گوزن زرد باردار بر اثر پرتاب سنگ از سوی بازدید کنندگان تلف شد/ نامناسب بودن شرایط نگهداری حیوانات در باغ وحش خرم آباد


نامناسب بودن شرایط نگهداری حیوانات در باغ وحش خرم آباد باعث تلف شدن یك راس گوزن زردایرانی باردار شد .

به گزارش ایرنا، این گوزن زرد باردار در حالی كه روزهای آخر بارداری را می گذراند در باغ وحش در معرض بازدید قرار گرفت و به گفته كارشناسان براثر پرتاب سنگ از طرف افراد بازدید كننده دچار صدمه شدید، استرس و در نهایت تلف شد.

گوزن زرد باردار بر اثر پرتاب سنگ از سوی بازدید کنندگان تلف شد

گوزن زرد ایرانی گونه نادری از خانواده گوزن، بزرگتر از شوكا و كوچكتر از مرال -دو گوزن دیگر بومی ایران- است .

حدود 50 سال گذشته گوزن زرد ایرانی از نظر اتحادیه جهانی حفاظت از گونه (IUCN) در معرض تهدید اعلام شد كه شكار بی‌رویه و از بین رفتن زیستگاه‌ها منجر به كاهش شدید جمعیت این گوزن شد به طوری كه در سال 1335 تصور می‌شد كاملا منقرض شده است.

اما به طور ناگهانی بعد از سال 1335 تعداد 25 راس از گوزن زرد در اطراف منطقه دز و كرخه مشاهده شد و از همان سال احیای جمعیت این گونه در دستور كار قرار گرفت.

مشاهده دوباره این گونه فرصتی بود تا برای احیای گوزن زرد برنامه‌ریزی شود و در همان سال با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و نبود دشمن طبیعی برای این گونه منحصر به فرد ،جزیره اشك در پارك ملی دریاچه ارومیه به منظور احیای گوزن زرد ایرانی انتخاب شد.

بعد از افزایش تعداد جمعیت گوزن زرد در این منطقه ، انتقال تعدادی از این گونه به زیستگاه تاریخی شان در حوزه زاگرس در دستوركار مسوولان قرار گرفت .

در این راستا در طی چند سال گذشته نیز به منظور احیای گوزن زرد ایرانی در لرستان سه راس از گونه نادر به لرستان منتقل شد كه متاسفانه به دلیل عدم كار كارشناسی و نگهداری این گونه نادر در شرایط مناسب تنها یك راس گوزن زرد ایرانی نر در لرستان باقی مانده است .

به جای تكثیر این گونه نادر تنها گوزن زرد ماده در روزهای گذشته در باغ وحش خرم آباد تلف شد .

این اتفاق ناخوشایند در حالی در استان رقم خورد كه سال گذشته نیز یك راس دیگر گوزن زرد به دلیل مارگزیدیگی در این باغ وحش تلف شد .

مدیر كل حفاظت محیط زیست لرستان گفت : درطی چند سال گذشته سه راس گوزن زرد ایرانی در جهت احیای این گونه نادر به باغ وحش لرستان منتقل شد و این در حالی بود كه شرایط نگهداری حیوانات در باغ وحش نامطلوب بود .

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینكه شرایط كلی نگهداری در باغ وحش خرم آباد مورد تایید حفاظت محیط زیست استان نیست در باره علت تلف شدن این گوزن باردار افزود : این گوزن زرد باردار در این باغ وحش به علت در معرض بازدید قرار داشتن و پرتاب سنگ از طرف افراد بازدید كننده دچار استرس و تلف شد.

وی اظهار كرد : این گونه نادر در حالی در معرض بازدید گرفته است كه در روزهای آخر بارداری قرار داشته است و باید در شرایط مناسب تری نگهداری می شد .

وی بیان كرد : بر خلاف شایعات مبنی بر بیماری این حیوان بر اساس مكاتبات و پیگیری های حفاظت محیط زیست استان با دامپزشكی این گونه نادر به علت استرس و برخورد با دیواره های فنس دچار شكستگی گردن و تشنج شده است .

