطمیه، شاخص اصلی اخلاق است، می­‌گویند اخلاق که داشت، آدم معتقدی هم است، انسانی است که دارای ویژگی عبودیت هم است، پس شاخصه فرهنگ فاطمی همان شاخصه فرهنگ اسلام است که مهمترین شاخص در فرهنگ اسلام «اخلاق» است و امروز متأسفانه بزرگترین آسیب ما «بد اخلاقی» است، در عرصه شخصی، در عرصه خانوادگی شما الان می­‌بینید ما مشکل اخلاقی داریم، حتی بعضی اوقات بین مذهبیون و متدینیّن­مان مشکل اخلاق در خانواده داریم، مشکل اخلاق در اجتماع داریم.

به تابلوی پارکینگ جلوی درب خانه­‌ها نگاه کنید، اگر نوشته شده بود اینجا می­‌شود پارک کرد، در صورت پارک شماره تلفن بگذارید ما خواستیم برویم به شما زنگ می­‌زنیم، این جامعه اسلامی است

خدا رحمت کند یکی از اساتید ما می­‌گفت که اگر می­‌خواهید ببینید جامعه اسلامی است یا نه، می­‌دانید به چه باید نگاه کنید؟ یکی گفت به تعداد مساجد در آن جامعه، یکی گفت به تعداد خانم­‌های چادری، یکی گفت به تعداد آقایانی که محاسن دارند، هر کس یک چیزی گفت. ایشان گفت نه اینها نشانه جامعه اسلامی نیست! گفتیم: پس باید به چه چیزی نگاه کنیم؟ ایشان گفت: به تابلوی پارکینگ جلوی درب خانه­‌ها نگاه کنید، اگر نوشته شده بود اینجا می­‌شود پارک کرد، در صورت پارک شماره تلفن بگذارید ما خواستیم برویم به شما زنگ می­‌زنیم، این جامعه اسلامی است، ولی اگر دیدید جلوی درب پارکینگ نوشته شده در صورت پارک پنچر می­‌شود ولو برای یک لحظه، یک فکری برای اسلامی شدن این جامعه کنید.

چون اخلاق در عرصه اول اجتماع، حرف اولش «از خودگذشتگی» است، فرهنگ فاطمی از خودگذشتگی را نشان می­‌دهد، اینکه در عرف مطرح می‌شود چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، در فرهنگ فاطمی درست برعکس این را می‌گوید، این تفکر صهیونیستی است که می‌گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، حضرت زهرا(س) می‌فرماید «چراغی که به خانه رواست به مسجد رواتر است»، سندش قرآن است، سوره «انسان»،  «یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»، حضرت زهرا(س) خودش و خانواده­‌اش سه روز گرسنه بودند، ولی با اینکه گرسنه بودند، غذایشان را به اسیر و یتیم و فقیر دادند، نگفتند که خودمان گرسنه­‌ایم و غذا را به دیگران ندهیم بخورند، این یعنی چه؟ این یعنی از خودگذشتگی، اخلاق در فرهنگ فاطمی مهمترین شاخص­ه‌اش ایثار است.

 

 

من وقتی از خودگذشتگی ندارم، 5 دقیقه همسایه­‌مان ماشینش را جلوی درب پارکینگ خانه­‌ام بگذارد، حالا تا صبح برای حضرت زهرا(س) سینه بزنم چه فایده­‌ای دارد؟ من از خودگذشتگی ندارم، حضرت زهرا(س) همه چیز خودش و خانواده­‌اش را فدای اسلام کرد، ما از این رفتار حضرت زهرا(س) چه بهره برده­‌ایم، حالا بعضی جاها نوشته­‌اند در صورت پارک، 4 چرخ پنجر می­‌شود، واقعاً باید یک فکری برای این جامعه باید کرد، این جامعه که با شعار اسلامی نمی­‌شود، ما از اخلاق فاطمی دور افتاده­‌ایم، بزرگترین مصیبتی که در جامعه ایجاد می­‌شود به خاطر این است که ما از اخلاق فاصله گرفتیم، ما از اخلاق فاطمی فاصله گرفته­‌ایم، اگر بتوانیم این اخلاق فاطمی را نهادینه و تبیین کنیم که من فکر می­‌کنم رسانه­‌ها نقش مهمی در بسترسازی این موضوع دارند، امروز ریشه بسیاری از مشکلات همین است، چرا آمار طلاق در جامعه بالا رفته است؟ چرا جوانان ما حتی مذهبی­‌ها آمار طلاق­شان دارد بالا می­‌رود؟ خانواده مذهبی که هم خانواده دختر مذهبی هستند، هم خود دختر مذهبی است، هم خانواده پسر مذهبی هستند، هم پسر مذهبی است، ولی شما می­‌بینید بعد از یک سال نمی‌‌توانند با هم زندگی بکنند، چرا این طور است؟ به خاطر نبود اخلاق است، یا دو طرف اخلاق ندارند، یا یک طرف اخلاق ندارد و شدت بداخلاقی­‌اش بیشتر است. وگرنه قدیمی­‌ها می­‌گفتند آدم با سختی می­‌سازد، ولی با بداخلاقی نمی­‌تواند بسازد.

امروز ما در عرصه گفتار و عمل فاصله داریم

*این همه شور جوانان در مجالس هیأت‌های حسینی و فاطمی دیده می‌شود، از اصل وقایع تاریخی اهل بیت هم آگاهی دارند، اما متأسفانه رفتار و سکنات آن‌ها به خصوص در نوع پوشش ظاهری منتاسب با فرهنک اهل بیت(ع) نیست، علت این تعارض را شما چه می‌بینید؟ در واقع ارزش‌های اسلامی بعد از 37 سال از انقلاب کم‌تر نشده است؟

- یک بخشی از آن به متصدیان جلسه بر می‌گردد، بخش دیگری هم به دوگانگی گفتار و رفتار میان مبلغان بر می‌گردد، یک عرصه­‌اش بر می­‌گردد به اینکه ما خیلی نباید سطح توقع­مان را بالا ببریم که هر چه در جلسات و محافل مذهبی می­‌گویند باید صددرصد اثر کند، منِ سخنران که از پیغمبر(ص) بالاتر نیستم، پیغمبر 23 سال زحمت کشید، معجزه داشت، یعنی مردم معجزه را از پیغمبر(ص) می­‌دیدند، ولی سرشان را که زمین گذاشتند چه اتفاقی افتاد؟ 3، 4 نفر بیشتر نماندند، قدیم جوان وقتی در خانواده مذهبی می‌آمد، همین را که می­‌گفتند عمل می­‌کرد، متأسفانه امروز ما در عرصه گفتار و عمل فاصله داریم، یعنی منِ سخنران، منِ مداح، من متصدی جلسه، یک طوری حرف می­‌زنم و یک طور دیگر عمل می­‌کنم، به خاطر منافعم یک طور دیگری عمل می­‌کنم، خلاف آنچه روی منبر گفتم، این اثر نمی­‌گذارد.

این خانم محجبه عفیفه که بر اثر مجلس حضرت زهرا(س) محجبه و عفیفه شده است، دیگر مثل قبل خودش را عرضه نمی‌کند که دیده شود

البته ناگفته نماند، ما خیلی اثر را در این جلسات دیده‌­ایم، خیلی اثرگذار بوده است، منتها آن چیزی که اثر می­‌گذارد نمود ندارد، من مثال واضحش را بزنم، شما الان در خیابان­‌ها راه بروید، می­‌بینید چقدر بی­‌حجابی و بدحجابی زیاد شده است، چرا؟ چون بدحجابی نمود دارد، آن کسی که متظاهر بدحجابی است، در خیابان می‌آید، خودش را عرضه می­‌کند. اما آن کسی که متدین، با حجاب و مذهبی است، به خیابان نمی­‌آید، مگر به ضرورت، شما اگر می­‌خواهید باحجاب­‌ها را ببینید باید نماز جمعه را ببینید، چقدر چادری داریم؟ روز عرفه و دعای عرفه را ببینید، روز راهپیمایی 22 بهمن، درست است که بدحجاب­‌ها هم می‌آیند، ولی درصد باحجاب­‌ها خیلی زیاد است. یک دلیلش این است که این جلسه اثر می­‌گذارد، منتها وقتی اثر گذاشت این خانم محجبه عفیفه که بر اثر مجلس حضرت زهرا(س) محجبه و عفیفه شده است، دیگر مثل قبل خودش را عرضه نمی‌کند که دیده شود، این خیلی مهم است.

شما اربعین امسال را ببینید، 60 درصد خانم­‌ها و 40 درصد آقایان بودند، حالا در آن عرصه 60 درصد خانم­‌ها شما همه را باحجاب می­‌بینید، این نتیجه هیأت‌ها است، از خود ایران هم 60 درصد خانم­‌ها رفتند، شما قبلاً چنین چیزی را داشتید؟ نه نداشتید! این تأثیر چیست؟ تأثیر جلسات است، منتها ما باید این را با هم ببینیم، دیگر اینکه باید سطح توقع­مان را پایین بیاوریم، من سخنران مبلغ امام حسین(ع)، از خود امام حسین(ع) که بالاتر نیستم. امام حسین(ع) فرمود، گوش نکردند و سرش را هم بریدند و بالای نیزه بردند. اینکه من توقع داشته باشم، هر چه می­‌گویم مردم گوش بدهند. امام حسین(ع) هم 10 سال امامت مردم را داشتند، 10 سال در دوره امامت امام حسن(ع)، 25 سال در دوره امامت پدر بزرگوارش، کرامت داشتند، اما وقتی نگاه می­‌کنید می­‌بینید مردم گوش نکردند، نمی­‌توان گفت فرمایش یا عمل حضرت(ع) تأثیر نداشته، بلکه هر یک نفری که حضرت(ع) تربیت کرده بود، اندازه 10 هزار نفر ارزش داشت، شما 72 تن کربلا را ببینید، در برابر 40 هزار نفر، هر یک نفرشان به کل جهان اسلام ارزش دارند؛ یعنی می­‌خواهم بگویم کیفی باید نگاه کرد، خیلی کمی نباید در مباحث فرهنگی نگاه کرد.

انتهای پیام/ک


ویدیو مرتبط :
خطبه فدکیه با ترجمه گویا