فتحی بیرانوند گفت : همچنین بر اساس اعلام كارشناس حیات وحش حفاظت محیط زیست استان گزارش دامپزشكی مبنی بر تشنج بر استرس این گونه نادر و تلاش جهت احیای آن مورد تایید قرار گرفته است .

**واگذاری باغ وحش خرم آباد به بخش خصوصی 

مدیر كل حفاظت محیط زیست لرستان گفت : نامناسب بودن شرایط نگهداری حیوانات در باغ وحش خرم آباد و نبود شرایط استاندارد لازم به لحاظ تغذیه و مكان نگهداری، پیشنهاد می شود این باغ وحش به بخش خصوصی واگذار شود .

فتحی بیرانوند افزود :با توجه به اینكه ادارات دولتی به دلیل مشكل اعتبار توانایی ایجاد شرایط مناسب را ندارند طی نامه ای تقاضای واگذاری این باغ وحش به بخش خصوصی شده است .

وی ادامه داد : همچنین در مكاتبات انجام شده در مراحل مختلف از دامپزشكی استان تقاضای رسیدگی در شرایط مناسب تر به باغ وحش خرم آباد شده است چراكه تاكنون با توجه وضعیت نامناسب در این باغ وحش سلامت محیط زیست این باغ به خطر افتاده است .

وی بیان كرد :در حال حاضر پس از پیگیری های متعدد در راستای بهبود شرایط باغ وحش خرم آباد وضعیت تغذیه در این باغ بهتر شده است اما تصمیمی قطعی در راستای نگهداری باغ وحش خرم آباد باید اتخاذ شود .

وی ادامه داد : این در حالی است كه فضای نگهداری حیوانات مطابق با استاندارد نیست و به همین منظور در جهت بهبود شرایط با دامپزشكی استان چندین بار مكاتبه شده است .

*** تاریخچه گوزن زرد ایرانی در لرستان 

بنابر این گزارش گونه زرد باردار ایرانی در حالی در روزهای اخیر در لرستان تلف شد كه در خرداد ماه سال گذشته یك راس گوزن زرد ایرانی بعد از 150 سال در لرستان متولد شد.

گوزن زرد ایرانی حدود 150 سال پیش در لرستان منقرض شد ونسل آن به علل مختلف نظیر تخریب زیستگاه و شكار بی رویه به شدت رو به انقراض نهاد و متاسفانه از آن در لرستان فقط نام محلش به یادگار مانده بود .

مدیر كل حفاظت محیط زیست لرستان گفت : گوزن زرد ایرانی گونه ای است كه زمانی در سراسر جنگل های متراكم زاگرس و بیشه زارهای لرستان و خوزستان از جمله منطقه جنوبی خرم آباد بنام تنگ گازرده(گوزن زرد)و(گاو شماردر جنوب غربی خرم آباد)می زیسته است.

مهرداد فتحی بیرانوند افزود : بر اساس وجه تسمیه مذكور كه در زبان محلی به حضور حیوانات درشت اندام اشاره دارد بیانگر وجود این حیوان در استان لرستان می باشد،به طوریكه در ایام سابق با مشاهده این حیوان در مناطق یاد شده استان افراد بومی كه از نام علمی آن شناختی نداشته اند از آن به لحاظ رنگ زرد و جثه درشت در حد تیپ ظاهری گاو به آن گاو زرده گفته اند.

وی گفت : در راستای احیای این گونه ارزشمند از سال 1314تاكنون اقدامات موثری در دستور كار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت ،تا بدینوسیله از انقراض گونه ای كه در گذشته پراكندگی وسیعی از شمال آفریقا تا عراق و تركیه داشته،و امروز فقط در ایران وجود دارد جلوگیری شود .

وی اظهار كرد :در سالهای گذشته تعدادسه راس گوزن زرد ایرانی از زیستگاه دشت ناز ساری به خرم آباد منتقل شد تا با همكاری دامپزشكی لرستان نسل این گونه ارزشمند در لرستان احیا شود.

وی تصریح كرد : متاسفانه تنها بازمانده این گوزن ها یك راس گوزن نر است .


ویدیو مرتبط :
حیوانات باغ وحش از ساعت اپل بازدید کردند!